Gå til innhold
Arkivverket

[#20580] Søren Stoesen Ørstvet (or Kvestad)


Gjest Anne-Lise Haufmann Godfrey
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Haufmann Godfrey

I'm also looking for the parents of Søren Stoesen Ørstvet, or Søren Stoesen Kvestad. He was born around 1651 and I assume he was born in Eidanger. He married Ingeborg Handsatter and their known children were: Lars Sørensen Kvestad (born ca 1686, died 1773 in Kvestad, Eidanger), Stoe Sørensen Ødegården (born 1695, died 1740 in Ødegården, Eidanger). Søren next married Margrete Larsdatter Bekken (who died before 1725). Thanks for your help. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Runar Juvang

Hei Anne.. (you dont read norwegian ;-)? I am looking for the same family. And i try to find a connection between Søren Stoesen and one of the following:First the Skjelsvik family. 1. Tormo Skjelsvik 1.1 Amund Skjelsvik married unknownThen Lerstang family. 1.Torgeir ab 1530 1.1 Gjord (Jul) Lerstang 1.1.1 Stoe Gjordsen Skjelsvik, +1657 married the widow of Amund Skjelsvik after 1611 1.1.1.1 Amund Stoesen Skjelsvik1.1.2 Rasmus Gjordsen Lerstang married Åse Sørensdatter 1.1.2.1 Anders 1.1.2.2 Isak 1.1.2.3 Søren, ab 1628 1.1.2.4 Nils 1.1.2.5 MarenI think we will find them here. My guess is that 1.1.1. Stoe Skjelsvik have a son, and a brother of Amund, named Søren. But so far it is just a guess.....Tell me if you find something more ?Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I don't think Søren Stoesen Ørstvet/Kvestad was son of of Stoe Lerstang. If so, Søren would probably have inherited property. Moreover, Stoe Lerstang seems to be 50-60 years older than Søren, although he can't be ruled out because of that.Anne-Lise has also posted this question in the Grenland-phorum, and in a reply there, I have pointed out some other (and in mye eyes more probable) candidates to be the father of Søren Stoesen. However, the name Stoe is so rare, that I believe everyone with the name were related to oneanother, in some way or another.Finally, about the Skjelsvikpeople: Tormod Jonsson at Skjelsvik, son of a certain Jon Glødersson (possibly at Nedre Bergan in Hedrum 1528, and anyway dead before 1559), was the father of Halvor Tormodsson at Nedre Bergan in Hedrum. Halvor seems to have inherited all Tormod's property, so it seems that Halvor was his only child, i.e. Amund Skjelsvik was not Tormod's son.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei Kristian..Håper vi kan ta et innlegg på norsk.. Jeg gjør meg overhodet ikke til noen ekspert på området, men har bare forsøkt å lage en hypotese å sjekke ut videre. Jeg leste innlegget ditt i Grenlandforum. Den Stoe Lerstang du beskriver er vel den samme som Stoe Skjelsvik? Iflg bygdebok for Eidanger virker det meget troverdig den framstillingen om Stoes ekteskap med enken etter Amund Skjelsvik, både med hensyn til eiendommer og navneoppkalling. Kjenner du navnet på den enken? Videre er vel alle disse Stoene i slekt, og det virker vanskelig å linke dem sammen.... Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er heller ikke den som har Eidangerbøkene 'i hodet', så om Stoe Skjelsvik og Stoe Lerstang er samme mann, vet jeg ikke noe om, men det er sikkert riktig. Jeg har kun nylig prøvd å gjøre noen undersøkelser i Eidanger da jeg har mange av de samme anene som Anne-Lise. Når det gjelder Søren Stoesen, har jeg ikke kommet lenger enn til å kartlegge aktuelle fedre. Jeg har inntrykk av at det er gjort såpass grundig arbeid omkring Stoe Lerstang/Skjelsvik, at det er lite trolig at Søren er hans sønn. Da ville det vært noe jordegods å følge. Nettopp mangel på jordegods hos Søren Stoesen, gjør det vanskelig å avgjøre hvem han var sønn av. Det kan selvfølgelig ikke utelukkes helt at han var sønn av Stoe Skjelsvik, men det er minst to andre å velge mellom!Kanskje kommer jeg over noe etter hvert, men dette er søk i fogde- og lensreknskaper som jeg må på Riksarkivet for å få gjort, og det spørs om det blir særlig mer før til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.