Gå til innhold
Arkivverket

[#20655] Helga Elise Martine Hansdotter Eeg, f. i Bamble 1866/1867 - til Amerika - oppl.?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Helga Elise Martine Hansdotter Eeg, i Amerika kjend som Helga Peterson, vert i Amerika sagt å vera fødd ''i Noreg'' 29.9.1866. Eg finn ho døypt i Bamble 10.11.1867, so rimlegevis var ho fødd i 1867?? Foreldri hennar var husmann utan jord og styrmann Hans Petter Pedersen på Eegsrønning under Eeg i Bamble, fødd 1834, og kona Anna Bertha Halvorsdotter, fødd 1835 (jmf. FT1865 for Bamble).Er det nokon med lokal kunnskap som kan hjelpa meg med desse detaljane?* Sjekka fødselsdatoen (-året) til Helga?* Helga gifte seg i Amerika i 1892 - er det mogeleg å finna utvandringsåret hennar?* Eg skulle gjerne ogso visst kvar i Bamble foreldri, Hans Petter Pedersen og Anna Bertha Halvorsdotter, hadde opphavi deira?Kanskje finst det ei bygdebok for Bamble som har dei fleste svari?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Dette fant jeg i kirkeboka i Bamble:f.29.sept.,døpt 10.nov.1867 (det er ikke anført noe annet årstall på fødselsdato)Helga Elise Martineforeldre:Hans Petter Pedersen og Anne Berthea Halvorsdtr.,Eegsrønningen. (Bamble mini 11,nr,118,s,45)Hennes mor:f.15.april ,døpt 24.mai 1835Anne Bertheaforeldre:strandsidder Halvor Bjørnsen Stathelle og Regine Larsdtr.Disse finner du her i FT 1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60814&variabel=0&postnr=4409&fulle=true&spraak=n>LenkeHennes far:f.29.nov.,døpt 15.des.1833Hans Petterforeldre arbeidsmand Peder Pedersen Eegseje og Sara Olsdtr. Mulig det er han du finner her i FT 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk igjen til deg, Kari, for flotte opplysningar! Eg er heilt overvelda!Til deg, Arne, ja, dette er kona til Jacob Bing.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Jeg fant utflyttinga i kirkeboka:nr.36 1873,oppgivet utreist vaaren 1869 styrmand Hans Peder Pedersen,Egseie 39 aarnr.37 hustru Anne Bertea Halvorsdtr.38 aar,viet 30/9-62 deres børn: Seriane Regine,f.4/12-62 Paulus,f.17/7-65 Helga Elise Martine,f.29/9-67. Hustru og børn reist 1873. Attest 7/7-73,utreist til Amerika.(Bamble kirkebok mini 1860-1876,s.403).Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nå kom vel kanskje Kari meg litt i forkjøpet her, men det jeg ville si, det var at disse to søstrene til Helga begge er født i Illinois. Louise er 39 år gammel og Hulda 36. Dette skulle jo tyde på at også Helgas foreldre emigrerte.Alderen på Helga stemmer ikke helt, hun er oppgitt til å være 40 i 1910 og 50 i 1920. Ifølge 1910-Census immigrerte Helga i 1884, men det må jo være feil. Hun har da vært gift med Jacob i 17 år, og de har barna Leroy 17, Eugene 14, Virginia 12 og Elling eller Erling 9. Eugene er født i Colorado, de andre i Illinois. I 1920 bor Helga i No California Ave 2523, 28 WD., Cook.Jeg ser og at svigermoren Johanna ikke er naturalisert. Litt rart at hun skrev seg for Olsen, mens resten av familien ser ut til å ha brukt Bing som etternavn.Jeg nevnte at jeg fant en Otto N. Bing i Chicago Voter Registration. (feilindeksert som Otto W.) Dette tror jeg allikevel kan være den 'rette' Otto Bing, siden jeg i ettertid så at Jacob står på linjen over, og med samme adresse. Om det er rette Otto, så får vi tro at han hadde et mellomnavn som begynte på N. Dette kan du jo se på selv, Lars.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.