Gå til innhold
Arkivverket

[#20607] Dødsfall blant sjømenn i utlandet - Casablanca '51 og Liverpool '55


Gjest Carl-Otto Seljelid
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl-Otto Seljelid

Jeg søker informasjon om 2 personer som var sjømenn. Bjarne Seljelid født 9/10-1909 på Hemnesberget døde i Liverpool 31/5-1955. Og en yngre bror Trygve Seljelid født 20/6-1901 samme sted, døde i Casablanca 25/2-1951. Er det noen som ved tilfeldighet har kommet over disse personene, eller har tips om hvor jeg kan/bør leite videre for å finne ut mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Hei Carl-Otto!Med mindre du finner noe i de søkbare databasene over døde nordmenn i utlandet her, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Den Norske Sjømannskirke i Liverpool. Det er jo slett ikke umulig at sjømannskirka satt - og fremdeles sitter - på opplysninger vedrørende dødsfall blant norske sjømenn på 1950-tallet.Korrekt adresse i England og relevant tlf.nr m.m. vet jeg ikke, men det får du vel ved å henvende deg til hovedkontoret deres (i Oslo?).Når det gjelder Casablanca er jeg mer i tvil. Men, ettersom det var (og fremdeles er?) en norsk sjømannskirke i Las Palmas, Gran Canaria; så er det vel ikke helt umulig at dødsfall på kysten av Marokko faglig sett soknet under dem?Jeg vet at på 1940-,50- og 60-tallet var det sjømannskirker over hele kloden, men mange av disse er nå nedlagte - i tråd med den negative utviklinga for norske sjømenn. Pr i dag burde vel norske sjøfolk 'fredes'. Dette fordi de er bort imot utrydningstrua, akkurat som enkelte store rovdyrarter :-)Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Fangan

Opplysninger vil kunne finnes i Riksarkivet, i arkivene etter de tre Sjømannskontorene under Sjøfartsavdelingen i Handelsdepartementet. Sjøfartsavdelingen hørte før 1955 under Industridepartementet. Her finnes bla. en arkivrekke som heter Arvesaker. Den inneholder opplysninger om sjøfolk som døde i utlandet. Arkivmaterialet er klausulert. Det må evt. søkes om tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Sjömannskirken i Liverpool ledes fra Sjömannskirken i London v/pastor Helge Petterson. Hoedkontoret er i Bergen, ikke Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Otto Seljelid

Takk til dere alle. Med disse gode tips og forslag, vil brev bli avsendt med forespørsler i den aller nærmeste fremtid. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Bjørn Tandberg

I digitaliserte lister fra Sjøfartsdirektoratet har jeg funet følgende om dine sjøfarende slektniger: Matros Bjarne Seljelid på skipet 'Vestfoss' omkom 31.05.55 ved ulykke i Cheshire, UK (Ref. sak nr. 66/55) Båtsmann Trygve Seljelid på skipet 'Solviken' omkom 25.02.51ved ulykke i Casablanca (Ref. sak nr. A26/51). Om jeg minnes rett så hørte 'Vestfoss' hjemme i Draammen, mens 'Solviken' var registrert i Bergen. Hilsen en utflyttet hemnesværing og nå pensjonert sjømann i Farsund. Bjørn Tandberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.