Gå til innhold
Arkivverket

[#20618] Ole Pettersen f. 1843 g. 1871 m. Hanna Gundersdtr.


Gjest Arnfinn Kjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Kjelland

Jfr tema 20599 om Ole Pettersen Pleym. Det viser seg altså at det nok ikkje var rett person vedkomande leiter etter.Nålene i høystakken er altså Ole, som hun mener ble gift med ei Hanna Gundersdtr. i 1871, og emigrerte i 1881.Eg klipper inn informasjonen og sender vedkomande lenke til denne debatten. Viss nokon veit noko som kan hjelpe, svar helst på engelsk:'I looked up on the Norwegian site for all Ole Pettersen's that were born in 1843. Throughout Norway there were only 2. Since one had a middle name that didn't match,it left me with this one in Rennebu.The last name I am pretty certain did not change, because he made sure on all records of him here that it was spelled exactly as I have written. I feel his middle name of Christian might have been obtained during his emmigration in 1881.I have been unable to track down his place of naturalization,or his precise ship of emmigration. On the U.S 1920 census is where I found his emmigration year and his info. His oldest daughter was named Anna or possibly Ane in your language, if it sounds the same. ... If I could track down the 1871 marriage to Hanna Gundersdatter,that would let me know for certain.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Do you have any more information about these people ? When is Hanna born ? Did she and her husband, Ole, arrive in America at the same time ? Where did they settle ?Do you have any Death cerificate or an obituary ?All information you have might help us finding where they came from.Best regards Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Mer informasjon: 'Hanna Gundersdatter was born in 1854. Ole came to America in 1881,Hanna in 1883. They settled in Pequamming,Michigan. They had several children,one set of male twins. I have no information on they're deaths except from the cemetary.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Familysearch, VRI: Ole Christian f.5/11 1844 dpt.1/1 1845 Borge, foreldre Petter Hansen og Anne Olsdt.De fikk også Hans Peter i 1846 i Borge. Da het faren Peter til fornavn.Usikre opplysninger. Petter Hansen ble gift 19/9 1844 Borge med Anne Dorthea Olsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg fant også Hanna i Glemmen, og lurer på om det kan være henne som skriver Pettersen i 1883 (utvandrerprotokoll Kristiania) ?LenkeArnfinn, vet du noe om Hanne og Ole hadde barn ? Den Hanna som jeg fant utvandret i 1883 hadde jo 3 stykker. Evt. barn født i Norge er jo viktig å kunne identifisere Hanna når hun reiste over.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Familysearch, VRI: Ole Christian f.5/11 1844 dpt.1/1 1845 Borge, foreldre Petter Hansen og Anne Olsdt.De fikk også Hans Peter i 1846 i Borge. Da het faren Peter til fornavn.Usikre opplysninger. Petter Hansen ble gift 19/9 1844 Borge med Anne Dorthea Olsdt.Jeg lurer på om Anne døde, for jeg finner en Petter Hansen på Hannestad i Tune sammen med ny kone. Men han har da en sønn som heter Hans Petter 20 år.LenkeFS. Petter Hansen f.1817 Borge gift 1853 i Tune med Karen Hellene Jensdt. 1832 Borge.De fikk barna Johan Theodor 1856, Birthe Marie 1859, Martin 1861 og Laurits 1863, alle i Tune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Som jeg skreiv i nr 5 er den Hanna med barn som utvandra 1883 den rette (kona til Ole Christian).FamilySeach-infoen er registrert, men vedkommende har fra ei slektsbok at f. datoen til Ole C. var 16.5.1843.Jeg tror ikke vi kommer mye lenger her til lands, og har vist henne til Vesterheim-senteret i Madison WI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.