Gå til innhold
Arkivverket

[#20691] Oppslag i Saltdal Gård og Slektshistorie bind II


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnte bok , er jeg interessert i opplysninger vedr Anders Olsen og Cathrina Hansdtr. m/familie på gården Sundby i Saltdal.Anders døde i 1760(skifte i aug.1760),jeg vet ikke når kona døde eller hvor hun kom fra.Mor til Anders , Ane Andersdatter, døde på gården Os i Saltdal i 1763.Hun var rimeligvis gift med en Ole.Jeg er interessert i opplysninger om den familien også. Datter til Anders og Cathrine , Anne var født ca 1754 og døde en gang mellom 1801 og 1814 på Mornes i Gildeskål.Hun ble gift med en Peder Herdagsen , som jeg ikke har funnet hvor kommer fra.Kanskje han er nevt i forbindelse med Anne på Sundby.Håper noen har anledning til å hjelpe. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Engen

Jeg skulle for så vidt ønske at temaet kunne hett noe sånt som 'Sundby i Saltdal: Forfedre til Anne Andersdatter f. ca. 1754'. Dette temaet blir fort brukt opp.Jeg leste spørsmålet ditt under et annet tema, men har ikke svart siden jeg ikke har bøkene tilgjengelige. Du vil komme langt bakover i Saltdal, og jeg anbefaler deg å skaffe bøkene sjøl for å studere dem i ro og mak. Her er de første generasjonene: Generasjon 11: Anna Andersdatter, født i 1755, Midtigården, Sundby, Saltdal. Foreldre: 2 og 3. Generasjon 22: Anders Olsen, født i 1708, Nordgården, Os, Saltdal, død i 1759, Midtigården, Sundby, Saltdal (alder 51 år gammel). Foreldre: 4 og 5.... gift i 1741 med...3: Katarina Hansdatter, født ca 1722, Nordgården, Sundby, Saltdal, død i 1780, Midtigården, Sundby, Saltdal (alder anslått 58 år gammel). Foreldre: 6 og 7.... barn:Hans Anderssen, født i 1742, Midtigården, Sundby, Saltdal, død i 1812, Midtigården, Sundby, Saltdal (alder 70 år gammel).Anniken Andersdatter, født i 1744, Midtigården, Sundby, Saltdal.Sofia Andersdatter, født i 1746, Midtigården, Sundby, Saltdal. Gift i 1772 med Peder Anderssen, født i 1739, Vestgården, Langset, Saltdal, død i 1773, Ytre Sørgården, Sundby, Saltdal (alder 34 år gammel), sønn av Anders Anderssen ca 1665-ca 1743 og Berit Hansdatter ca 1700 . Gift i 1774 med Ole Monssen, født i 1748, Midtgården, Medby, Saltdal, død i 1815, Ytre Sørgården, Sundby, Saltdal (alder 67 år gammel).Ole Anderssen, født i 1748, Midtigården, Sundby, Saltdal, død i 1789, Alsvik, Gildeskål (alder 41 år gammel).Bent Anderssen, født i 1750, Midtigården, Sundby, Saltdal, død i 1797, Sørgården, Os, Saltdal (alder 47 år gammel).Berit Andersdatter, født i 1752, Midtigården, Sundby, Saltdal, død i 1796, Godøynes, Tverrlandet, Bodø Landssogn (alder 44 år gammel).Mallene Andersdatter, født i 1754, Midtigården, Sundby, Saltdal, død i 1823, Mårnes, Gildeskål (alder 69 år gammel).Anna Andersdatter, født i 1755, Midtigården, Sundby, Saltdal. Se 1.Anders Anderssen, født i 1760, Midtigården, Sundby, Saltdal, død i 1814 (alder 54 år gammel). Generasjon 34: Ole Olsen, født ca 1677, Os, Saltdal, død - Nordgården, Os, Saltdal.... gift i 1708 med...5: Anna Andersdatter, født ca 1668, død i 1762, Sørgården, Os, Saltdal (alder anslått 94 år gammel).... barn:Anders, født i 1708, Nordgården, Os, Saltdal, død i 1759, Midtigården, Sundby, Saltdal (alder 51 år gammel). Se 2.Jon, født i 1711, Nordgården, Os, Saltdal, død i 1780, Nordgården, Os, Saltdal (alder 69 år gammel).Anna Olsdatter, født i 1713, Nordgården, Os, Saltdal, død i 1785, Vassbotn, Saltdal (alder 72 år gammel).Malena Olsdatter, født ca 1718, Nordgården, Os, Saltdal, død i 1794 (alder anslått 76 år gammel).Ingeborg Olsdatter, født ca 1726, Nordgården, Os, Saltdal, død ca 1796, Midtre Nerigården, Vik, Saltdal (alder anslått 70 år gammel).6: Hans Larsen Wangberg, født ca 1683, Fiskevåg, Saltdal, død i 1740, Nordgården, Sundby, Saltdal (alder anslått 57 år gammel), Skipper, gårdbruker. Gift (2) ca 1737 med Gjertrud Catarina Mørch, født ca 1713, Saltnes, Saltdal, død i 1744 (alder anslått 31 år gammel).... gift ca 1710 med...7: Anna Fjellström, født ca 1685, Silbojock, Pite lappmark, Sverige, død i 1736, Nordgården, Sundby, Saltdal, begravet den 16. desember 1736 (alder anslått 51 år gammel).... barn:Agata Hansdatter, født i 1710, Nordgården, Sundby, Saltdal, død i 1756, Lillealmenningen, Saltdal (alder 46 år gammel).Peder Hanssen, født i 1712, Nordgården, Sundby, Saltdal, død i 1757, Skansen, Saltdal (alder 45 år gammel).Lars Hanssen, født i 1714, Nordgården, Sundby, Saltdal, død i 1785, Nordgården, Sundby, Saltdal (alder 71 år gammel).Jesper Hanssen, født i 1717, Nordgården, Sundby, Saltdal, død i 1790, Midtgården, Medby, Saltdal (alder 73 år gammel).Katarina Hansdatter, født ca 1722, Nordgården, Sundby, Saltdal, død i 1780, Midtigården, Sundby, Saltdal (alder anslått 58 år gammel). Se 3.Anna Hansdatter, født ca 1726, Nordgården, Sundby, Saltdal. Dette var kopi av følgende oppslag i vår database:Kildene og evt. andre personopplysninger finner du hvis du følger lenken for hver enkelt person. For de fleste er dette Alan Hutchinson: Saltdal Gård og Slekt, bind 1 og 2.For ordens skyld: Jeg henviser til databasen fordi det er enklest for meg. Den ligger på nettet, og du er velkommen til å bla rundt så mye du måtte lyste. Du kan f. eks. gå inn på Anne Andersdatter og be om en fyldigere forfedrerapport. Men all ferdsel foregår på eget ansvar. Dette er vår arbeidsdatabase, med de svakheter det innebærer. Det aller meste av kildestoffet i databasen er sekundært. Lenger er vi ikke kommet. På denne greina vil du - lengst bak og over på svensk side - finne stoff som bygger på mindre autorisert materiale, i utgangspunktet lagt inn som huskeliste for oss selv en gang i fjern fremtid. Men alt vil framgå av kildene. Du vil ikke få treff i denne databasen ved bruk av søkemotorer, og det har vi bevisst valgt å vente med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Trond Engen for et overveldende og svært interessant svar.Jeg ser at tittelvalget kunne vært annerledes, men jeg valgte den overskriften fordi det jo var flere personer jeg var interessert i opplysninger om.Jeg skal låne bøkene når jeg får anledning, men stort arbeidspress gjør at jeg ikke får særlig tid til slektsbiten annet enn i helgene.Jeg er derfor sværttakknemlig for at du ville hjelpe meg.Hvor kan jeg finne denne databasen du henviser til? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja nå virket det.Takk igjen Trond.Du skulle vel ikke ha snublet over denne Peder Herdagsen på din vandring? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Engen

Hmm! Nå har vel strengt tatt dette ikke vært min vandring. Det er broren min og kona mi som arbeider med dette. Jeg bare prater.Som jeg skrev: Jeg svarte deg ikke før fordi jeg ikke har bøkene her, men jeg tror på sporet. Navnet Herdag var i bruk i Saltdal på den tida. Vi har f. eks. registrert en Herdag Jensen (Født ca 1691 - Yttergården, Ytre Saksenvik, Saltdal. Død i 1742 - Vestre Nergården, Ytre Setså, Saltdal) og et par Herdagsdøtre noe før, den ene er mora til Herdag Jensen. Han er ellers en biperson i historien VÅR, så vi har ikke mer på ham. Jeg har fundert på om disse Herdagsdøtrene også kan ha kommet fra Sverige. Men ikke nok til å gjøre noe særlig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for engasjementet ditt.Jeg har også vært innom denne Herdag Jensen som en sannsynlig kandidat, men jeg har ikke klart å dokumentere at han hadde en sønn Peder. Mvh. og ønske om en god helg. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.