Gå til innhold
Arkivverket

[#20683] Øllegaard Hansdatter Grønbech f. ca. 1742 (i Nordland ?)


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål W. Martinussen

Bø Bygdebok sier at Fredrik og Gulla døde i VÅGEN, dvs. Vågen, Bø i V. (g.nr. 22) forøvrig hos Gullas bror Hans Enoksen Ringkjøb som senere flyttet til Bergen med hele sin familie. I den nye BØ Slektshistorie listes opp barna til Fredrik: a: Elen Margrete f. 1773, b: Kristoffer, f.1774, c:Enoch, f. 1776, d.1776 d: Dødf. 1780, e: Guri, f. 1784, d.1784 f: Ejlert Hagerup, f. 1785, d.1785 g: Eilert Hagerup, f. 1787, h: Søren Schjelderup f. 1788, d. 1789. Så vidt jeg vet, ble de eldste kirkebøkene for Bø (fra 1741) nøye kontrollert i forb. med utgivelsen av denne i 1998 da det manglet mye i Bø Bygdebok fra denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Forsøk på oppsummering – CHRISTOPHER grenen.Jeg begynner med Trondhjems borger Niels Larsen som (visstnok) var far til A. Christopher Nielsen Grønbech (1708-1764), B. Anne Nielsdtr. Grønbech (1712-1785) og C. Sara Røst Nielsdtr. Grønbech (1725-). Finnes det flere søsken? Noen som kjenner til Niels Larsen?A. Christopher Nielsen Grønbech (1708-1764), dør i Stokmarknes, gift 25.02.1739 i Vår Frues kirke, Tr.h., med Ellen Margrete Røst (1706-1801). Kjøpte gården Stokmarken og Børen i 1762. Barn:1) Niels Christophersen Grønbech (1742-) gm Elen Deborah Munch (1749-). 6 barn.2) Sara Røst Grønbech (1739-1794), død Melbu i Hadsel, gift i 1767 med Søren Røgh Schielderup. 9 barn.3) Jon Røst Grønbech (1743-1776) gm enke Sophie Amalia Burchard (1731-). Kjenner noen til barn i dette ekteskapet?4) Fredrik Grønbech (1746 Tr.h-1821 Vågan), gjestgiver Svinøy, gift 10.12.1772 med Gulla Enochsdtr. Ringkjøb (1753-1826). 7 barn.Har noen transkribert første KB fra Vår Frues kirke, Tr.h.(602.A01), som kan verifisere disse søsken – event. flere?B. Anne Nielsdtr. Grønbech (28.08.1712 på Findset, Hadsel – 13.03.1785 Hadsel) gm lensmann Christen Rasmussen. 7 barn inkl. en NN.C. Sara Røst Nielsdtr. Grønbech (1725 Melbu -) gift ca. 1746 Melbu med NN. Kjenner noen til denne personen og hvem var ektemaken, barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg har notert 5 barn av Christopher Nielsen Grønbech og Ellen Margrethe Joensdt Røst døpt i Trondheim, Vår Frue:Sara 1740. Test: Sara Joen Andersens, Berithe Anders Maursunds, Jonetta Røst, Lars Turmand, Jacob Grønbech.Niels 1742. T: Else Maria Thode, Else Bejer, Volqvart Castensøn Volqvart, Andreas Maursund, Joen Reener.Joen Røst 1743. T: Mad. Turman, Mad. Susemeel, Elias Howert, Joen Stødt, Niels Maursund.Fridrich 1746. T: Barbro Røst, Marith Andersdt, Christen Thode, Niels Rasch, Christopher Taraldsøn.Jens 1748.T: Bereth Maursund, Martha Giever, Erich Nielsøn And, Isach Hansøn Grønbech, Anders Maursund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Randi, dette var veldig spennende informasjon. Mange har trodd/ment at Ellen var datter til nordlandshandleren Hans Nielsen Røst gm Birgitte Hansdtr. som ble født 1706. Nå er dette avkreftet - og denne Ellen er muligens den som noen steder er nevnt født 1716.Ser vi på fadderne til Sara finner vi - godt mulig - Ellens foreldre som er Sara gm Joen Andersen. Kanskje kjenner noen dette ekteparet. Ellers finner vi blandt fadderne Jacob Grønbech - hvem er dette? - og Isach Hansen Grønbech som vi har vært innom tidligere i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei. Jeg har en Jacob Grønbech har handlet på Elgnes Fra1716 han tok trondhjemsborgerskap med leie på Elgnes 1727. Om sommeren var han der med sin hustru og 4 stebarn , hustruen het Maren. Denne Jacob var sønn av Isach Grønbeh. Kansje dette hjelper, jeg vet ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Mine barn er etterkommere etter Maren.Om Jacob står det: En fordroket liderlig Kvap, som ødelagde hendes Formue og satte hende i stor Giæld. Af misfornøyelse med hans slætte Forhold besluttet bægge Sønnene til Maren, Nicolai og John at gaae til Skibs og forlade Moderen men førend saa døde denne Mands Personage og Brødrene paatog sig i Forening at bestyre Bruget som havde det anseligste Udfald, da Arbeidsomhed og Øconomie blev som sedvanligt kronet med Velstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Dette er interesant, jeg er selv etterkommer etter Fredrik Grønbeh som var gjestgiver på Svin øya .vennlig Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Så en liten oppsummering av ISACH grenen av familien.Jeg begynner med Isach Grønbech (-1697) gm Karen Hansdtr. Normann (1664-1740). Isach var nordlandshandler som leiet Skarvågen. Jeg har notert 5 barn: A. Hans Isachsen Grønbech, B. Hans Isachsen Grønbech, C. Jens Isachsen Grønbech, D. Ane Isachsdtr. Grønbech (1697-) og E. Jacob Isachsen Grønbech.Det er jo litt merkelig at en far kaller opp to av sine barn med samme navn, sannsynligvis har farfar/morfar samme navn Hans.A. Hans Isachsen Grønbech (-1755) gm Kirsten Steffensdtr. Schjødt) (-1730). Hvor døde Hans/Kirsten, og er 1755 riktig. Jeg har sett forskjellige dødsår for Hans. Barna var:(1) Isach Hansen Grønbech (1723-1800) gm1 Birgitte (Berit?) Nilsdtr. Blom (1698-1775). Dette ekteparet fikk to piker (ref. skatteprotokoll 1760), hva het disse? Hvor døde Birgitte (Berit)?(1) Isach Hansen Grønbech (1723-1800) gift 23.02.1776 med Birgitte Marie Mikkelsdtr. (1750-1805). 3 barn. Jeg finner ikke Birgitte ved FT1801?(2) Anne Katrine Hansdtr. Grønbech (1725-1809). Ble hun gift og med hvem? Barn? Hvor død?(3) Christen Hansen Grønbech (1722-) Hadsel, gift ca.1747 med hvem? Jeg har notert meg datteren Aleth Christendtr. Grønbech (1748-1810), Hadsel, gift ca. 1769 med hvem?B. Hans Isachsen Grønbech (1692-1752) gift 1735 med Maren Jensdtr. Ross. Jeg har notert to barn som inkludere Øllegard som Per innledningvis spør om – jeg ser ingen andre potensiell Hans-fedre? Hvor dør Hans (jeg tenker på hvor lete etter skifteprotokoll).(1) Anne Hansdtr. Grønbech (1742-) gm Christopher Tharaldsen (-1775) Drev borgerleiet Nergården, Anne solgte Nergården i 1783 til Chr. Kildal på Sand.(2) Øllegaard Hansdatter Grønbech, (f.ca.1742) som var g. 2.g. m. utreder i Buresund, Karlsøy, Nils Pedersen, død 1808.C. Jens Isachsen Grønbech. Noen som vet noe mer om denne karen?D. Ane Isachsdtr. Grønbech (1697-). Noen som vet noe mer?E. Jacob Isachsen Grønbech (-1738) gm Maren (Hvem?). Handlet fra ca. 1716 på Elgsnes (tok trondhjemsborgerskap med leie på Elgsnes I 1727. Han kjenner vi nå som ”litt av en kar” ):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Er det den Jens som er i mitt innlegg nr. 21 , så har jeg litt mere. Med vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Denne Jens i innlegg 33 er nok født ca.1700 og for gammel.Jens i innlegg 21 er vel muligens Jens Christophersen Grønbech (ref.innlegg 28) - er spent på om du har noe mer. Alternativet er nok å besøke SA i Tr.h. og undersøke skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Etter Anders Dass kom på Berntvika Ole Jacobsen som døde 1834. Overtatt av Jens Grønbech på Sund i Hemnes som hadde vært bygdeskipper der. Jeg tror kansje dette kan hjelpe deg. Med vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Svar til Trond på E: Maren Olsdatter (1683-1766) var 'en Nordlandhandlers Datter fra Riisøhavn. Hun var en meget stor og sterk Konne, dog maver og tørr, havde et barsk Aasyn, og sagde en ver i Øynene sin Mening'. Hun var enke etter Niels Johnsen Norman (1673-1726), Trondhjemsborger 1690, utligger på Indre Elgsnes, gjestgiver. Fra 1732 drev Maren selv handelen sammen med sine sønner til 1758.Maren var datter av nordlandshandler fra Risøyhamn Ole Ørgensen, død før 1683, og Ingeborg Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Noen opplysninger hentet fra kirkebøker, skattelister og skifter fra Karlsøy.Niels Pedersen døde i Burøysund i 1804, gravlagt 02.08.1804, Karlsøy kirke. Oppgitt alder ved død 77 år. Han var sønn av Peder Nielsen d. 1760 ( skifte pr. 09.06.1760)og Salome Olsdatter, d. før 1772.Niels Pedersen ble 3. gang gift 17.09.1786 i Karlsøy kirke med Øllegaard Hansdatter Grønbeck. Hun døde i Burøysund i 1807 og ble begravet 02.08.1807 i Karlsøy kirke. Ved død ble det oppgitt alder på 67 år.I skattelistene for Karlsøy dukker det opp en Hans Christophersen Grønbeck i 1723.Han sto da som eier av deler av Skorøy, Slettnes og Burøysund i Karlsøy.I et tilfelle, i 1748, er han innskrevet som Hans Axelsen Grønbeck. Hvorfor?? Han døde i 1762 med oppgitt alder 69 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei. Innlegg 27. Disse opplysningene stammer fra Nordlanske handelssteder . Av N. A. Ytreberg. 1941. Sara Røst Grønbech blev gift med Søren Røgh Schjelderup .Søren var gift 3. ganger. Med Ingeborg Rasch. med Sara. De hadde 9 barn.Etter Sarahs død blev han gift 3. med Jonnette Andrea Moursund , av slekten Maursund i Skjervøy. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei igjen. Eldste sønn het Rasmus Andreas Schielderup.. Bevilning på gjestgiveriet på Melbu fikk han 6. februar 1796. Avgiften var 12 rdl. så omsetningen har vært betydelig Han drev også jektebruk så lenge han levde. Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Magne, dette blir bare mer og mer spennende - og komplisert. Denne Hans Christophersen Grønbech (1693-1762) representerer en ny gren av Grønbech familien der fellesnevneren (stamfaren) sannsynligvis finnes tidlig/midt på 1600-tallet i Tr.h.Øllegard Hansdtr. Grønbech (1740-1807) er nok sannsynligvis datter av denne 'nye' Hans da hun overtar Burøysund (etter faren).Bevisene finnes nok i skiftene, event. i KB for Karlsøy - hvis de finnes så tidlig (jeg har pt. ikke sjekket i Slektshist. kilder).Axelsen er nok en feilskrift - dette støter en på dann og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hans Christophersen Grønbeck var gift med Else Pedersdatter d. 1765, 75 år gammel. De hadde barn:Margrethe f ca.1725, d. 1762 Johanna f. ca. 1729 Reinert f. 1732, d. 1741 Peder f. 1735 Peternilla f. 1737 Axel død 1741p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Magne, takk for korreksjonen. Dette er et godt eksempel på at sannsynliggjøring noen ganger kan lede oss på villspor.Jeg antar at det er kirkebøkene som er utgangspunktet for din innformasjon i forrige innlegg - og at siste barnefødsel var i 1737 (ingen Øllegaard i 1740).Så en annen ting som slår meg - her 'repeteres' flere navn fra Bergens's grenen av Grønbech: Margrethe, Peder, Peternilla. Noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

De første kirkebøkene for Karlsøy startet i 1730.Barna til Hans Grønbeck (unntatt de 2 første) er hentet fra kirkeboka. Jeg har hatt Hans Grønbeck i min database i mange år. Der har jeg notert at han var født i Bergen. Dessverre var jeg ikke den gang så nøye med å notere ned mine kilder for div. Jeg har iallefall notert Bergen som fødested, men finner ikke i dag kildene for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Et par opplysninger om Øllegaard Hansdatter Grønbeck. Hun var 1.gang gift med Jacob Isachsen.De fikk iallefall disse barn: Severina f.1779-d.1780 og Serina f. 1781 døpt i Karlsøy kirke 29.04.s.å. Om de ble gift i Karlsøy vites ikke. Dessverre er årene 1771-75 borte fra kirkebøkene. Jacob Isachsen er første gang registrert i skattelistene for Karlsøy i 1780 med bosted Slettnes, Vannøya i Karlsøy. Han omkom på sjøen 09.11.1783 sammen med Ole Christophersen som var sønn av Peternille Hansdatter Grønbeck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Takk igjen for verdifull informasjon. Øllegaard var da gift første gang med Jacob Isachsen (-1783), deretter med Nils Pedersen (1727-1804).Jeg hadde forventet at barn nr. 2 skulle hete Gidsken - oppkalt etter Øllegaards mormor Gidsken Jensdtr. Brygman. Dette kan muligens bety at vi må lete etter andre foreldre til Øllegaard enn Hans Isachsen Grønbech/Maren Jensdtr. Ross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Til Sølvi Arntzen: I innlegg 31 og 37 har du med noen betraktninger om Jacob Grønbech og Maren Olsdatter. Hvilke kilder er dette hentet fra? På forhånd takk. mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Til Alf Thynes: Min manns onkel skrev dette ned etter en håndskrevet opptegnelse skrevet av en sønnesønn av Nicolai Norman, født 1712, som var sønn av Maren, antagelig stortingsmann Nicolai Norman, født 1780. Mvh Sølvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Til Edle Nyborg-Christensen: Du nevnte i innlegg 32 at du var etterkommer av Gulla Enochsdtr. Ringkjøb. Jeg er selv etterkommer etter to av søstrene hennes og arbeider med en oversikt over Ringkjøb-familien. Kan du ta kontakt med meg: paal.martin@ino.as

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

hei Pål. Har sendt en e-post, men er ikke sikker på om jeg skrev den rett. Kan du gi en tilbakemelding om at du har fått den. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.