Gå til innhold
Arkivverket

[#20617] Usler i Porsgrunn


Gjest A Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest A Rønning

F.C. Knudsen skriver i 'Eidanger - Porsgrund' - Porsgrunn 1932, bl.a.: 'Arne Fredriksen Usler født 1773 d. 1841, var matros og arbeider, g. m. Kirsten Halvorsdatter Bruun, f. 1770 d. 1844. Han maa være sønnesøn af Halvor Usler - i et tidligere ægteskab - og byggede huset i Huken under Helleberget'.Far til denne Arne het mao Fredrik. Han kan f.eks. ha het Fredrik Halvorsen Usler, eller han kan ha vært gift med ei NN Halvorsdatter Usler.Er det noen som vet hvem foreldrene til Arne Fredriksen Usler var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det kan jo hende at Knudsen tar feil.Her er familien i 1801: Lenkeog da ser det ut til at han er født rundt 1780.I Solum er det ifl. Familysearch IGI døpt en Arne Friderichsen Usler 3. juli 1779. Foreldrene er Friderich Wincentzen Usler og Maren Arnesdatter. De ble gift i Solum 26. mai 1767.Sønnen til Arne og Kirsten heter jo også Vincens.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Han fant nok ut av det, Knudsen også!Supplerende opplysninger og rettelser til Eidanger - Porsgrund av F.C. KnudsenSide 164: under e) Vincent Johnsen Usler: boede i Graaten og havde foruden datteren Malene ogsaa sønnen Fridrich Vinsentsen, som var far til Arne Fredr. Usler f. 1779, han var ogsaa garver og for 1798 gift. Hans datter II. Maren Elisabeth g. m. Tribler havde datteren Anne Kirstine Tribler f. 1883, g. m. smed Reinert Larsen - se under Ligaden nr. 7.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Nils Buverud

Jeg har lagt inn Usler-familien i min base Holla-Lundeslekt fordi Wincens Henrik Gjertsen Usler bygde opp et gjestgiveri på plassen Saltevje i Flåbygd i Lunde:'Af nordre Sundbø haver Vincents Usler 1731 faaet tilladelse til at rydde og bygge en plads, Saltevje.' Usler var son aat kaptein Usler, buande ved Porsgrunn,”Slekten etter han går gjennom mange generasjoner i Lunde og Bø, helt opp til i dag.Det jeg nå ser, er at jeg antageligvis har plasert noen av personene i etterslekten etter Kaptein Gjert Usler i Porsgrunn feil. Hvis noen kunne hjelpe meg med å få ”kartet” riktig, så ville jeg sette stor pris på det!Under her er deler av de første generasjonene :1. Captein Gjert Usler (b.Abt 1662-Germany)sp: Barbara Svendsdatter (b.Abt 1668-? Fredrikstad;m.1688;d.1735-Porsgrunn)….2. Lisbet Cathrine Gjertsdatter Usler (b.Abt 1689-Gjerpen)….2. Jan(Johan) Gjertsen Usler (b.Abt 1697;d.1756-vestre Porsgrunn)…. sp: Karen Jensdatter Friis (b.Abt 1697;m.29 May 1722;d.1778)……..3. Jens Jansen Usler (b.Abt 1723)……..3. Michel Jansen Usler……..3. Gjert Jansen Usler……..3. Matthiis Jansen Usler (c.29 Jul 1731- Solum)……..3. Johan Jansen Usler (c.31 May 1733- Solum;d.1739-vestre Porsgrunn)……..3. Halvor Jansen Usler (c.3 Aug 1736- Solum) …….. sp: Femia Isaksdatter Leth (m.17 Dec 1766)……..3. Barbora Jansdatter Usler (c.18 Mar 1738- Solum,;d.1738-vestre Porsgrunn)……..3. Dorthe Maria Jansdatter Usler (c.27 Apr 1739- Solum;d.1739-vestre Porsgrunn)……..3. Jan Jansen Usler (c.18 Sep 1740- Solum;d.1743-vestre Porsgrunn)……..3. Cathrine Jansdatter Usler (c.22 Feb 1742- Solum;d.1743-vestre Porsgrunn)….2. 'Captein des Arme' Wincens Henrich Gjertsen Usler (b.Abt 1704-Osebakken,Porsgrunn;d.Abt 1759-Saltevje u. Nornæs,F,L)…….. En datter med: Lisbet Vernersdatter Riis……..3. Ingeborg Henrichsdatter (c.Oculi 1723-Gjerpen;d.1723 (8 weeks old)-Gjerpen)….'Captein des Arme' Wincens Henrich Gjertsen Usler…….. sp: Maren Pedersdatter Hedding (b.Abt 1705-Porsgrunn;m.26 Jul 1729)……..3. Lisbet Wincensdatter Usler (Lindheim) (b.Abt 1729-Porsgrunn)…….. sp: Olav Gulliksen Lindheim (b.Abt 1732-,Lunde,Telemark;m.1760)……..….(5 barn.)……..3. Giert Wincensen Usler Saltevju (b.Abt 1730-Porsgrunn)…….. sp: Ellen Pedersdatter .... (Saltevju)……..….(5 barn.)……..3. Magrete Wincensdatter Usler (b.Abt 1737-Saltevje Flåbygd,Lunde)…….. sp: Halvor Nielsen .... (Kaaresteen) (b.Abt 1737)……..….(4 barn.)Jeg har trodd (for øvrig uten noen dokumentasjon!) at de neste to var barn av gjestgiveren i Saltevju i Flåbygd, men hvis det som står i: ”Supplerende opplysninger og rettelser til Eidanger - Porsgrund av F.C. Knudsen” er det korrekte, så må vel Vincent ”Johnsen” være enda en sønn til Jan/Johan Gjertsen Usler? Er det noen som har kjennskap til det?(Side 164: under e) Vincent Johnsen Usler: boede i Graaten og havde foruden datteren Malene ogsaa sønnen Fridrich Vinsentsen, som var far til Arne Fredr. Usler f. 1779, han var ogsaa garver og for 1798 gift. Hans datter II. Maren Elisabeth g. m. Tribler havde datteren Anne Kirstine Tribler f. 1883, g. m. smed Reinert Larsen - se under Ligaden nr. 7.)……..3. Friderich Wintzensen Usler (b.Abt 1740/1745)…….. sp: Maren Arnesdatter……..….4. Maren Elizabeth Friderichsdatter Usler (c.22 Oct 1767- Solum)……..….4. Wincentz Christian Friderichsen Usler (c.21 Jan 1770- Solum)……..….4. Arne Friderichsen Usler (c.18 Feb 1776- Solum)……..….4. Arne Friderichsen Usler (c.3 Jul 1779- Solum)……..….4. Tallach Friderichsen Usler (c.12 Nov 1784- Solum)……..3. Malene Wincensdatter Usler (b.Abt 1747)…….. sp: Ole Andersen (b.Abt 1746-vestre Porsgrunn;m.1770;d.1801-vestsida Porsgrunn)Jeg hadde også nedenstående Arne Fredrik i min base, men var ikke sikker på om Fredrick var et fornavn eller et forkortet patronym, så jeg har til nå hatt familien ”flytende” uten å så sammen Arne Friderichsen Usler (f.1779) med Arne Fredrick Usler (f.ca.1880).Det som for øvrig står i ” Eidanger – Porsgrund” om at Arnes datter Maren Elisa beth i sitt ekteskap med Tribler får en datter ” Anne Kirstine Tribler f. 1883, g. m. smed Reinert Larsen” er det noe feil med! Maren Elisabeth var på det tidspunkt ca. 78 år (hvis hun da levde). ……..….4. Arne Fredrick Usler (b.Abt 1780-? Porsgrunn)……..…. sp: Kirstine Halvorsdatter……..……..5. Vincens Christian Arnesen Usler (b.Abt 1798-Porsgrunn)……..……..5. Maren Elisabeth Arnesdatter Usler (b.Abt 1805)……..…….. sp: Johan Frederik Tribler (m.3 Jan 1826)……..……..……..6. Elise Catrine Johansdatter Tribler (b.31 Dec 1836-Porsgrunn)……..……..……..6. Elias Johansen Tribler (b.5 Jun 1840-Porsgrunn)……..……..……..6. Amalie Johansdatter Triebler (b.25 Oct 1843-Porsgrunn)……..……..5. Halvor Arnesen Usler (c.15 Feb 1807- Porsgrunn)……..……..5. Anne Malene Arnesdatter Usler (b.21 Apr 1813-Porsgrunn) Som sagt: en avklaring av slektslinjene her hadde vært meget velkoment!Nils Buverud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.