Gå til innhold
Arkivverket

[#20644] Kirstie Hansdatter, Sætre, Askøy


Gjest Nina Mastberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Mastberg

Kirstie (Kristine) Hansdatter, Sætre, giftet seg med Niels Christensen, Engevig, 16.08.1807. Det er kanskje den samme Kierstine Hansdatter som er tjenestefolk på gården Sætre i FT 1801. Hun er da 18 år. Når hun dør på Engevig i 1838 er alderen 57 år. Jeg har ikke funnet henne døpt på Askøy. Er det noen som vet hvor hun kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, men personleg trur eg ho må vera frå Fjell/Sund, kan hende Fana. Då Nils C. vert gift med henne, er han enkjemann. Nils vart hausten 1801 gift med syster til Stephen og Gudmund Haagensen, ho Lisbeth (som i 1801 er hjå Gudmund på Bjorøy). Samstundes med det er altså Kristi Hansdotter tenestejente hjå Stephen på Sætre. Etter at Lisbeth er død, vert altså Nils oppattgift med svogeren si tenestejente.Noko av dette er mi slekt. Eg har funne mykje gifte på tvers av Byfjorden og Vatlestraumen. Så lenge båe er frå Laksevåg/Askøy er det greit. Der har vi oversyn. Problemet er at området i vest enno ikkje er ferdigregistrert. Difor er det etter måten vanskeleg å finne opphavet til alle - førebels. Men eg vil tru dette etter kvart vil bli enklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Takk for hjelp og tips. Jeg fant ingen som passet under døpte i Fana. Jeg får lete i Sund neste gang jeg er på SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.