Gå til innhold
Arkivverket

[#20701] Andreas Andreassen og Ingeborg Johannesdatter, hjelp!


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

Hei! Jeg er på jakt etter informasjon om Andreas Andreassen og Ingeborg Johannesdatter fra Borge i Lofoten, Nordland. Jeg vet svært lite om deres forfedre og etterkommere. Andreas var født 1852 og Ingeborg var født 1846 i følge FT1900. Der listes barna Marie, Johan Kristian og Erla. Min oldefar er Johan Kristian og han fortalte at han hadde en søster Erla og at han opprinnelig kom fra Borge i Lofoten. Dersom noen har informasjon om forfedre/etterkommere etter Andreas Andreassen og Ingeborg Johannesdatter skulle jeg vært evig takknemlig for det.Vennlig hilsen, Ken V. Nordberg elevator@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vi kan starte med å lokalisere familien i 1900 her:Lenke På FamilySearch IGI finner jeg en Andreas Jentoft Andreassen gift i Borge 28.04.1885 med Ingeborg Anna Judea Francelia Johannesdatter.Dersom du kan få noen til å sjekke ekteskapet , vil du trolig få opplyst fødested og navnet på fedrene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg lurer på om Andreas kan ha vært gift tidligere.Om du ser på folketellingen 1900 , står det i feltet under sykdom en d ved Andreas.Om du studerer folketellingen 1875 for Borge finner du samme betegnelsen ved denne personen:Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei Rune! Takk for tips. Jeg har ingen anelse om Andreas var gift to ganger, men det er selvsagt en mulighet. Skulle vært interressant å vite hva den 'd' under sykdom står for. Jeg tror det skal ha vært noen merkelig familieforhold, for min oldefar har fortalt min far at etter at han forlot Borge og flyttet til Sør Norge hvor han bl.a. tok jobb på Bergensbanen, dro han aldri tilbake til Lofoten og hadde aldri videre kontakt med sin far, mor eller søsken i Lofoten.Jeg takker for din hjelp, og skal prøve å få noen til å sjekke kirkeboken for Borge.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei igjen Rune. En rask telefonsamtale med min tante som var heldig nok å treffe men oldefar forteller at han sa følgende om sin far: 'Jeg var sønn av giftemål nummer 2. Enten har min far Andreas Andreassen vært gift før eller så har min mor vært gift før. Jeg har en halv-bror fra dette giftemålet, men vet ikke hans navn.'Da var du riktig i dine antakelser likevel. Hvordan trakk du den konklusjonen forresten og hvodan kan jeg finne ut mere om dette første ekteskapet?Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Ken. Jeg forsøkte å finne ham i 1875 tellingen , da jeg oppdaget dette med fellestrekket vedr. sykdom.Kanskje d står får døv el.l.Den beste måten å få dette bekteftet er å sjekke ekteskapene.Fødested og fedrenes navn vil være oppført i kirkeboken.Enten må du prøve å få noen til å gjøre et oppslag i kirkeboken, eller du kan kontakte Statsarkivet i Tromsø og be om hjelp der.Jeg klarte ikke i faren å finnen noen passende kandidater i 1865 tellingen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch IGI finner jeg følgende barn døpt av Andreas og Hanne: Martin Nikolai 19.02.1875 og Albertine Marie 29.09.1878.Det er kanskje henne vi finner her i 1900.Lenke . Men jeg klarer fortsatt ikke å lokalisere ekteskapet mellom Andreas og Hanne, men det var vel rundt 1875 vil jeg tro. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei igjen Rune! Takk for all din hjelp. Jeg skal få noen til å slå opp i kirkeboken for Borge for meg, se om jeg ikke kan komme litt videre.Jeg hadde forresten en telefonsamtale med min bestemor (datteren til Johan Kristian Andreassen). Jeg nevnte informasjonen du hadde funnet, og hun igjenkjente med en gang at hennes far i sin tid hadde nevnt ved flere anledninger at hans far var døvstum. Da skal det vel godt gjøres dersom dette IKKE er riktig person... hvor mange Andreas Andreassen, fra Borge i Lofoten som er døvstum kan det være?Takk nok en gang for all din hjelp.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Ken.Bare hyggelig å kunne hjelpe.Det er jo derfor dette forumet er til, for at vi skal kunne hjelpe hverandre etter beste evne.Jeg tror nok det er rett mann som er funnet, men for å få det bekreftet må du nok til kirkebøkene. Kanskje der er et historielag eller en Dis-forening i området du kan kontakte for videre hjelp.Lykke til. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.