Gå til innhold
Arkivverket

[#20648] Hans Jensen Nitteberg,Skedsmo


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Jeg har en Hans Jensen Nitteberg fra Skedsmo,død ca1795 80 gml. Hans kone er Mari Olsdatter Løken,skal også være fra Skedsmo. De hadde en datter, Else Hansdatter, død 1824. Else ble gift i Ullensaker. Hans Jensen var underofficer. Er det noen som vet mer om disse? På forhånd takk. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ull.bygdebok II S.111 står Hans Jensen Nitteberg oppført på gården Lystad som han bygslet i 1740. Han var g.m.Mari Olsdtr.Løken hvor følgende av 9 barn er omtalt: - Bodil(Boel)dpt 1743 - Else f.1744 d.1824 - Marte f.1748 d.1812 - Jens f.1750 d.1801 - Anne f.1753 d.1810 - Hans - Berte d.ug. Hans døde 1795 80 år gml. og Mari 1792 71 år gml. Ellers står det mye om unga og deres giftermål rundt omkring i bygda,så hvis du lurer på noe kan jeg gjerne slå opp for deg. mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Hei Carsten! Jo, jeg har sett i Ullensakerbøkene og fant mye der,og det var der det sto at Hans og Mari var fra Skedsmo.Så jeg lurer på om det finnes noen bygdebøker derfra, så jeg kan spore dem videre. Tusen takk for at du svarte. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kirkerud

I Følge Skedsmo bygdebok b.II s. 302. Gulbrand Moe, Nittedal f. 1630. Sønnen Erik Gulbrandsen overtok i 1691 gården Løken i Skedsmo. Erik døde på Løken i 1695. Erik var g.m. Aase Lauritzdtr,(datter av Lauritz Bottelsen Skøyen,Nittedal) Sønnen Ole Eriksen f. 1688 d. 1751. g. 1715 m. Marthe Gundersdtr f. 1684. d. 1746. Deres datter Mari f. 1722 g.m. sersjant Hans Lystad, Ullensaker. Mvh. Trond Kirkerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Tusen takk for opplysningene, Trond. Det jeg da lurer på er om Hans Jensen Nitteberg er fra Ullensaker eller fra Skedsmo,som det stod i Bygdeboka for Ullensaker. Finnes det en gård eller plass i Skedsmo som heter Nitteberg? Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kirkerud

Skedsmo bygdebok B.II s.425. Vestre Nitteberg. Sersjant Jens Helgesen Brånås, Skedsmo. f. 1686 d.1766 (Sønn av Helge Joensen Braanaas)g.1707 m. Marthe Amundsdtr Østre Sørum, Skedsmo (Datter av Amund Nilsen Sørum, Skedsmo). Deres sønn Hans f. 1716 g. 1741 m. Maren (Mari?) Olsdtr Løken f. 1722. På s. 523. Braanaas Nordre. Helge Joensen g.m. enk. Olaug Jensdtr.Mvh. Trond Kirkerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kirkerud

Skedsmo bygdebok b.II.s.380.Sørum Østre. Amund Nilsen fra Aker sogn. Videre s.386. Amund Nilsen Sørum f.1659 d.1739.Amunds datter Marthe g. 1707 m. sersjant Jens Helgesen Brånås.Mvh. Trond Kirkerud. Hvem er etterkommerene av Hans Jensen og Mari Olsdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Hei Trond! Kjempeflott,Trond. Nå har jeg mye å jobbe videre med. Tusen takk! I følge bygdebok for Ullensaker så hadde Hans Jensen og Mari Olsdatter Løken en datter som het Else Hansdatter. Denne Else var gift med Ole Gudmundsen Holum.Else og Ole hadde en sønn Ole Olsen Vettal som var gift med enke Marte Larsdatter Rolstad.Ole og Marte fikk en datter Berthe som blir min 3xtipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Så jeg håper at bygdeboka ikke tar så veldig mye feil. Men jeg skal jo gå inn å sjekke i kirkebøkene så langt det går an å lese. Tusen takk for hjelpen så langt.Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei torillJeg forsker også på denn slekten, sannsynlig har du kommet videre. sender deg noen tanker.Jeg tror kanskje at Marthe Gundersdatter i Nittedal innlegg 4, kan ha kommet fra Olstad i Ullensaker. Når jeg ser på denne delen av slekten, var det flere forbindelser mot Ullensaker og Nannestad.Ingeborg Gundersdatter Olstad i Ulensaker ble først g1699.m enkemann Michel Larsen Lystad i Ullensaker død 1704 Barn Michel død før 1742 sønn Michel 7 år til Hauger i Ullensaker. Anne Michelsdatter døde før 1742, hadde vært gift i Skedsmo m. Hermann Troutsen/TrondsenIngeborg Gundersdatter g x 2 m. Christopher Thoresen ca 1682-1740 fra Kjos i Ullensaker. Foreldrene hans var fra Grani og Rovold i Nannestad. De bodde hos datteren på Østre Sørum på sine siste dager i 1740 årene.Berthe Christophersdatter ca 1706-92 Lystad i Ullensaker ble g.m med broren til Marthe Amundsdatter,Christopher Amundsen Østre Sørum. Hun er ikke nevnt i Ullensaker bygdebok og hun døde i Skedsemo.Forresten så tror jeg at Amund Nilsen O til Østre Sørum i Skedsmo kan ha vært sonn fra Elton i Nannestad. Han hadde ingått et gårdkjøp på Grani i Holter sogn om Kjærstad i Gjerdrum. Det var tydelig at noen av selgerene frafalt avtalen og det ble en sak av dette kjøpet 03.06 1702.1664-66 på Elton i Nannesatd er følgender br. nevntNils 35 år br 1/2 gårdenBarn: Guldbrand 7 år, Peder 5 år, Amumd 3 år, Engebret 1/2 år.jeg har ikke funnet amund Nilsen nevnt på Store O i Aker, men kanskje var han gift med yngstedatteren der.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Kjersti AamodtVi får feilmelding på epost-adressa di. Kan du sende ein epost til digitalarkivet@arkivverket.no , slik at vi får stadfesta den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anita Riise

Nei, men om du sender ein epost til digitalarkivet@arkivverket.no , så kan vi få stadfesta adressa og at den fungerer. (Det hender ofte at folk har feilstava adressa si).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.