Gå til innhold
Arkivverket

[#20682] Oppslag i bygdebok for Stadsbygden ?


Gjest maybritt engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei !Kan noen hjelpe med et oppslag i bygdb. for Stadbygden for meg og sjekke om dette ekteparet Lenke hadde en sønn ved navnet Haftor ? han arbeidet ved jernbanen.Mvh. Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Ole Olsen og Marta Haftorsdatter hadde en sønn Haftor f 1870. I følge bygdeboka var han snekker, reiste sørover og slo seg ned i Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Tusen takk ! dette har jeg ventet på lenge ,står der noe mer ? Det stemmer med at han bodde i Arendal , var ført gift med min oldermor, men de ble skilt. Derfor vet jeg svært lite. Det hadde vært kjempefint om du kunne si om det sto noe mer som f.eks. når han var født og evnt. litt om foreldrene. Mvh.Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det står ikke mer om Haftor, men mye om foreldra og slekta bakover. Bygdebokforfatteren Kristoffer Rein har tatt med mange opplysninger om utflytta folk. Når det ikke står mer om Haftor, betyr det at han ikke har fått vite mer. Når det gjelder fødselsåret, er det sannsynligvis riktig. Fødselsdatoene er konsekvent utelatt, noe jeg for øvrig har stor sympati for.Haftor hadde noen søsken, deriblant broren Johan som gifta seg til en av Askjems-gardene. Etterkommerne hans tok slektsnavnet Askheim, en av dem er å finne i Rogaland. Søstera Ellen ble gift med Daniel Stegavik i Leksvik, mens broren Ole overtok plassen Buhagen. Det som står om broren Ole i folketellinga 1900, er forresten litt merkelig. I bygdeboka er Ole Olsen født 1857. Han gifta seg 1902 og fikk ei datter Marta Oline som ikke ble gift. I følge folketellinga var Ole f 1868 og gift, men uten at kona er nevnt.Når det gjelder foreldra, var Ole Olsen fra Oldren mens Marta Haftorsdatter var fra Storaunet. Både Oldren og Storaunet var plasser under prestegården i Stadsbygd. Ole og Marta kjøpte et bruk på Murvoll på Hitra i 1857, men solgte det etter 3 år og bosatte seg på plassen Buhagen under Buan i Stadsbygd. Dersom du vil vite mer om slekta, er det kanskje best å låne eller kjøpe bygdebøkene. Det er i bind II du finner det meste om denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

HeiTusen takk, ja jeg får vel prøve å få tak i den, muligens den går an å låne på bibl.? Kan du si hvilke sogn dette ligger under, om det er mulig å finne noe f.eks kirkebøker eller annet på nettet ??Hilsen Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Stadsbygd var fra gammelt av hovedsognet i Stadsbygd prestegjeld. Rissa var et annekssogn. Nå er Stadsbygd, minus Ingdal, en del av Rissa kommune. Ingdal er på sørsida av Trondheimsfjorden og hører til Agdenes. Bygdebøkene til Kristoffer Rein, i alt 4 stykker, omfatter det nåværende Stadsbygd, altså ikke Ingdal. De er interessante å lese og er temmelig grundige, spesielt når det gjelder nålevende personer.Jeg kjenner ikke til at det er kirkebøker på nettet fra Stadsbygd.Ellers har jeg ikke funnet Haftor i folketellinga 1900. Er han død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

hei igjen :)Ja, han er død nå. Døde en gang i 50 årene, her er han i tellingen 1900 Lenke men han giftet seg første gang med Amalie fra Oslo, de fikk Helfred Ørnulf Olsen og Agathe Olsen. De slo seg ned i Arendal, hvor de senere også ble skilt.Han vet jeg giftet seg på nytt, men vet ingen ting om Amalie. Får prøve å se litt i kirkebøkene der borte neste gang jeg er i traktene .Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Melder meg littegrann på her, Daniel Olaussen Stegavik som var gift med Elen Olsdtr Buhagen er en fjern slektning. Har ikke notert annet på hennes foreldre enn at de var Ole Olsen Oldren 1830-1912 og Marta Haftorsdtr Storauent 1834-, men som nevnt i tråden så er det mer å hente i bygdebøkene.Det finnes kirkebøker for Stadsbygd og Rissa på nettet, perioden 1700-1847 er å finne på familysearch, VRI, døpte og viede. På 1700 tallet er foreldrene ofte ført som 'John Sæter og Anne' ved dåp, litt kreativitet kan derfor komme til nytte.mhv Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

hei ! Om du er i slekt, så kanskje du vet om mor til Elen,- Martha Haftorsdatter evnt. hennes mor kom fra en av den gang rikeste familien i Trondheim. Husker at tanten min fortalte at en kvinne på den siden av slekten ble utstøtt av familien sin for hun giftet seg under sin stand.?! Lurte på om det var Martha ? Mvh.Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Jeg er i slekt med Daniel, har derfor ikke søkt så langt på hennes foreldre.Iallefall, Marta Oline Haftorsdtr var f. 27.06.1834 på Storaunet, hennes foreldre var Haftor Olsen Fossbakken 1800-1864 og Dorthea Olsdtr Storaunet 1814-1845, gift 25.08.1833, her er det nok 'vanlig' husmannsblod. Marta ble gift med Ole Olsen Oldren 02.06.1857 i Stadsbygd kirke.Den Haftor Olsen du spurte etter først i tråden var f. 03.02.1870 på Buhagen, døpt 03.04.1870 i Stadsbygd kirke. Søsteren Elen f. 13.07.1862, døpt 17.08.1862, gift 15.06.1890 i Leksvikstranden med Daniel Olaussen Stegavik, 9 barn.Dennis Haarsager har en kjempefin side med Stadsbygd slekter, i all hovedsak fra bygdebøkene, du finner dine der http://www.h2a.net/slekt/mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.