Gå til innhold
Arkivverket

[#20616] Brødre fra Ure, Voss - til Sund og Fana?


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har støtt på to brødre fra Voss, mener jeg. Ole f. 1751 og Peder Brynjelsen f. 1754. Kan det stemme at de er sønner av Brynjel Ure/Udre? Kan det stå noe om dem, ektefeller og/eller opphavet i Vossa-bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Du er litt sparsommelig med opplysninger. Kan du si noe om hvem de eventuelle brødrene var gift med og hvor de for eksempel bodde i 1801? Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er klart jeg kan (prøve)!Peder har jeg først gift med en Malene Olsdtr. (Lokøy) i 1783, siden med en Kari Nilsdtr. Bjorøy i 1797, disse bodde på Lokøy i Fjell: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11245&variabel=0&postnr=1801&fulle=true&spraak=n>LenkeOle mener jeg må være gift med Anna Olsdtr. Skibenes 26.9.1776 i Fana. Anna ble gift på nytt med Wincent Olsen, de bodde på Førde i Sund. Ole og Anna hadde Marte f. 1776 (døpt i Sund) og Dorte f. ca. 1779:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Brynjulv Eriksen Gudvangen (1718-1775)Gift 1 gang 1749 (Voss) med Marta Olsdatter Fjeli (ca. 1707-1749)Gift 2 gang 1751 (Voss) med Gjertrud Hallsteinsdatter Igdetveit (ca. 1717-1797)Barn:a) Ingeborg, født på Heggland i Voss 1749, ukjent hva som skjedde med henneb) Marta, født 1751 på Slæen, ukjent hva som skjedde med hennec) Kolbein 1754-1761d) Erik 1756-1828 gift 1787 (Sund) med Synneva Eriksdatter Tveiten, bosted Tveitene) Peder 1757-1832 gift 1787 (Sund) med enken Malena Nilsdatter!! Lokøy, bosted Lokøyf) Kari 1760-1809 gift 1787 (Sund) med Nils Eriksen Tveiten, bosted Tveiteng) Hallstein 1762-1802 gift 1787 (Sund) med Ingeborg Johannesdatter Echren, bosted Echren under Nordvikh) Marta 1764-1840 gift 1789 (Sund) med Rasmus Bottelsen Lokøy (Rasmus var født på Marøy i Manger), bosted Lokøy og Nordre SkogeBrynjulv Eriksen Gudvangen var sønn av Erik Olsen Gilbakken og kona (gift 1711 i Voss) Kari Ellingsdatter Heggland, bosted Gudvangen 1711-1726. Brynjulv og kona Marta bodde på Heggland, Voss, som husmannsfolk i 1749. I 1751 er de husmannsfolk på Slæen, Voss. 1751-1769 var Brynjulv og 2 kona Gjertrud bønder på gården Horten i Aurland. I 1770 flytter Brynjulv Eriksen og familien til Sletta på Radøy. I 1775 dør Brynjulv på Sletten og kona og barna flytter til Sund prestegjeld. Gjertrud dør som fattig hos barna sine på Tveiten i 1797.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Er dette din slekt, forresten? Hva er kilden hvor du har funnet dette, bok eller egen forskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Vennligst ikke stikk av med Ola Brynjulvson, han var min tippoldefar :-)I 1801 finner du Ola Brynjulvson gift på Berge, mens Peder er hjemme på Ure.Så da må du nok jakte videre på en passende Ola. Å starte leitinga på Voss var ingen dum ide, både på grunn av utflytting fra indre til ytre strøk og fordi navnet Brynjulv/Brynjel ofte peker mot Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

He, he. Jeg er da ingen tyv! Det var navnelikheten som stjal...Jeg har da fått avklart at verken Peder eller 'min' Ole var fra Ure. Peder har jeg nå kontroll på, men Ole Brynnildsen, gift fra Fjøsanger i Fana 1776, død før 1785 (i Sund) er fortsatt en gåte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Dette har jeg funnet ved hjelp av egen forskning og andres bidrag. Det kan lønne seg for deg å se på tema: '18708 Etterlysning Brynjel Eriksen født 1718 i Gudvangen'. Dette er ikke min slekt, men det var kjekt å få nøste opp i det. Blant de konfirmerte i Sund står det at en av Brynildsbrødrene skulle være født i Urland (dvs. Aurland). Ingen av dem var jo fra Sund. Denne Ole Brynildsen har du mer om han, når dør han, i viede for Fana står han ikke nevnt med navn. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Kenneth! Jeg er svært glad for dine bidrag, som vanlig! :-)Ole Brynnildsen - navnet finner jeg i mormonerdatabasen - det er riktig at det kun står Fiøsanger? her på DA. Ole må være død innen 1785, da Anna Olsdtr. Skibenes gifter seg på nytt i Sund. Ole og Anna er i Sund umiddelbart etter vigselen i Fana 26.9.1776 (samme dag som Annas mor Dordi gifter seg på nytt med Nils Nilsen Høyland (fra Sund). Nils skal ha hatt Skibenes til 1785. Annas far Ola Ols. på Skibenes dør i Fana 1774. Han var også innflytter til Fana. Anna er som nevnt fortsatt på Førde i Sund i 1801, så det er nærliggende å tro at Annas første mann (Ole Brynnildsen?) er død i Sund like før 1785, men jeg har ikke hatt tilgang til kildene foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Her er noen alternativer jeg har sjekket: Ole Brynjulvsen Kyte, Voss 1750-1750, Ole Brynjulvsen Veland, Lindås 1754-1758. Ole Brynjulvsen Tundal, Voss født 1750, men gifter seg 1769 med Gjertrud Brynjulvsdatter Gjerdåker, Voss, de bor i 1801 i Åsane. Så langt passer ingen, men ekteparet Brynjulv (Brynild) Olsen Stend og kona Anna Mortensdatter født Rå, får sønnen Ole i 1749. Alderen hans avviker med 4 år i forhold til alder oppgitt ved død, men det er jo mulig at dette kan være din mann. Trolig har han vært i tjeneste på Fjøsanger ved vielsen. Er det noen andre som kan avkrefte bekrefte denne teorien? Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du er god, Kenneth! For nårjeg da slår opp under paktere på Stend i bygdeboka for Fana s. 636, står det så fint under paret du nevner at deres sønn Ola Brynildsen er bosatt på Førde i Sund. Takk for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er rett at Brynild Olsen og Anne Mortendatter på Stend får ein son Ole i 1749, men dei får ingen Peder. Derimot får dei mellom 11 born ein Knut som kjem til Tveiterås. Sistnemnde slekter eg frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Elles var Brynild Olsen son av Ola Sjursen og Dønnet Brynildsdotter, båe frå Skutle i Voss. Brynild var truleg fødd på Voss. Anna Mortensdotter var dotter av Morten Sjursen og Ålit Olsdotter, båe frå Førde i Sunnfjord. Anna var truleg fødd i Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Bjørn! Takk for tilleggsopplysninger! Du har rett i at min 'brødre-gift-med-søstre'-teori, røk den. Men med deres hjelp har jeg likevel kommet et godt stykke videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg sier ja og takk, jeg! Fant akkurat Morten død på Fanahammaren i 1767, men andre årstall tar jeg gjerne imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det er godt å se at løsningen er nær. Og det ser jo ut at Vossaforbindelsen og Brynjulv navnet holder stikk. For sikkerhets skyld ville jeg prøvd å finne ut hvor bygdebokforfatteren for Fana har opplysningene fra. Det kan virke som de er hentet fra et skifte siden det står hvor alle barna til Brynjulv Olsen (ca. 1724-1765) og kona Anna Mortensdatter (ca. 1726-1805) ble ut av.Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Når det gjelder opplysninger ellers kan det lønne seg å lese innlegg: '20151: Krokeide /Rå /Fana/Hordaland' I dette innlegget går det frem at man ikke har dåpsdato og år for Anna Mortensdatter. Imidlertid kan jeg fortelle at Anna ble døpt 6. desember 1725 i Førde prestegjeld som datter av Morten Soleim.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.