Gå til innhold
Arkivverket

[#20677] Etternavnet Gui fra Langesund...noen som kjenner til det?


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

Hei..... Jeg trenger litt hjelp til å se om dette er samme person. Det gjelder min tippoldefar Paul Larsen som er her i folketelling for 1885 fra Langesund: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1885lang&variabel=0&postnr=1212&fulle=true&spraak=n>Lenke Den er i grunnen helt grei...her kjenner jeg igjen de andre familiemedlemmene. Poul Larsen var forlover i sin datters vielse i 1901 i Oslo, derfor regna jeg med å finne han i 1900-tellinga. Den eneste jeg finner i Langesund er en Paul Larsen Gui...se her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Hei Liv! Det ser ut som om Paul Larsen er Paul Larsen Gui, det blir lett at par år feil på fødselsåret. Min kone har en Cornelius Gui i sin anetavle. Han er fisker i Larvik i 1801, men kommer fra gården Store Gui i Brunlanes. Om du söker i Rygh så finner du et par gårder som heter Gui og din Paul har nok forbindelse med en av dem. mvh Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

hei begge 2!Kjempebra at dere visste dette ang. Brunlanes....da skal jeg ta en titt i bygdebøkene!...og Arvid....det var endel fiskere i denne familien min....skal se vi har no felles kanskje? ;)mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Jeg kan ikke finne noen Paul/Poul Larsen døpt i Langesund 1823. Men derimot i 1825 (det stemmer med fødselsåret i FT 1900): Paul Laurits f. 05.09.1825. I FT 1865 har han et mellomnavn som passende nok begynner på L. Foreldre: Lars Luccasen og Karen Margrethe Andersdatter.Han hadde en bror Jacob Cudrio L. f. 1830 i Langesund. Jacob bor sammen med deres søster Berthe her: [url="http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/eidanger-1984/b2/brn-32-04.html>Lenke. Jacob har også navnet Gui ved skifte etter ham i 1843 http://www.rhd.uit.no/skifter/sk_59.htmlEn av Pauls faddere heter Ane Gurine Luccasdatter. Hun finner vi i Brunlanes i 1865: LenkeI FT 1801 finnes denne familien:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei Ragnhild....Ser at du har funnet familien bakover....jeg har flere av de linkene jeg og....Men jeg ble litt nysgjerrig på en ting....og det er fødselsdatoen til Paul/Poul Laurits Larsen. Du skriver f. 05.09.1825, men jeg har en annen dato. Jeg har kilde fra kirkebok, men ta den gjerne med en klype salt....dette er noe av det første jeg så etter i kirkebøker, og jeg var desverre ikke så nøye med å skrive opp riktig kilde. Jeg burde vel sjekke kirkeboka på nytt.....Jeg er ihvertfall nå rimelig sikker på at den Paul Larsen Gui jeg har funnet i FT 1900, og også som død i 1905 i kirkeboka er 'min' Poul Larsen.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.