Gå til innhold
Arkivverket

[#20694] Iver Lemmich Juul Wohl - Hvideseid


Gjest Niels H. Wind
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels H. Wind

I tællingen fra 1865 står findes en Iver L. J. Wohl jordbruger, selveier og poståbner på Midtsund i Hvideseid og værende født i Hvideseid. Jeg tror det er den Iver Lemmich Juul Wohl der er født den 14. nov 1801i Lesja som søn af verksejer Jonas Wohl og Madame Marte Wohl på Lesja Jernwerk (og dermed en bror til min tip-oldefar). Er der nogen der ved hvad hændte ham - hvor og hvornår han døde eller om andre i hans familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Morten P. Mortensen

jeg er interessert i slektene Lemmich og Juell. De henger på mange måter sammen som egg og ansjos. Jeg kjenner ikke Iver L.J. Wohl og registrerer at du skriver Juul og ikke Juell. Kan di si meg hvor Iver Wohl og hustru kommer inn i Juell/Juul slekten ? Er det via hustruen Marte ? Det er en rekke Marte/Marthe i Juell familien i det aktuelle tidsrom.Mvh Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels H. Wind

Denne Iver Lemmich JUUL Wohl er døbt i Lesja 25 p. Trin (22.11.1801) og er i kirkebogen klart skrevet med UU. Hvordan og hvornår Lemmich Juul kommer ind i billedet vides ikke, men Jonas Wohl er født i Verdal og kommer via Trondheim til Stange hvor han ægter Marte Kirstine fra Gausdal (Jonas Wohls andet ægteskab). Efter opholdet i Lesja (ca 5 år) kommer de tilbage til Stange hvor han køber gården Tokstad. Om det er sorenskriveren i Wang - Hans Lemmich Juel der lægger navn til ved jeg ikke, men bare at han døbes Iver Lemmich Juul Wohl og at både Jonas og Marte var i Hedmark en tid før dedrog til Lesja mvh Niels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels H. Wind

Tak for link. Jeg har ham endvidere som værende flyttet fra Lårdal? til Midtsund i 1846 og at han får skøte på Midtsund (søndre) i 1861. Han synes at sælge den i 1873 til Halvor Sveinungson. Dette iflg Gårdsøg for Kveteseid som vi fandt på nettet i går. Det specielle er endvidere at 2 af hans barn i 1865tællingen er hos hver deres mor bror, nemlig: Ivar 10 år på Lekum i Eidsberg hos Lars Hjorth og Emilie 6 år hos mor bror Julian Hjort ligeledes Eidsberg. Men jeg søger videre Takmvh Niels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Benedicte Hauge Kulø

HeiVed leting etter andre personer kom jeg over en Søren Lemmich som er døpt i Øyestad i Aust-Agder 1800 som innføring 16. mai. Far er Søren Lemmich Juul fra ?Helle og mor er Birgithe Truelsdatter. Lenke Mvh Benedicte Kulø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det er en 'Søren Lemmichs gate' i Drammen, oppkalt etter skipsreder og trelasthandler Søfren Hansen Lemmich. Han kom til Drammen som ung mann og var en av 'hovedmennene' bak oppførelsen av Bragernes nye kirke på begynnelsen av 1700-tallet. Hans største innsats var under krigen i 1716 og han ble etterpå utnevnt til krigsråd og assessor i overhoffretten. Han deltok også i kaperfarten på sjøen, står det bl.a. om ham i 'Drammen Byleksikon' (Arnt Ruud, 1979). Søren Lemmich døde i 1722. Antar det er samme familie...vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels H Wind

Hej og tak begge to. Kan ikke umiddelbart se sammenhæng men det beror jo bl.a. på hvorfor Iver får Lemmich Juul navnet. Der er ikke i familien andre(fundet endnu) der hedder det, men jeg holder på og måske er der en årsag. venlig hilsen Niels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Jeg ser at denne debatten ble startet i 2004, da har du kanskje nå funnet når Iver døde.Jeg har han registrert i et navneregister, samt konfirmasjon for barna.Jeg kan skrive det inn her hvis du trenger info?Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels H Wind

Hei Gro Berit S. og Anders M. Tak for den genopståede interesse. Ja. Iver Lemmich Juul Wohl døde 10.4.1881, blev begr. og jordfæstet 16.4.81 på Kviteseit Gl. Kirkegård 80 1/2 år gl., men der er stadig huller hvad nogle oplysninger ang ham, hans kone og barn angår. Jeg har f.eks ikke fundet hvor hans kone døde(døde 25.5.1890 - men hvor?)samt andre oplysninger angående familien.Ang. Helene Hjort Wohl må jeg sige ??. Jeg har en Helen Wilhelmine Wohl, f. 21.2.92 i Kristiania og døbt 27.3. og hun er i 1900 hos frældrene på Torkildsrud i Eidsberg, men har ikke kendskab til en Helene Hjort Wohl eller hvem 'min' Helene blev gift med! Med venlig hilsen Niels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, kanskje er det så enkelt at Iver ble oppkalt etter sorenskriveren. Det var ganske populært på den tiden å kalle opp barn etter kjente folk/familier, og mange fikk staute navn som John Collett Hansen eller Bernt Anker Pedersen. For ikke å snakke om Christian August noen år seinere....Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Konfirmerte barn:Peter Christian Jonas Wohl, nr. 1 side 280 i 1863.Aarsella Thorea Wohl, nr. 1 side 281 i 1863. Jenny Edvarda Wohl, nr. 10 side 298 i 1867.Marthe Kristine Wohl, nr. 11 side 298 i 1867.Petrea Sophie Lovise Wohl, nr. 1 side 319 i 1871.Hans Marius Wohl, nr. 1 side 351 i 1877.Dåpen for Aarsella og Jenny klarte jeg ikke å finne i farten, de andre er greie.Der er også døpt tvillinger 29 nov 1860: Marie Vilhelmine og Emilie Juliane.De siste i Østfold 1865?Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Til Anders.Er det 'din' Helene vi finner i Eidsberg 1900. Foreldra står uten fornavn, kan faren være en av de to jeg nevner over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels H WInd

Hej Gro. Tak for indlæg. Skal checke om jeg har dem alle når jeg er hjemme i kveld. Om nævnte Helene (dit indlæg til Anders) er 'din/min eller vores' ved jeg ikke pt (beror på om det er den samme Helene), men den Helene der er i Eidsberg i 1900 er Helene Vilhelmine Wohl, f.21.2. db. 27.3.1892 og er i 1900 hos sine forældre paa Torkildsrud i Eidsberg. Forældrene er Iver Helenius Hjort Wohl f. 15.11.1856, db. 17.8.57 som søn af Iver Lemmich Juul Wohl/Marie Hjorth Roll Wohl og Catrine Lind, f. 21.1.1868 i Oslo som datter af Handelsmand Andreas Lind/Wilhelmine Lind. Helene bliver konfirmeret 7.10.1906. Marie og Emilie der i 1865 er i Østfold er begge døtre af Iver Lemmich J Wohl og Marie Hjort, men bliver begge sat i pleje hos to forskellige brødre til Marie Hjort. En 3die datter kommer iøvrigt i pleje i Hamar og bliver gift der, men de oplysninger har jeg på min Mac. derhjemme. Hilsen Niels Wind PS: Kommer tilbage hvis der er mere eller fejl i nævnte nw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Eller Ivar H. Hjorth Wohl 1865 i Eidsberg. Kanskje dette også er en sønn, så langt ikke funnet han døpt i Kviteseid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels H WInd

Yes, det er den Iver H. Hjorh Wohl og han er i 1865 på Lekum i Eidsberg hos Lensmand Lars Hjort og Mina Hjort. Han er i 1875 på Chr Augusts Gade 11 i Kristiania som voluntør hos C A Riis. Skal kigge nærmere på det i kvell og oplyse om alle de barn jeg kender af Iver L J.Wohl mvh Niels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Da ha vi følgende:Descendants of Jonas Wohl 1 Jonas Wohl .. +Marte Kirstine 2 Iver Lemmich Jonasson Juul Wohl b: 14.11.1801 in Lesja, Oppland .. +Marie Helene Petersdtr. Roll Hjort b: 03.02.1824 in Eidsberg, Østfold d: 25.05.1890 3 Iver Helenius Iverson Hjort Wohl b: 15.11.1856 in Kviteseid, Telemark ... +Cathrine Andreasdtr. Lind b: 21.01.1868 in Oslo 4 Helene Vilhelmine Iversdtr. Hjort Wohl b: 23.02.1892 in Eidsberg, Østfold .... +Peter Jensson Jebsen b: 30.05.1888 in Bergen, Hordaland d: 31.12.1965 in Bergen, Hordaland 3 Marie Vilhelmine Iversdtr. Wohl b: 01.11.1860 in Kviteseid, Telemark 3 Emilie Juliane Iversdtr. Wohl b: 01.11.1860 in Kviteseid, Telemark 3 Peter Christian Jonas Iverson Wohl b: 26.06.1849 in Kviteseid, Telemark 3 Aarsella Thorea Iversdtr. Wohl b: 10.01.1848 in Kviteseid, Telemark 3 Jenny Edvarda Iversdtr. Wohl b: 11.07.1853 in Kviteseid, Telemark 3 Marthe Kristine Iversdtr. Wohl b: 05.04.1851 in Kviteseid, Telemark 3 Petrea Sophie Lovise Iversdtr. Wohl b: 29.04.1855 in Kviteseid, Telemark 3 Hans Marius Iverson Wohl b: 22.11.1862 in Kviteseid, Telemark 3 Thora Jacobine Iversdtr. Wohl b: 28.11.1858 in Kviteseid, Telemark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels H Wind

Hei igen til Gro Berit Sternang og Anders J. Moen. Ja, det er de barn jeg også kender til af Iver Lemmich Wohl - 10 stk. ialt. Der er lidt blanding mellem fødselsdato og daabsdato i listen, men jeg har flere sider med mere info om disse og deres ægteskaber og barn. Det bliver for mye at skrive her, men hvis Dere skriver til niwialfakrølltuknetdotdk skal jeg gerne kopiere hvad jeg har på denne familie Hilsen Niels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Fant tilfeldig enda en sønn: Lars Edvard f. i 1864 : www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5976&idx_id=5976&uid=ny&idx_side=-44 1900 Tune: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels H Wind

Hei igen Gro Berit - lenken fungerede fint for mig. TAK. Da er vi oppe på 11 barn af den Gode Iver Lemmich og så er det måske mere forståeligt at mange af disse 11 barn ikke er hjemme i 1865 tællingen. Aarsella er tjenende andetsteds, Peter Jonas er til søs, medens Martha, Jenny, Petrea og Hans Marius er i Kviteseid og Lars, Emilie, Marie, Iver og Thora alle i i Østfold eller Hedmark i pleje. (Thora blev i øvrigt gift i 1884 med Abraham Muus Falch i Vang/Hedmark, og hendes datter Thora Wilhelmine bliver i 1908 med Konsul Gudbrand Schiøtz, søn af Jonas Schanche Kjelland Schiøtz. Desværre er de ikke alle fundet hverken i 1875 eller 1900, men jeg jobber på sagen venlig hilsen Niels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hei Niels. Her har jeg noe info om Aarsella Thorea Wohl. Hun ble gift første gang med Ole Narverud. Han var Bøssemaker av yrke. Mulig han var fra Tønsberg området. De fikk datteren Hjørdis Elisabeth, født 06.04.1878 og døpt 10.06.1878 i Kristiania. Konfirmert i Tønsberg 04.10.1891. Aarsella ble gift for andre gang med Fredrik Emil Schrøder fra Holmestrand (han er i min slekt). De ble borgelig gift i Tønsberg 14.08.1888 og fikk sønnen Olvard Immanuel Schrøder. Han ble født 15.10.1888 og døpt 30.12.1888 i Tønsberg. Under folketellinga 1900 for Kristiania bor Aarsella sammen med sine 2 barn i Markveien 3. Hun er privat lærerinne og er forlatt av sin mann. Datteren Hjørdis Elisabeth har da etternavnet Schrøder. Mulig det er den samme jenta som under dødsfall i Norge 1892 - 1911 er registrert som død 1911 i Kristiania ; Hjørdis Elisabeth Schrøder. Jeg har ikke kvalitetsjekket dette. Mvh Bjørg Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels H Wind

Hei Bjørg. Tak for info ang. Aarsella. Dejligt at få yderligere oplysninger. Ole (Andersen) Narverud blev gift med Aarsella i Domkirken i Oslo (Vor Frelser)d. 22.8.74. Han var født 31.5., db. 11.7.1847 på Lia i Gransherred Kongsberg, og konf. 1863 i Kongsberg. Iflg mine notater fik de allerede i 1874 (datoen ikke fundet endnu) en datter der blev døbt Johanna Maria Elisabeth, som i 1875 er sammen med sine forældrene på Kongensgade 7, Kristiania. Tak for info. mvh Niels Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.