Gå til innhold
Arkivverket

[#20692] 'Hlademoen sjukeheim' i Strinda (Trondheim)


Gjest Mette Værnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Værnes

Min 2 ganger tipp oldemor, Karen Serina Paulsdatter Bugge gift Værnes, døde av lepra 14. mars 1863 på 'Hlademoen sjukeheim'. Da jeg kontaktet Statsarkivet og Byarkivet i Trondheim var det visst ingen der som hadde hørt eller lest noe om stedet og dermed blei det også vanskelig å finne noe arkivmateriale gjeldene stedet og eventuelle sjukejournaler vedrørende min to ganger tipp Karen Serina.. Er det noen der ute som har hørt noe om og kanskje veit noe om 'Hlademoen sjukeheim'??Mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg finner ingenting i T.heim byleksikon angående Lademoen sykehjem.Hva med Reitgjerdet pleistiftelse for spedalske, opprettet 1861? Merkelig nok finner jeg ikke dette i FT 1865, men i 1875 finner du Reitgjerdet pleiestiftelse i Strinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er pleiestiftelsen i 1865 LenkeKarlseng var en parsell av Reitgjerdet overdratt til Staten 1855. Pleistiftelsen for spedalske anlagt 1857 - 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mettes tippoldemor døde tydeligvis ikke på Reitgjerdet. Så var det Lademoen sykehjem - jeg har gått gjennom kolonnen Merknad gard i Strinda 1865 (det er under merknader man ofte finner opplysninger om husets eller gårdens funksjon) - uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Jeg tar opp tråden igjen vedrørende 'Hlademoen sjukeheim', stedet der min to ganger tipp oldemor døde i 1863. Infoen jeg fikk fra Byarkivet og Statsarkivet i Trondheim var at det ikke lå under Reitegjerdet (hvor jeg heller ikke har funnet henne død)..... Er det noen som veit noe om dette sjukehuset/sjukehjemmet??mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Hei Mette. Du tilbød meg hjelp i dette innlegget : Lenke Prøver å nå deg på denne måten. Ja jeg vil svært gjerne at du sjekker rullene for politiet for meg. På forhånd takk.Min e-mail er: smar-jo@online.nomvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Astrid Ryen

Til Mette Værnes.En tidligere arbeidskollega av meg og hennes mann, begge aktive i Strinda historielag, har funnet følgende i boka 'Møllenberg, på Rosenborg og Bakke' av Per Tiller (side 64):'I 1847 kom det første 'sykehuset' i Strinda: Dr. Lindemann på Lademoen tok imot og behandlet syke i en leilighet hos Guru Hammer. Stedet fikk senere navnet Hlademoen Sygehuus, og var i virksomhet i flere år.'Guro Hammer i FT 1865 LenkeDr. Lindemann må ha vært Peter Tangen Lindemann, 56 år, bosatt i Nordre gate i 1865.Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bakkestranden (der Guro bodde) lå sikkert på Bakke gårds grunn (beliggende noe øst for Bakke kirke), og ble innlemmet i Trondheim i 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing

Om Bakkestranden kan en lese i Terje Bratberg(1996):Trondheim byleksikon, Kunnskapsforlaget, side 72: Bakkestranden, stranden ved Bakke gård, fra Bakkebekken (Nonnegata) til nåværende Biskop Grimkjells gate, hvor det også rant en bekk. Ved delingen av Bakke gård i 1835 kom stranden under Rosenborg. Området ble regulert i 1880, da jernbanen ble ført over Bakkestranden. 1887 ble Bakkestrandveien brukt som navn på den senere Strandveien på Lademoen.Nåværende Lademoen bydelshus, Østersundsgate 1, kaltes Bakkestrandens bedehus da det ble bygd i 1887. (Finnes på søkbare kart)Lademoen prestegjeld ble opprettet 1908 etter at Lademoen var skilt ut fra Bakklandet i 1900 (samme kilde, side 324) Bakklandet ble skilt ut som egen menighet i 1715, men under Strinda (Strindens) prestegjeld til 1847.mvh Toril Gj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei alle sammen...Jeg har visst glemt å si ifra at jeg klarte å finne ut av dette sjøl....men et stort TAKK allikevel til alle som har svart her :-))!!! Mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Toril....Jeg fant i en bok på Riksarkivet (Nidaros Kirkes Spital 700 år - Trondheim Hospital 1277-1977) at Strinda fikk sitt eget fattigsykehus i Lade sogn fra 1847. 2 rom ble leid til formålet i et hus og i 1858 var det 23 syke i de to sykestuene.Jeg er fortsatt interessert i å finne ut om det finnes pasientjournaler fra dette stedet. Men siden hverken Statsarkivet i Trondheim eller Byarkivet i samme by ikke hadde hørt om dette sykehuset tidligere og heller ikke visste om de hadde noe arkivmateriale på det, må jeg vente til sommer'n før jeg kan reise opp dit for å leite og grave sjøl. mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.