Gå til innhold
Arkivverket

[#20651] Gunerius Isak Isaksen født 1867 i Lebesby - finnes ikke i folketellingene???


Gjest Torill Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Berg

Hei Kan noen hjelpe meg. Jeg søker etter Gunerius (Gurenius/Kornelius) Isak Isaksen, født i Lebesby 1867. Fikk en sønn (Hilmar Edvin Isaksen)født 1.4.1891 utenfor ekteskap med Brita Marie Randa. Har sjekket kirkebøker for Lebesby, og der er ikke faren navngitt ved dåpen til Hilmar. Der står det bare 'Dagarbeider, bopel Hammerfest, f. 1867'. Under konfirmasjonen til Hilmar Edvin, er faren oppgitt å være 'Dagarbeider Gurenius Isak Isaksen (ugift)'. Da Hilmar ble gift 29.06.1912 ble faren oppgitt til å være Kornelius Isaksen.Hvorfor finner jeg ikke denne Gunerius Isak Isaksen i noen folketellinger?? Jeg har fått tips om at det er en Isak Isaksen, 23 år, som emigrerte til USA via Trondheim i 1891.Denne Isak var fra Hammerfest. Jeg håper jo at dette kan være rett Isak, men hvordan får man bekreftet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Hei TorilFant tilfeldigvis en Isak Gunnerius og tenkte da på dette lille mysteriet som jeg prøvde å finne ut av for en tid siden.Den Isak Gunnerius jeg fant, fant jeg blant begravde i Hammerfest. Han blir der kalt Isak Gunnerius Brusvik, f.1863 i Kristiansund, men var fisker og oppholdt seg i Hammerfest, se [url="http://draug.rhd.isv.uit.no/rhdbin/bliste.asp?RR=108507>LenkeNå finnes det praktisk talt ingen Brusvik i folketellingene, verken som etternavn eller oppholdssted. Etter litt prøving og feiling fant jeg ut at etternavnet sannsynligvis skulle være Brunsvig og da fant jeg denne familien i Kristiansund i FT1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.