Gå til innhold
Arkivverket

[#20599] Ole Pettersson Pleym f. 1843 i Rennebu


Gjest Arnfinn Kjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har i sin tid fått avskrift av skiftet til 'Enke Anne Pleym, fattiglem' Skifte sl. 31.12. 1891. Det sto ikke noe om arvinger i skirftprotokollen (Fallittbo).Bl. skiftedokumenter fantes det imidlertid følgende:Registreringsforretning 14.5. 1891:Avdøde var gift med Peter Pleym (død for mange år siden). Etterlater seg endel brødre og søstre, hvorav en bror på Hospitalstiftelsen i Trondheim. Ukjent om de øvrige søsken lever eller hvor de bor. Ingen livsarvinger. Avdøde skal være kommet hit fra Fron i Gudbrandsdalen.Har også skifte etter enkefru Sara Margrethe Pleym i 1868. Der står Petter og hans søsken nevnt, yrke og hvor de oppholder seg. Likeledes har jeg skifte fra Gotfred Pleym i 1849, Saras mann og Petters far. Hvis dette er av interesse bare si ifra.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Takk Inger. Da tror jeg vedkommende amerikaner må ta feil, for hun påstår Ole f. 1843 var hennes tippoldefar, noe som ikke samsvarer med skifteinformasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Anne Ingebrigtsdt. skriver seg for Merck både ved Oles dåp og ved giftermålet. Oles faddrer er også samtlige fra Merk.Gift 22.5. 1846, Rennebu (Trolovet 28.3.): Ungk. Gotfred Peter Pleym, Reberg, 36 år (far: Leug it ? Pleym (løynant el.l. ?, han var kaptein når han døde i 1849)pige Ane Ingebrigtsdt. Merck, 26 år, (far: Ingebrigt Olsen)Forlovere: Arn Arnsen Merck og Ole Evensen RokkenæsFant følgende under innflytting, Rennebu:April 1840: Ane Ingebrigtsdt. Sandboejdet, 21 år, tjener. Fra Kvam til Reberg, 7.mars. 1840Ane Ingebrigtsdt. Storsl... ??, 17 år, Vaage. Til Mikkel Meslo, 17.dec. 1837Tror det første eksemplet er det riktige. Fant i 1865-tellinga at Sandbo lille lå i Nordre Fron, Kvam sogn.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Vet din amerikanske kontakt når evt. Ole skulle ha reist til Amerika, hvis det nå var han som reiste. Hvilke opplysninger har du ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Aage Pleym Christensen

Jeg er interessert i å få tilsendt opplysningene om skiftene dere nevner i tidligere innlegg i denne tråden.Jeg har siden 1998 bedrevet forskning på Pleym-slektens opprinnelse og utbredelse.David Schilling (f. 1897) hvis mormor var født Pleym skrev den første slektsboken om Pleym-slekten (1930 avsluttet han sitt arbeide).Min tante Kirsten Pleym (nå Sumstad) og Johnny Rosewear (hvis mor var født Pleym) gjorde noe arbeide i 1960-årene (hovedsaklig fortsettelse av Schilling-boken på noen områder), og Henry Pleym i Finnmark gjorde det samme for sin gren.Min ambisjon er å videreføre Schillings og senere Pleym-granskeres arbeide, men samtidig efterprøve, korrigere og utvide.For både Schilling og de efter ham har kun sett på menn født Pleym og hvem de giftet seg med osv. Jeg tar også for meg kvinner født Pleym, og deres efterslekt.Informasjon kan sendes meg på: pleym@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Jeg har notert følgende om den som i tråden er kalt 'Peter Pleym':Gottfred Peter Pleym (1809 - 1881). Gift med Ane Ingebrigtsdtr. (1817 - 1891) født i Fron.Gottfred Peter er registrert i Folketellingen av 1865, bossatt på Rykalvhagen i Rennebu. Gift og har en sønn. Av yrke husmann med jord, mens sønnen Ole Pettersen er skredder og hjelper faren.Har ikke funnet dem igjen i 1875-tellingen, som dog er ufullstendig.Broren Ludvig Christian bodde sammen med dem på Petterstuggu på Ry. Disse to brødrene er de eneste av Godtfried Peter Pleym (1788 - 1849) sine barn som ble boende i Rennebu.Faren, kaptein Godtfried Peter kom til Rennebu i 1825, efter å ha vært kaptein på Vardøhus festning fra 1818. Han hadde 12 barn. Og bodde i kapteinsgården på Reberg. Ved Rennebu kirkes inngang finnes det en gravplate med hans navn. Den eldste graven for Pleym.familien som visstnok finnes.Gottfred Peter og Ludvig Christian (som forble ugift) var møbelsnekre, og flere 'Petterstoler' finnes på et museum i Rennebu. Brødrene og Petterstugu er nevnt i bygdeboken for Rennebu. Brødrene skal også ha hatt sykdommen st.Veitsdans.Jeg mener at Gottfred Peters sønn Ole døde i 1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.