Gå til innhold
Arkivverket

[#20597] Ingeborg Hansdtr Normann, f. ca. 1774


Gjest Johan I.  Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I.  Borgos

(Jeg plasserer temaet under generelt fordi det kan berøre minst to nordnorske fylker.)Ingeborg Hansdtr Normann gifta seg i 1799 med Knut Gamst Jørgensen fra Sellevoll, Andøy i Nordland. Hun var født omlag 1774 (utregna), det kan ikke være mye galt.Jeg kan ikke finne noen høvelig Hans Normann som kan være faren hennes. Muligheten er tilstede for at hun ikke er 'ekte' Normann, men egenlig het Ingeborg Normann Hansdtr, og at faren het Hans Normann + ett eller annet.Kan noen putte meg på rett spor her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei, noen passende Hans Normann har heller ikke jeg klart å finne. På parets barn, har jeg i tillegg til Hans Normann Gamst som er innført i FT1801 notert en Ole Knudsen Gamst født omkring 1802, som jeg ikke har klart å bekrefte fødested på. Denne levde i Lyngen fra omkring 1832. Lar dennes fødested og foreldre bekrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I.  Borgos

Knut og Ingeborg hadde seks barn, og paret flytta til Lyngen rundt 1816 med de fem som levde da - alt det der har jeg rimelig god kontroll på. Men den kvite flekken på kartet er altså opphavet til Ingeborg. Jeg antar mer og mer at hun egentlig het Ingeborg Normann Hansdtr, det kan bety at hun har fått Normann-navnet fra morsida, på samme måte som mannen hennes fikk navnet Gamst fra si mor, egentlig som andre døpenavn, men seinere brukt som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Kan Ingeborg ha noen sammenheng med gjestgiver Nils Nikolai Norman på Andenes, eller er dette en helt annen familie? mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hvem veit. Nils Nikolaisen Normann var imidlertid bare tolv år da Ingeborg blei født, så han var i hvert fall ikke far hennes. Han hadde ingen eldre brødre som het Hans (ifølge slektshistoriene for Astafjord og Trondenes), men faktisk ei søster som het Ingeborg Anna (f. 1758). Oppkalling kan derfor tenkes, men denne Ingeborg er trolig for ung til å være mora til 'mi' Ingeborg. For å være på den sikre sida av usikre årstall, veit noen om Ingeborg Anna Nikolaisdtr Normann nådde voksen alder og gifta seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg satser på at du meiner 1772 :). Det er to år før Ingeborg Hansdr Normann blei født. Kjenner noen til barna i det ekteskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.