Gå til innhold
Arkivverket

[#20656] Hjørdis Tøsse f. ca 1907 Hvor?


Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Hjørdis Tøsse bodde i Valborgsvei 11 ,Tønsberg da hun i en alder av 30 år døde, 1937.Hun var min fars lærer i Tønsberg.Han husker at da hun døde ble kisten sendt med toget. Men han vet ikke hvor.I Dødsfallsprotokollen for Tønsberg 1937 står det : nr. 49, anmeldt 4/4 død 4/4 Hjørdis Tøsse, 30 år. Fam. og 1. søster lever.Er det noen som har vært borte i Tøsse-navnet?Min far ønsker å besøke hennes grav, så jeg tar imot alle inspill med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Tøsse er vel i Ørskog kommune i Møre og Romsdal. I folketeljinga for 1900 finn vi i Ålesund 1 fam., Kristiansund 1 fam., Ørskog 9 fam., Borgund 1 fam. og Tustna 1 fam. Så det må vel kanskje leitast mellom desse. MVH Harald Ormbostad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

I Skodje er en gård som heter Tøssebro og noen av de som bor der kaller seg Tøsse. Skodje er nabokommunen til Ørskog og Ålesund. I 1909 bor en Peter M. Tøsse i Ålesund. I 1925 bor flere familier Tøsse i Ålesund. Ettersom hun var lærer kan hun ha gått på Lærerskulen i Volda. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Et søk FT 1900 viser at der er Tøsse spredt nesten over hele landet! LenkeMht. tog så var Raumabanen åpnet 1924 så det var kanskje en måte å sende kister på, selvom toget ikke går til Ålesund. Vet at en annens kiste i sin tid ble sendt med båt fra området rundt Oslo-fjorden til Ålesund.Høyskolen i Volda, lærerskolen, mener jeg har gitt ut en bok/hefte med navn på tidligere studenter, der står kanskje hjemsted også. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Vågene

Tysse(botn) på Osterøy , nord for Bergen ble tidligere skrevet Tøsse. Tysse tilhørte Hosanger kommune. Kanskje din far husker hvilken dialekt hun hadde? Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Hjørdis Tøsse står ikke i navnelistene over studentene som gikk ut ved lærerskolen i Volda. (Kilde: Volda lærarskule 1895-1995).Hun står heller ikke i ættelistene på gården Tøsse i Ørskog, men kan selvsagt stamme derfra. (Kilde: Ættebok for Ørskog)Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebok og klokkerbok skal ha opplysninger om fødested og fødselsdato. Klokkerboken skal være i Statsarkivet i Kongsberg, kirkeboken fortsatt på prestekontoret. Hjørdis Tøsse står ikke i den trykte oversikten over norske lærere fra 1934.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

SSB Folkemengdens bevegelse: 4/4 1937 lærerinne Hjørdis Tøsse, ugift, f.1906, bopel Tønsberg, dødsårsak acut leucæmi, begravet Gjøvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Duverden! Takk alle sammen for rask hjelp. Jeg hadde regnet med at jeg måtte til Kongsberg for å finne fødestedet i kirkeboken, døde i Tønsberg.Nå blir pappa glad. Jeg får kontakte prestekontoret/ kirken i Gjøvik for å finne ut om graven eksisterer. Så blir det forhåpentligvis en gjøvik-tur på foreldrene mine i sommer.Acut leucæmi, en blodkrefttype som hadde et raskt forløp?Hun kan ikke ha vært lærer lenge for min far og onkel, da de er født i 1929, og må ha vært 8 år når hun døde. Skjønner ikke annet enn at hun muligens må ha hatt kortvarig sykdom, ihverfall kanskje ikke selv vært klar over at hun var syk lenge. Nei, dette ble mye spekulasjoner. Takk igjen alle for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.