Gå til innhold
Arkivverket

[#20581] Anders Hovden og hustruer


Gjest Agnar Fitjar
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnar Fitjar

Anders Hovden var gift med Lina Devold. Eldste sønnen var Havtor Hovden 1892-1983. Hva heter de andre barna? Var han gift flere ganger? Jeg har også funnet at han var gift med Karen Huglen, og det er hennes etterkommere jeg prøver å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

I Stord bygdebok 2 s. 37 Står det at Hans f. 1850 hadde datter Karen. Hun var gift med dikterpresten Anders Hovden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Og han virket jo i mange år i Østre Toten. Som en parantes kan det anføres: Totningene ønsket ikke nynorskmannen Hovden, og en protestliste med mange navn ble overlevert. Hovden svarte med et lakonisk 'eg kjem'!!Han kom - og vant totningenes hjerte. Toten fikk også en stor plass i Anders Hovden's hjerte; han skrev Totensangen, på nynorsk...Mener forøvrig at han har flere etterkommere her på Ø.Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Min venn Rangdi Hovden i Oslo, som er bibliotekar v/ Nasjonalbiblioteket, hun vet alt om Anders Hovden. Hvis jeg ikke tar feil er hun hans barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Anders Hovden var gift to ganger og hadde 10 barn:Gift 26. august 1891 i Ålesund med Lina Marie Devold (1. august 1865 - 6. juli 1895)Barn: Ivar Havtor, som selv bare brukte Havtor (1892-1983) Arnhild (1893-1910), døde av tuberkuloseGift 6. mars 1897 i Drammen med Kari Huglen (f. 6. mars 1879 – 1963) på 18-årsdagen hennes. Hun var datter til Hans Huglen (1850-1936) og Johanne Huglen f. Totland (1848-1907).Barn: Karl Hroar (1898-1952) Øystein Orre (1901-1980) Hallfred Sigvat (1902-1996) Anders (1905-1986) Jorunn (1909-1970) Rolf Dagfinn (1911-2000) Arnhild (g. 1913) Magnhild Halldis (f. 1919)Jeg vil ellers nevne den lettleste, men samtidig grundige biografien ”Anders Hovden – Diktarprest og folketalar” som sambygdingen Jens Kåre Engeset ga ut på Samlaget i 2002. Han bruker konsekvent Kari, ikke Karen, om Anders sin andre kone, og siterer blant annet Anders sitt eget hyllingsdikt til henne: 'Karisong'.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Jeg ser at jeg i farten har skrevet 'Arnhild (g. 1913)' om Anders Hovden sin nest yngste datter. Det skal selvsagt være 'Arnhild (f. 1913)'.G.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Hei Agnar,Arnhild har levd helt til nå, kanskje enda. Hans Huglen, far til Kari var innom og besøkte sitt søskenbarn Helene engang i tiden, på gjennomreise.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei Svein! Dette er min kone sin slekt. Jeg var innom Rangdi Hovden (6) i Oslo i 2004. Nå er vi i Sverige. Skal på søskenbarntreff på Reino 31. juli. Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Agnar,Kari Hovden var jo også tremenning til Lars på Reino og Marie og de andre. Håper dere får fint vær og kjekt treff i juli da.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei igjen! Det går visst litt rundt etter reisen. Det er du som har rett. Har rotet litt på min kone sin side også, men hun hører altså ikke til Hovden slekten. Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Det står mye om A.H. i Andreas Mørch's Krødsherad 3. Han var prest der fra 1902-10.Der er 'prestekari' hans kone nr 2, nevnt som Karoline kalt Kari f. Huglen fra Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.