Gå til innhold
Arkivverket

[#20598] Andreas Husbye i Trondheim, f. 1854, men kvar? - Skjørnen ?= Stjørdalen??


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

FT1900 for Thomas Angells gade 5 i Trondheim syner denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~Andreas Husbye hf g Tømmermand 1854 Skjørnen S.T.A.Lena Jensine hm g Hustru. Husgjerning 1860 HiterenJohannes Gulbrandsen fl ug Elev v. tekn Skole 1881 HedemarkenMikal Johnsen el ug Messing arbeider 1875 BodøLudvig Arentsen el ug Slagterarbeider 1882 Bodø~~~~~~~~~~~~~~~~Lena Jensine Jensdotter er fødd på Aunet på Hitra 23.10.1860 og fekk flytteattest frå Hitra i 1895.Men kven er Andreas Husbye?? S. T. A. tyder vel Søndre Trondhjems Amt, men Skjørnen...?På Husbymo i Nedre Stjørdalen finn eg i 1865 ein Andreas Andreasson, fødd 1853 - kan det vera han??Eg takkar på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Lars.Jeg er på visitt hos datteren og leste din etterlysning for henne. Stjørna ligger i sør-trøndelag, hvis du ser på kartet i nærheten av Austrått, (til fru Inger.) Stjørdal hører til Nord-Trøndelag. Håper du lykkes.Mange hilssen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

I folketellingen 1865 for Bjugn er det ikke mulig å fastslå en sikker kandidat blant flere. I området rundt Husby (Husbysjøen / Sørfjorden) er det noen, men Andreas kan jo i 1865 også ha bodd et annet sted.I 1872 konfirmeres det en Andreas Johannesen Husby i Stjørna. Vedkommende er oppgitt å være født 1857 i Stadsbygd.Muligens den samme som denne: LenkeI folketellingen er han oppført født i Bjugn. Vielsen mellom Andreas og Lena må nok finnes dersom man skal finne Andreas sitt opphav.mvh EAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til John og Sol for identifikasjon av Stjørna i Sør-Trøndelag, og ein endå større takk til Einar, som kanskje har funne rett person?Fødselsåret avviker, men eg ser at Fosshaugen, der Andreas bur i 1865, er husmannsplass under Husby ytre i Stjørna, so sjansane er gode...Eg finn ikkje denne huslyden nemnd hjå FamilySearch. Kanskje Andreas var fødd i Bjugn, men døypt i Statsbygd?Eg vonar på fleire opplysningar, men vigselsprotokollane for Trondheim er vel ikkje dei enklaste...Nok ein gong, hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.