Gå til innhold
Arkivverket

[#20647] Første utvandring til Amerika


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Sitter og leser folketellingene fra Amerika 1790, og der er forferdelig mange navn som: Abel, Niram, Levi, Ebenezer, Isaac osv. Dette er navn jeg forbinder som jødiske. Var det jøder som først innvandret til Amerika, og isåfall, hvorfra?Men mitt hovedspørsmål er: er det noen som vet hvem de første fra Norge som utvandret til Amerika? og hvor var de fra, noen må da ha startet, og når?? Kjell-Erik Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Namna du nemner er bibelske, og eg vil tru at t.d. kvekarane, som vi veit reiste til Amerika for å få utøve trua si fritt, hadde ei overvekt av bibelske namn. Det same gjeld gjerne andre trussamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Jeg mener å ha hørt noe om en utvandring fra Fredrikstad rundt 1620. Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg har sett det hen, og vil derfor ikke garantere for hvor riktig det er.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Susanne Nilsdt Stochberg fra Borgund på Sunnmøre budde fra kring 1740 i Pennsylvania; ho var gift med presten Abraham Reincke. Meir om dette under tema 19051.Dette er første kjente utvandringa til Nord-Amerika eg har registrert for Sunnmøre sin del. Familien Stochberg var herrnhutarar.Gammeltestamentlige fornamn finn vi flust av også i Norge på 1600- og 1700-tallet, kanskje særlig i Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Jeg vet ikke hvor langt tilbake i tid du vil? Vi har jo dokumentasjon på 'nordmenn' som kom til Amerika allerede i vikingetiden. I nyere tid, dvs. 16-1700-tallet, kan vi også regne med nordmenn som enkeltvis fant veien til Amerika, f.eks. som sjømenn. Akkurat dette vet sikkert noen mer om enn meg. Når det gjelder organisert utvandring i større målestokk regnes ofte de 50 emigrantene som reiste fra Stavanger i 1825 med sluppen 'Restauration' som pionerer. På forhånd var Cleng Peerson f. ca. 1783 i Tysvær sendt over for å undersøke og legge forholdene til rette for emigrasjonen. Han er senere blitt kalt 'den norske emigrasjons far'. Jeg viser til Alfred Hauges romantriologi om Cleng Peerson og sluppefolket. Dette er absolutt lesverdige bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

I boken Scandinavian Immigrants in New York 1630-1671 av John O. Evjen, utgitt 1916 nevnes det mange Norske, blant andre Albert Andriesen fra Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

På et mere kontrolerbart nivå-. Den første utvandrer fra Bakke Trond Konstali reiste 1844.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.