Gå til innhold
Arkivverket

[#20703] Peder Lorentz Leonard Olaisen, Helgøy.


Gjest Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Johansen

Peder Lorentz Leonard Olaisen (også nevnt som Olsen), født 26.08.1821, Helgøy. Giftet seg 06.10.1844, Helgøy, med Bergitha Sjursdatter f. 30.07.1822. Bodde på Rebbenes.Peder var 'uekte barn' av Ane Melkersdatter født ca. 1784. Faren er nevnt ved flere navn: Olai Petri Leonard Johnsen, Petter Lorents Olaisen og Olai Peter Leonard.Jeg kommer ikke videre med faren å lurer på om noen kan hjelpe meg ?Mvh. Randi Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ifølge FamilySearch IGI opplyses det ved ekteskapet at farens navn var Olai Peter Leonard.Da kan vel denne karen i 1801 være en god kandidat.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ifølge den samme kilden ble Peter Lorents Olsen døpt 23.09.1821.Foreldrene er da oppgitt til Olai Petri Leonard Johnsen og Ane Malene Melkersdtr.Ser du på linken i innlegg nr.2 , så var Olai Peter Leonards far i 1801 Jon Christens.-Ødegaard. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei Randi! Olai Petri Leonhard (1799-1880) var sønn av John Christensen Ødegaard (ca.1752-1834). John var misjonsskolemester og lensmann i Karlsøy. Han giftet seg i 1790 med Inger Chrestense Leonhard 1772-1845). Hun var datter av Olai Petri Leonhard (ca. 1745-1805), klokker i Karlsøy, gift med Birgitha Brun Hansdatter Heggelund (1752-1808). Jeg er selv etterkommer etter disse. Mvh.Magne Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke hvor du har opplysningen om at hun skal være født i 1784 fra , men kanskje kan denne kandidaten på Karlsøy være aktuell.Lenke. Jeg finner på RHD en Ane Malene Melkersdtr. død 06.05.1839 på Rebenæs i Helgøy og begravet 17.05.1839.Hun oppgis å være 54år.Jeg klarer imidlertid ikke å finne henne født , verken på FamilySerach eller RHD. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Hei !Takk for svaret. Jeg har tenkt at Maren kan være Ane Malenas mor. Men Maren er jo gift for annen gang og barna er ikke Anders sine..Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei , Maren har nok vært gift med en Melcher, derav barnas etternavn.Anders Melkersen giftet seg 12.12.1813 med Carolina Leonard Jonsdtr. og han døde 02.01.1844 og ble begravet 01.02.1844.Han bodde da på Rebenæs og var 57år gammel.Reinert Melkersen ble gift 04.07.1824 med Margrethe Grønbech.Han døde i Skogsfjord 28.12.1847 og ble begravet 18.01.1848.Han var da 57år.Alle tre søskene døde altså 54-57år gamle.Jeg vet ikke om kirkebøkene for Helgøy/Karlsøy mangler for 1780-1801 men jeg finner altså ikke de tre søskene født/døpt eller moren Maren Reinertsdtr. gift.Kanskje noen her med god geografisk kunnskap,eller tilgang til andre kilder kan hjelpe deg.Eller prøv en tur til Statsarkivet i Tromsø å se om du kan få hjelp der. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Dessvere finnes ikke kirkebøker for Helgøy iperioden ca.1755 til 1801. Derfor er det etpuslespill å få satt sammen slekter i denneperioden. Jeg har imidlertid en del som kan væreav interesse for deg uten at disse opplysningeneer helt verifisert. Hvis du ønsker disse kan du takontakt med meg på 77749827.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Magne og takk for hilsning (på Troms-slekt). Du sier at du har en del ikke verifiserte opplysninger, tenkte derfor jeg skulle komme med noen antagelser og høre om de stemmer overens med dine.Melker er jo ikke noe helt vanlig navn i Helgøy på den tiden og jeg tror jo at navnet stammer fra en viss Melchor Villumsen. Det er nevnt i justisprotokoll for Helgøy (1724) at denne Melchor da får bygselseddel på Flatvær (en mengde små øyer og holmer ved nordspissen av Nord-Kvaløya).Ved folketellingen av 1769 bebos Flatvær av Villum Melchersen (38) og kone Else Kristensdatter (33) samt barna Melker (9), Methe (7) og Aasel (1). I tillegg finner vi i Torsvåg Lars Melchersen (44), Michel Melchersen (42) og Inger Melchersdatter (32). Det er vel stor sannsynlighet for at alle disse fire er sønner/døtre av nevnte Melchor Villumsen.Den Melker som ble far til Ane i 1784 må nødvendigvis ha vært født ved folketellingen i 1769, og den eneste Melker som passer inn er Melker (9 år) på Flatvær, så derfor tror jeg at det er ham Maren Rejnersdatter var gift med første gang. Mvh Odd VillyPS. Skulle gjerne ha visst hvem denne Melchor Villumsen (d.e.) er. Trodde en stund at han kanskje var bror til den kjente klokker og skysskar i Tromsø, Jens Villumsen Ebeltoft, men dette har jeg ikke kunnet finne noen holdepunkter for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei Odd-Villy! og takk for sist (ganske lenge siden det).Dine antagelser vedr. Melcher Willumsen stemmer helt overens med mine antagelser. I sesjonsmantallet av 1789 var Melcher registrert med bosted Breivika på Nord-Kvaløya. I 1769 bodde Maren Reinertsd. sammen med sin mor, Ingeborg Hansdatter, som da var enke og en bror, Hans, i Breivika. Så det er nærliggende å anta at det var denne Melcher som ble gift med Maren Reinertsd. og at han flyttet til Maren,s hjemsted. Hvem var far til Maren? I sesjonsmantallet av 1755 var det registrert en Reinert Andersen med bosted Breivika på Nord-Kvaløya. Han var ugift på dette tidspunkt, men det er stor sannsynlighet at det var far til Maren siden hun sammen med sin mor, enka Ingeborg Hansdatter, i 1769 nettopp bodde i forannevnte Breivika. Det jeg mener med ikke verifiserte opplysninger er av den enkle grunn at det dessverre ikke finnes kirkebøker for dette tidspunkt. Til Randi vil jeg si at jeg håper du kan bruke disse opplysningene som vi kommer med. Til Odd-Villy. Hvem denne Melcher Willumsen var eller hvor han kom fra er et spørsmål??Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Takk til Magne og Odd Villy !Dette var jo spennende.. Javisst er det et puslespill å komme videre når man mangler kirkebøker !God helg fra Randi !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.