Gå til innhold
Arkivverket

[#20627] Eiendomsforhold før 1886 (1877)


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

I forbindelse med at jordskifteretten skal kartlegge eiendomsforholdene i et fjellområde har vi fått kopi av skjøte fra 1877. Det er greit forståelig, stort sett. En holme i fjorden med tilhørende holmer osv. Men i innholdet er ikke nevnt evt. annen jord el.l. som beiterett - hvilket for oss er det springende punkt. På slutten av skjøtet står følgende: 'Ved overværende Forretning er ikke foranlediget noget Fællesskab i Jord eller Skov som ikke før har været.'Og vi lurer da på - hvordan kan vi finne ut av hva 'som ikke før har været'?Eller misforstår vi - at dette betyr at det som står i skjøtet er alt. Grunneieren på den tiden eide mye annet, men hadde bedt om 'skyldsætningsforretning' kun av denne holmen (bnr.).Dette er eiendom i M&R og ligger under Statsarkivet i Trondheim, men jeg er usikker på hva vi evt. skal bestille kopi av? Hvor mye informasjon må vi sende for at de skal finne frem det vi skulle trenge?Håper jeg har forklart meg forståelig :o) Ikke terminologi som er veldig vanlig for meg. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er vel ikke mitt bord men-.Først be om kopi av det som står om vedkommende gards og bruks nummer i Dagboka/Panteboka til Sorenskriveren,gjerne også for br nr 1. I den skal det være innført viktige hendelser så som skjøter skyldeling pant osv. Så bestiller du det som måtte ønskes fra grunnboka.Dagboka/ panteboka er eller var en slags register hvor det ble innfort i kortform før de med'fjærpenn' førte grunnboka. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Dersom holmen fikk eit bruksnummer under ein eksisterande gard, kan det tenkast at nokre av utmarksrettane som garden hadde blei lagt til holmen, dersom - rett nok - jorda på holmen ga grunnlag for gardsdrift.Du kan gjerne sende meg ein epost med nærare opplysningar: bjodale@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.