Gå til innhold
Arkivverket

[#20620] Oppsl. i b. bok Innvik/Stryn: Salve Poulsen Grønfur, f. ca 1699.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

På Røros var det en Salve Poulsen/Povelsen som i 1733 giftet seg med Siren Pedersdatter. Det oppsiktsvekkende ved ham er FORNAVNET - som jeg først og fremst forbinder med Agdesiden.Salve fikk seks barn mellom 1734 og 1746, og etterkommerne etter Salve er å finne i manntallet 1801, og noen dem brukte åpenbart Salve som etternavn, f. eks Anne Pedersdatter Salve, sannsynligvis datter av Peder Salvesen 62 år i 1801.Denne Salve skal være kommet fra Nordfjord, og jeg finner altså i manntallet 1701 for Nordre Bergenhus en Salve Poulsen 2 år med far Poul Olsen 41 under Grønfund (=Grønfur?) i Oppstryn.Opplysninger om at denne Salve dro til Røros skal stå i b. boka b. I side 311. Dermed ønsker jeg å vite navnet på hans mor og videre noe om aner bakover, om søsken er nevnt etc.Jeg kan til slutt nevne at en av fadderne på Salves barn (1742) var Jacob Jørgensen Nordfjord, muligens identisk med den Jacob Jørgensen som senere kalte seg Gudal.Jeg håper noen er så snill å gjøre dette oppslaget for meg.Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol H. Ulvestad

I mi bok står Grønfur på sidene 344 - 346. Under br. 1 finn eg Paul Olson, br. f. 1699. Kona Ågåte Olsd. Flo, Paul 'kan' vere son til Oluf Pederson, br. 1639. K. Gyda n. 1646. Syskjen står det ikkje noko om i ættelista. Skal sjå om eg finn noko meir om Ågåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Det er en Salve Jørgensen på Bolstad i Oppstryn. Denne Salve bodde på Røros i 1731 i følge bygdeboka. Det skulle ikke forbause meg om dette er samme person selv om jeg ikke forstår hvordan Jørgenson og Paulsen kan bli forbyttet - med mindre han er stesønn til den ene eller andre.:))Foreldre var forøvrig en Jørgen Gebleson Bolstad og Kari Davidsdtr. Mindresunde så sant mine notater er korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror 'saken' nå er oppklart. Min informasjon er hentet fra en annen persons notater, og der står Salve (Poulsen?), året 1731, samt sidehenvisning til B. boka, intet mer. Jeg ser det var skifte etter Jørgen Giæblesen 1727-31, så det vel derfra bygdeboka har sin informasjon.Jeg tar vare på mine notater om den andre Salve - kanskje finner jeg ut noe om hans opprinnelse en gang!Takk til dere begge for all hjelpsomhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.