Gå til innhold
Arkivverket

[#20584] Lastebåten Edvard Grieg


Gjest Edle  Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Er det noen som har hørt om en lastebåt som hette Edvard Grieg. Blev torpedert under 1. verdenskrig inordsjøen. Finns det noe litteratur hvor jeg kan lese om det som skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei , jeg vet litt. Båten ble eid av et Skiensrederi. Kapeinen het Rasmus Martin Olsen Sandvik, fra Fusa,Os.Det er utenfor Bergen Båten ble torpedert i første verdenskrig, og gikk ned , ingen overlevde. Sandvik var gift med min bestmors eldste søster. Båten gikk i utenriksfart. Skuta går ned 2 mars 1917, det er i all fall Sandviks dødsdato. Med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei Unni. Årstallet stemmer nok, men jeg trodde båten hørte til ett rederi i Bergen. Min farfar var 2.maskinist ombord. Hadde vært artig å finne ut mest mulig om båten og det som skjedde, Min farfar var bosatt i Bergen. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei igjen, Opplysningene fra 'Edvard Grieg ', har jeg fra datterdatter til Kapteinen, Hun er desverre død, men hun skrev ned det hun husket, å ga meg for et par år siden. Jeg kan sitere.'Min morfar , Rasmus Sandvik var skipper på 'Edvard Grieg' , som gikk i utenriksfart. Som barn reiste mor og mormor med på båten. Var i Afrika, bl. annet på hjemturen ble de varslet om torpedering av tysk ubåt i Nordsjøen, men fordi det var kvinner og barn ombord, ble de advart og ikke bombet. Men hvis båten gikk ut igjen fra Norge ville den ikke bli skånet. Båten gikk ut igjen og den ble torpedert uten varsel. Båten gikk ned og alle omkom. Mormor var da 29 år. Hun fikk ikke bekreftet skipsforliset til å begynne med, og dro i vinterkulde, fra Bergen, til Skien hvor Rederiet var, og gikk der å ventet på nyheter,Hun pådro seg der Lungbetennelse , å døde fra sine to små barn. Det sies at hun gikk i timesvis på kaien å speidet etter båten.. Sandvik sin kone døde, den 13 mai 1917, og Rasmus Sandvik den 2.mars da båten gikk ned. Vet ikke om det finnes register over båter som ble torpedert. Det var vel heller ikke så lett for en båt å bare bli liggende i havn, på grunn av trusler om torpedering. Men selfølgelig en stor tragedie for alle dem det gjaldt. Mer enn dette vet jeg ikke, Fam. Sandvik var også bosatt i Bergen. Med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

det er veldig trist det som skjedde både for din og min familie. Vi har visst veldig lite om alt dette bortsett fra det jeg har hørt av min fars søster. Som sagt var min farfar ombord og også min onkel som var kokk. Han hadde bare vært ombord noen måneder, da de blev torpedert. Min farmor blev enke da båten gikk ned. Hun trodde hele sitt liv at onkel Carl hadde overlevd fordi han var så god og svømme. Hun trodde at han hadde fått hukommelsetap og gikk rundt ett eller annet sted. Jeg lurer på om det er ett eller annet sted en kan få tak i bilde av båten? Med hilsen Edle Nyborg-Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Min bestefar fortalte om sin halvbror, Tønnes Terjesen - f. 1887 i Arendal, at han førte en båt som het 'Edvard Grieg'. Tønnes gikk fra borde i New York, - og siden har ingen sett skuta.Jeg regner med at dette er en annen historie, men nevner dette i tilfelle bestefar kan ha formidlet en historie som er litt forenklet e.l.....?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Jarl. jeg vet ikke .Men det hender jo at en kaptein mønstrer av og en annen på. Jeg har aldri hørt om at det skulle være flere lastebåter med samme navn. Jeg tror nok at det kan være en forbindelse , men vet ikke helt sammenhengen enda. Må forsøke å få fatt i en mannskapsliste hvis det er mulig. Foreløbig vet jeg for lite Men håper på å finne ut av dette. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Jeg tok ett søk på nettet og fant ut at Edvard Grieg var bygd i Stavanger. Det blev bygget i 1903. For Vilhelm Torkildsen . Båten blev torpedert den 2-3 1917 av tyskerne. Det var ubåt U-61 som torpederte dem i Nordsjøen. De gikk med last mellom Newcastle og Skien. .De førte soda. Med vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dere kan kanskje lete i bøkene 'Våre Falne 1939 - 1945. Biografier' utgitt av Den Norske Stat? Om det er de omkomne dere leter etter. Bøkene finnes nok på de fleste større bibliotek. Her skal alle falne under krigen være med, og jeg tror det også er et kapittel om sjøfolkenes innsats under krigen.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, men 1939-45 er ein annan krig. Det finst bøker om norske skip og forlis i første verdskrig òg. Vilhelm Thorkildsen var eit reiarlag i Bergen. Det bør ikkje vera noko problem å finne ut meir om dette, men føresetnaden er at ein har tilgang på dei bøkene som finst på eit kvart sjøfartsbibliotek/museum/arkiv. Eg skal sjå kva eg kan finne på Aust-Agder Arkivet. Der veit eg dei har rikeleg med tilfang om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Vedr. det som Edle skrev i innlegg 8. På samme side stod det at mannskapet på Edvard Grieg fikk lov til å forlate skipet før tyskerne senket det vha. eksplosiver ombord, den 2. mars 1917.Det kan jo kanskje bety at 'onkel Carl' overlevde...?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Jeg tror ikke at han overlevde. Da må jo min farmor hatt rett. Han dukket aldri opp igjen hos noen i familien. . Jeg er litt overrasket over at mannskapet fikk forlate båten. Det har alltid versert en historie om at båten forsvant totalt. Men den siden vi leste er jo fra rederiet til båten, så da stemmer det vel, Jan. Vennlig hulsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det var vanlig under første verdenskrig at mannskapet fik forlate skipet før det ble senker.Min kones bestefar Torvald Gabrielsen fra Farsund ble sent til sjøs (16 år gammel etter å ha besvangret kokkepika) Uten for Portugal fant en Tysk ubåt Ellavore og de fikk gå i lettbåten for senkingen,videre kom de ombord i en Finne og det gikk likdan,og enda en til kom de ombord i som ble senket-. Da rodde de mot Uporto hvor de omsider fant havn,men de hadde mistet 8 mann. Thorvald seilte skipper på familiens Borgfred under nesten hele 2 verdenskrig og kom hjem og druknet på Nøttlandsbukta i Farsund 1955. Borgfred var forøvrig med da Kaptein Lemp U110 ble senket og de da fikk tak på den Tyske kodemaskinen Enigma,men det er en annen historie .Se :Uboat Nett. Poenget med det jeg har skrevet er jo at det var ikke uvanlig at mannskapet fikk gå i redningsbåtene før skipet ble senket. Kilde:blant annet Våre Skipsførere + familien-. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Takk for opplysningene, Sigbjørn. Jeg har vært litt inne på ubåtnett. Har blant annet funnet en ubåt, U-61 som senket Edvard- Grieg. Men er litt usikker på om det er den rette,ubåten Dette er kjempeinteresant stoff. Jeg hadde håpet at jeg skulle finne noe om hvem som var ombord da båten blev torpedert. Jeg kan tenke meg at det kan ha vært en 8 -10 mann ombord? Det var jo en lastebåt og vanligvis var det vel de om jobbet ombord som var der? med vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Edle. Jeg finner ikke i gjenn sidene om U båtene,kan du legge inn en link? Jeg har forøvrig slekt i Førde-. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei Sigbjørn. Jeg kan ikke lage lenker enda. Men jeg skal finne det ut og trene. Jeg lette etter ubåtnett igjen ,men glemte at jeg må søke på engelsk. Så da blir adr. uboat.net Håper dette er riktig. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Lenker lager du slik,du har oppe en side som du vil lage lenke til,gå opp på den smale adresselinjen klikk på den så den skifter farge,gå til rediger-klikk på klipp ut. Så til Digitalarkivet og åpne det tema du ønsker-klikk på blyanten og videre på rediger og lim inn http://www.navalships.org/lemp.html Simsala bim så er det fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg sit no med kopi av den trykte sjøforklaringa. Om du sender postadressa di på epost til fndbred@online.no, skal du få den oversendt som vanleg brev.Eg kan elles opplyse at EG vart øydelagt 2. mars 1917 på reise fra Newcastle til Skien, lasta med soda. Alle 15 om bord vart rekna som omkommet. Skipet vart senka av ein tysk ubåt midtveges mellom Noreg og England. Mannskapet gjekk i båtane i 3 meter vind. Men ingen veit kor dei vart av. På den tida var det svære østavindsstormar i Nordsjøen, så mannskapet er nok drukna. Der skal vera lagt fram ei mannskapsliste for Bergen byrett, men den er ikkje attgjeve i boka. Du kan jo høyre om SAB har den som pakkesak. Saka var oppe i Bergen byrett 18. august 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Til Edle , ja det var en stor tragedie, for der var mange som ble farløse,og enker, ved forliset. Og stor takk til Bjørn Daviden for hjelp,jeg har fått nye opplysniger, som er verdifulle for Sandviks etterkommere.Med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Unni: Om du òg ynskjer kopi av sjøforklåringa, kan du sende meg postasdressa di på epost til fndbred@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

hei Unni. Jeg er veldig glad for at jeg bestemte meg for å ta opp dette. Det har vært der hele tiden , siden jeg hørte om det som barn. Det har vært ett stort savn og ikke ha en farfar og også å ikke vite noe mere. Nå har det jo løst seg fint . Er glad og takknemlig for at det er så mange som har vært villig å hjelpe til. En stor takk til dere alle sammen. Med vennlig hilsen Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hei ,Edle.Fant ikke i gjenn The Hunter Boats Web Site,synest å huske der var noe fra 1 verdenskrig der. Men å søke på Uboat-net så er der endel å finne.Sig--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.