Gå til innhold
Arkivverket

[#20704] Oppslag Aker mini 11 (1810-19) 2/10 s 36. Døpt 11.4. 1813 John (Andersen Grorud)


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Har noen mulighet til å slå opp på Aker mini 11 (1810-19) 2/10 s 36. Slik jeg tyder det er da John døpt den 11.april og født 7.mars med foreldre Anders Pedersen og hustru Ingeborg Pedersdatter Grorud. Stemmer det? Kan ikke tyde yrket til faren, men en av fadrene ser ut til å være Maren Pedersdatter. Er nemlig på jakt etter nettopp John med far Anders Pedersen f 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hvis jeg ikke har tolket feil må vel Johns far da være smed Lenke . Veldig snilt av deg om du kan ta en titt Marie. I tilfelle er to av konas tippoldeforeldre endelig dukket opp, og den Anders som ga henne Andersen-etternavnet. Men å komme videre i enda eldre Aker-kirkebøker blir nok ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Skal se hva jeg kan finne, og om jeg ikke husker feil er Aker kirkebøker å finne en god periode bakover i tid. Om jeg ikke skulle klare å tyde det, ber jeg om hjelp på arkivet da det er meget hyggelige og flinke folk der.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Det du har funnet er riktig, fikk opp orginal kirkebok og der sto det :Født 7 mars Foreldre Anders Pedersen hustru Ingeborg Pedersdatter Grorud- E- Faddere : Jens Rommenseie kone, Maren Pedersdatter og foreldrene.Antar at dette da er rette foreldrepar på Grorud Lenke.Sjekket viede i forhold til dette paret i Aker fra 1796-1800, men fant ingen, men her kan jeg fort ha oversett noe. Men i følge FS : Anders Pedersen og Ingeborg Pedersdatter viet i Domkirken 30 juni 1797, dette kan stemme bra med paret som er på Grorud i FT 1801.Om du ønsker kan jeg få sjekket denne vielsen 1797, ved neste besøk på Statsarkivet.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vielsen er riktig 30.06.1797 i vor Frelser, Christiania, trolovet 16.05 samme år. Smed-svend Anders Pedersen og Ingeborg Pedersdatter. Yrket stemmer med vedkommende på Grorud nedre 01.02.1801, men navnene er vanlige. (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 2/17 p.102).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk og Takk til begge! Det er konas tippoldeforeldre, det var hyggelig at de endelig kom på plass.Har kirkeboken for 1797 med navn på vitner, det kan jo være fedrene, eventuelt alder på dem som gifter seg slik at det er mulig å søke lenger bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Skal ta en titt i kirkeboka for Domkirken, se om jeg finner ut noe mer neste gang jeg skal på Statsarkivet.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Fikk sjekket Domkirken og vielsen fant jeg ikke noe mer. Det sto noe under som jeg ikke klarte å tyde, men ingen navn eller stedsnavn tror jeg.Sjekket trolovelsen og den var 16 mai 1797 Domkirket og denne fortalte heller ikke mer, men jeg sjekket noen barn og det fant jeg :1. Inger døpt 18 mars 1798 Aker.Foreldre : Anders Pedersen Grorud og Ingeborg Pedersdatter.Faddere : Johanne Romsaas---Inger Hagelund---Gulbrand Ammerud---Christen Romsaas---Hans Ammerud. 2. Marte døpt 20 oktober 1805Foreldre : Anders Pedersen Grorud og hustru Ingeborg Pedersdatter.Faddere : Gulbrand Ammerud---Hans Hansen---Maren Pedersdattter---Hans Joen Romsaas---Inger Torkildsdatter.3. Ingeborg døpt 1 mars 1807Foreldre : Anders Pedersen Grorud og Hustru Ingeborg Pedersdatter.Faddere:Inger Hagelund---Jens Romsaas---Johannes Nilsen, resten var vondt å tyde. Sjekket også døpte i Aker for perioden 1765-1773 og der fant jeg.1.Anders døpt 27nov? 1768Foreldre :Peder Gulbrandsen og Sissel Larsdtr fra Bakke.Faddere: Maren Nilsen på Bakke---Ingeborg Christoffersdatr---Guri Larsdtr---Haachen Sørensen---Hans Sørensen---Even Halvorsen. 2. Andreas døpt 17 desember 1770.Foreldre : Hustru Berthe Larsdatter fra Saug aasene, er besvangret av Peter Didriksen Reuter fra Jerusalem.Faddere: Gullick Hofseter---Cathrine Haackensdtr.---Else Trulsdtr.---Ole Persen---Mari Hofseter.Om Anders skulle være født i Aker han også er det kun disse to med en far Peder i aktuelle periode. Kan være en tilfeldighet men kandidat 1 heter jo faren Peder Gulbrandsen og så har du da fadderen som går igjen med Gulbrand Romsaas.Håper dette var litt på vei, lykke til.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det var da utrolig Marie, takk skal du ha. Jeg skal ta for meg navnene og prøve å finne ut mer om personene. Har klart å skaffe meg en brukt microficheleser og skal se om jeg klarer å finne ut om det er etterslekt. Kjenner nemlig ingen på den siden.Takk igjen, hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg gikk inn på FS og finner den samme Inger der, i tillegg Anders f des 1800 død 1852, og Jens f 1802 død 1845. I tillegg fant du Marte 1805 og Ingeborg 1807 så det var en barnrik familie. Kanskje er det noen mellom Ingeborg og John i 1813 også, jeg skal sjekke det snere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Jeg har planlagt en tur på Statsarkivet til mandag igjen, om planene holder. Jeg kan prøve å få sjekket om det er flere barn å finne, se på den Anders som du nevner født des 1800, sånn at du kan få sjekket opp mot faddere. Men det kan jo hende du ønsker å finne dette selv også, men gi et hint om jeg skal sjekke eller du ønsker å gjøre det selv.Kirkebøkene for Aker er mye bedre å lese før 1800 enn etter.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Osvald !Fikk litt dårlig tid idag, men fant.1. Andreas døpt 1 januar 1801 i AkerForeldre : Anders Pedersen Grorud og Ingeborg Pedersdatter.Faddere: Kari Gulbrandsdatter---Anne Jacobsdatter---Kari Olsdatter---Ole Romsaas---Christian ......? 2. Jend døpt 17 oktober 1802 i AkerForeldre : Anders Pedersen Grorud og Ingeborg PedersdatterFaddere : Ole Grorud--- Kone Jens ...... ( på meg så virket det som det sto Demin? etter Jens)Her var det bare to faddere ? Litt rart.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Marie, snilt av deg å finne dette. Jeg har stort sett brukt uken på tema 20870, men skal begynne på konas slekt igjen ved første høve.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.