Gå til innhold
Arkivverket

[#20586] Marta Olsdatter f.20.november 1870 Sund.Hordaland


Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Min oldemor Marta Olsdatter f.20.nov.1870 d 18.mai1958 på Tyssøy har jeg ingen opplysninger om.Tror hun kom fra Lerøen-Bjelkarøen.Derimot har jeg opplysninger om oldefar Halvor Olsen Tyssøyf25.2.1859 d 1936. Er det noen som kan hjelpe med opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er ekteskapet mellom Halvor og Marthe, som var fra Lerøy, ja. Datter av Ole Johannesen: LenkeFår ikke tilgang til døpte i Sund nå, men hun er vel datter av Ole Johannesen f. 1829, sønn av Johannes Ols. Lerøy f. 1802 og Bothilde Halvarsdtr. Hille f. 1806. Ole Johannes. var gift med Brithe Knudsdtr. f. 1833. De hadde bl.a. Johannes Ols. Lerøy f. 1856 og Nils f. 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg mener dette er Marthes foreldre, men ta det ikke for god fisk før vi har bekreftet det med dåpen hennes: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Marthe og Ole må ha vært kusine og fetter!Jeg finner vigselen til Marthes foreldre (Ole Johannesen og Brithe Knudsdtr) 16.7.1854 i Sund. Oles foreldre er nevnt over. Brithes far var Knud Halvars. Hille, født på Kalve, bosatt på Kleppe i Austevoll (han var lillebror til Ole Johannesens mor, Bothilde Halvarsdtr. Hille). Knud levde 1809-1897 og var gift i 19.5.1833 med Marthe Johannesdtr. Kleppe 1814-1905. Brithe Knudsdtr. var deres første datter, født 18.7.1833, døpt 27.7.1833.Du finner mer om foreldrene her: Lenke Brithe er ikke innført ennå, men hun kommer! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Kjempebra,tusen takk for hjelpen.Til Heidi Det må være Brithe og Ole som er søskenbarn de er foreldrene til Marthe.Måtte ikke de ha spesiell tillatelse for å kunne gifte seg når de var søskenbarn? Hvor finner vi det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ekteskapsbevillinger i Bergen (måtte til bydn for å få sånt godkjent, må vite!) er bare digitalisert frem til 1804.Du har rett i at det er Brithe og Ole som er søskenbarn (en hasteglipp!). De er søskenbarn ved at Knud Halversen og Bothilde Halversdatter er søsken. Men de er også firmenninger og femmenninger (og mer). Bothilde og Knud er tremenningene til Marthe Johannesdtr., Brites mor, tilbake til Arent Halvors. Hille og Secilie Olsdtr. Skoge. Bothilde, Knud og Marthe er også firmenninger tilbake til Knud Halvors. Hille og Ingeborg Halvorsdtr. Hille, og de er femmenninger tilbake til Halver Nils. Hille og Mari Jonsdtr. Valhammer. Inngifte? Neida...For Ole og datteren Marthe, de er seksmenninger - samt åttemenninger i tre ledd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Dette var enormt.Ser jo at det andre settet oldeforeldre som jeg har Sisilia Mikkelina Johnsdtr.Økland ogHalvard Berentin Jakobsen Kleppe fra Austevoll der går jo også slekta om en annen.Farfar og oldefar var tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Hei Oddvar Tusen takk for hjelpen.Den første lenken hvor jeg finner Halver Olsens fam. Nederst står det Monsine Monsdatter f.1858 hvem er det? Jeg har ei fin lita rosemalt kiste som jeg har arvet på den står det Monsine Monsdatter Bielkerøen 1896 kunne vært kjekt å vite hvem denne damen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja da tok du også turen innom Skoge, slik Heidi skriver Marthe Johannesdatter er datter til Johannes Larsen Kleppe. Johannes er sønn til Lars Arntsen Kleppe og Marithe Johannesdatter Goukseide. Lars Arntsen Kleppe var 1g. med Brithe Hansdatter Skoge, datter av Hans Nilsen Skoge, igjen sønn av Nils Olsen Skoge. Lars var sønn av Arent Halvorsen Hille g.m. Sesilie Olsdatter Skoge. Sesilie var datter til Ole Hansen Skoge og Kari Halvorsdatter Hille. Ole var sønn til Hans Olsen Skoge d.e. som var gift med NN Jensdatter Skoge, datter til Jens Thomassen Skoge. Hans Olsen Skoge d.e. er trulig bror til Nils Olsen Skoge og dei er trulig sønnene til bygdelensmann Ole Nielsen Bjelkarøy.Ja så var det Knud Halversen Hille sønn av Halver Knudsen Hille g.m. Herborg Pedersdatter Tyssøy, datter av Lensmann Peder Knudsen Tyssøy og Bothilde Paaldatter Skoge. Peder er sønn av Knud Simonsen Tyssøy f. Skoge. Bothilde var datter av Paal Hansen Skoge. Paal og Knud var halvsøsken. Mora var Herborg Knudsdatter Skoge f. Nes i Hardanger, barnebarn av Rike Paal Havnerås. Far til Knud var Lensmann Simon Michelsen Skoge f. Bakke. Far til Paal var Hans Olsen Skoge. Far til Hans var Ole Jenssen Skoge g.m. Brithe Olsdatter Bakke. Ole var sønn til Jens Thomassen Skoge. Hans Olsen Skoge d.e var svoger til Ole Jenssen SkogeHer har du far til Ole Andersen, Anders Olsen g.m. Anna Danielsdatter Hagenes LenkeSkal sjekke denne Monsine, det er noe kjent ved navnet, må sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I 1865 kalles hun Monsine Andersdatter, men det må være etter hennes stefar. Faren heter Mons Olsen g.m. Øllegard Sjursdatter. Død før 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Oddvar: Det er vel sannsynlig at Ole Hansen Skoge 1671-1745 er sønn fra Hans Olsen d. 1715 sitt andre ekteskap, med Sisille Mogensdtr 1641-1730? Spesielt med tanke på at Oles eldste datter het Secilie f. 1707 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er Monsine døpt, forresten: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sunddoep&variabel=0&postnr=1120&fulle=true&spraak=n>LenkeHer er lenken til vigselen hennes med Nils Olsen Lerøy i 1897, så det er nok brurekista du har: LenkeLegger inn en link til siden min, du finner det meste av det ovennevnte under Tofterå:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Angående skifte Hans Olsen Skoge d.e. så vart eg no litt i stuss, fordi det i skifte står barn 1 ekteskap Thomas Hansen, Lars Hansen, Ole Hansen og Malene Hansdatter. Eg har tolka det att alle barn kom i første ekteskap. Om skiftet så kan tolkes dithen at det kun er Thomas som er fra første ekteskap og de andre fra 2 ekteskap vart eg no usikker på. Når det gjelder Siselle, så ville Ole Hansen i henhold til god navneskikk uansett kallt barnet sitt for Siselle, da jo dette var hans fostermor. (sjølsagt kanskje også hans mor). Dette blir egentlig på samme måte som Erich Larsen Skoge, som kaller sin første sønn for Arne, trulig oppkallt etter Aadne Pedersen Bakke, mens Erich trulig vart gift med dattera til Ingebrigt Wincentsen Bakke og Agathe, som 2g. med Arne Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Takk for alle opplysningene.Da er det endelig på plass hvem Monsine var litt artig at det muligens er brurekista.Skal ta godt vare på den.Boka til Oddvar må jeg se å få tak i. Heidi jeg sender deg en mail da jeg lovte deg kopi av min database som har 15500 sist vi snakket på telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.