Gå til innhold
Arkivverket

[#20638] Utflyttet fra Hammerfest i 1891?


Gjest Torill Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Berg

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne u om en Isak (Gunerius) Isaksen (født 1867 i Lebesby) flyttet ut fra Hammerfest i 1891. Jeg har fått opplysninger om at han muligens reise til USA dette året.Mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Hei Jeg er ikke sikker, skjønner du. Lurte på om det kunne stå noen fler opplysninger under utflyttede fra Hammerfest. Finnes det ikke slike oversikter i kirkebøkene?Dette er en kar jeg har lett etter i mange år, og den linken du sendte meg nå, fikk jeg tilsendt forrige dagen av en annen;)Vet du hvordan jeg kan gå frem for å finne ut mer om denne Isak Isaksen? Jeg har kikket på seilingsrutene til denne Domino det er referert til, men den seilte ikke 18.11.1891. Vet du hvor jeg kan finne eventuelle skipslister.TakkTorill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D.Hjeltnes

Ettersom du ser ut til å bo i Tromsø vil jeg anbefale deg å ta en tur på Statsarkivet og kikke i kirkebøkene for Hammerfest , utflyttede i 1891.På Digitalarkivet, type , emigrerte, finner du noen skipslister .På sidene til Trond Ballo er den samme Isak Isaksen nevnt , men her står det ikke noe mer enn i emigrasjonslistene.http://home.no.net/~tballo/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Hei Britt, La oss si det er denne Isak Isaksen som det refereres til i utflytterlister og emigranter. Ved søk i folketellinger, kan jeg ikke se at jeg finner han. han skal være født i Lebesby i 1867. Der finner jeg han ikke. Videre vet vi jo at han oppholdt seg Hammerfest i 1891. Der finner jeg han heller ikke. har du noen tips til hvor jeg kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D.Hjeltnes

Kirkebøkene er vel de beste kildene her. For Hammerfest må du lete blant innflyttede og utflyttede i. Lebesby , døpte og utflyttede. Jeg har sett på ft. for Lebesby 1865 og 1875. Det er jo merkelig at Isak Isaksen ikke finnes noen steder. Han må være oversett av de som tok opp tellingen. Jeg har selv noe lignende om en av mine aner i 1875. Hun finnes ikke noen steder selv om hun var født i 1850 og levde til 1942.Jeg fant ei Berith Maria Isaksdatter f. 1868 . (Kan dette være søster av Isak ?) Hun er sønnedatter av Johan Isaksen som bor på Sandvigsletten i Lebesby i 1875.1865 bor sønnen Isak Johansen, 26 år og Elen Pedersdatter , 28 år, sammen med den samme Johan Isaksen. Da kalles gården Veines Sandviksletten.Kan dette være Isaks foreldre , montro ? Hvis de er døde begge to må det vel finnes et skifte etter paret . Her vil jo arvingene være nevnt. Og skiftet finnes i så fall på Statsarkivet i Tromsø. Ellers så finnes det mange flinke hjelpere på Finnmarksidene som jeg tipset om her ovenfor.Mvh. Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill berg

Hei Takk skal du ha. Nå har jeg litt mer å ta tak i. Jeg ser jeg må ta en tur innom Statsarkivet å få sett på dette skiftet. Det kan jo godt være at disse du refererer til er 'min' Isaks foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D.Hjeltnes

Har forstått det slik at det ikke finnes kirkebøker for Lebesby for det aktuelle tidsrommet, men jeg har funnet at de finnes fra 1870. Da har du en mulighet blant de konfirmerte. Isak er vel konfirmert 1882 eller senere. Begge foreldrene pleier å være nevnt. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.