Gå til innhold
Arkivverket

[#20707] Petronella Kolbeinsdtr.- Askvoll


Gjest Aini Småge
 Del

Recommended Posts

Gjest Aini Småge

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor/hvem Petronella Kolbeinsdtr. f.1817 stammer fra ? Hun giftet seg med Annaninas Andersson fra Osland gård i Askvoll. Hennes fødested er reg. som Askvoll, men jeg finner ikke ut fra hvilken gård og hvem hennes foreldre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Ifølge FS døpes 14.3.1818 i Askvoll en Peternille - foreldre Kolbeen Larsen og Mari Olsdatter. Foreldrene giftet seg i Askvoll 23.11.1817.De hadde i tillegg følgende barn til dåp i Askvoll:Lars 30.3.1820Anders 30.3.1823Rasmus 3.4.1825Anne Johanne 10.12.1826Trolig er dette din Petronella, men det må selvsagt sjekkes videre.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Hei! Ifølge bygdebok for Askvoll - Folket IIA -var Pernilles (eller Peternille som det står i bygdeboken)far Kolbein Larsson Yndestad. Morens navn var Mari Olsdatter Høyvik (også fra Askvoll). Kolbein Larsson var gift 3 ganger, barna fra ekteskap nr. 2 med Mari Olsdatter Høyvik var - som Odd Brede nevner - Peternille f. 1818, Lars født 1820, Anders født 1823, Rasmus født 1825 og Anne Johanne født 1826. Ifølge bygdeboken døde Kolbein Larsson Yndestad i 1863, 77 år gammel. Mari Olsdatter Høyvik skal ha vært født i 1791 og døde i 1826. Peternille ble gift i 1834 med Ananias Andersson Osland. Faren hans var Anders Mortenson Kvalstad-Træet. Kvalstad-Træet ligger ikke i Askvoll, men i nåværende Flora kommune, tidl. Kinn kommune/ prestegjeld. Bygdeboken har endel flere opplysninger om Kolbein Larsson Yndestad, jeg kan evt. slå opp igjen dersom du ønsker det. Gården Høyvik finner jeg ikke i bygdeboken IIA, den finner en antagelig i en av de to andre bygdebøkene for Askvoll, folket IIB, eller III.Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Foreldrene til Ananias Andersen var Anders Mortensen og Ellen Enaniasdtr.De giftet seg i 1814.Lenke Ananias var døpt på Osland 29.07.1818. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Tusen hjertlig takk for hjelpen alle sammen. Jeg sitter her med en bygdebok som heter Askvoll Bygdebok Folket III, og der var det ingenting som kunne hjelpe meg hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei igjen Karen. Jeg hadde satt veldig pris på om du kunne sett videre i bygdeboka om Kollbein Larsson Yndestad`s forfedre.Hadde du klart den direkte linjen (far,farfar og oldefar m koner) hadde det hvert supert.aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Hei igjen Aina! Her kommer mer fra Askvoll bygdebok, folket IIA:Kolbein Larsson Yndestad, født 1788, død 1863.Foreldre: 1) FAR: Lars Kolbeinson Askevold, født 1754, død 1817 63 år. Gift 1780 med Mari Iversdatter Salbu, Askvoll. FARFAR: Kolbein Larsson Askevold, født 1723 død 1784. Gift første gang i 1743 med Anne Tollaksdatter Strømmen, Askvoll. Bruker på gården Øvre Askvoll i tiden 1743 - 1783 el. 84 (Begge årstall oppgitt, forskjellige steder). Her var 5 barn fra dette ekteskapet, deriblant Lars født 1754. (her var 2 'Larser' født tidligere enn 'din' Lars, men disse døde som barn). Kolbein Larsson Askevold var gift 4 ganger, men Lars er altså barn fra ekteskapet med Anne Tollaksdatter Strømmen. FARFARS FAR: Lars Kolbeinson født på Tviberg i Askvoll. Død 1732 el. 33. Bruker på Øvre Askvoll i tiden 1708 - 1732. Gift 1708 med Maren Larsdatter Øvre-Askvoll. Åtte barn i ekteskapet. Gården Tviberg er ikke omfattet av bygdebok IIA, jeg mener denne er i bygdebok IIB. Denne har jeg ikke foran meg akkurat nå, men jeg har samlet endel opplysninger herfra også, fordi Lars Kolbeinson Tviberg m.fl. også er mine aner. Jeg kan se hva jeg finner vedr. Tviberg, hvis du ønsker det. Jeg har igrunnen samlet endel info. fra disse bygdebøkene, men jeg har ennå ikke fått tid til å sette alt i system.Foreldre 2) MOR: Mari Iversdatter Salbu, Askvoll. Gården Salbu er heller ikke omfattet av bygdebok IIA, da finnes den enten i IIB eller III. Foreldrene hennes er ihvertfall oppgitt til å være Iver Botolfson Salbu, gift 1756 med Kari Nilsdatter Tveit. Tveit er heller ikke i bygdebok IIA.FARMOR: Anne Tollaksdatter Strømmen, født 1720, død 1747. Foreldre: Tollak Olson Vagstad, født 1692, død 1771 (druknet). Bruker på Øvre Strømmen fra 1715. Gift 1716 med Ane Olsdatter Strømmen, født 1693, død 1778. Jeg vet ikke hvor Tollak Olson opprinnelig kom fra, jeg er usikker på hvor 'Vagstad' er. Ane Olsdatters foreldre var: Ole Antonsen, død 1740, 87 år (det er ikke oppgitt hvor han opprinnelig kom fra, bare at han kanskje var enkemann) og Mari Olsdatter Strømmen, datter av Ole Kristianson Strømmen og Borni Endresdatter Størdal. Mari Olsdatter Strømmen er antagelig (her er det usikkert!) født mellom 1664 og 1672. Ole Kristianson Strømmen var født 1634, og bruker av gården i tiden 1664 - 1698. Hans foreldre var: Guri Olsdatter, gift tre ganger, 3. gang med Kristen Olsson (1621 - 1663). Ingen opplysninger lenger bak i tid. Borni Endresdatter Størdal var datter av Endre Olson Størdal, bonde på Størdal i tiden 1627 - 1666, mens enken (Bornis mor, ikke nevnt ved navn) var bruker til 1683.FARFARS MOR: Maren Larsdatter Øvre-Askvoll. Det er ikke oppgitt når hun var født eller når hun døde. Foreldre: (Mor) Kirsti Rognaldsdatter Erdal, Førde - død 1726, 83 år. (Far): Lars Lasseson Askevold (Øvre). Død 1711, 55 år, bruker av gården 1711. Gift to ganger, 2. gang med Kirsti Rognaldsdatter Erdal. Lars Lasseson Askevolds far: Lasse Arneson Askevold (Øvre). Bruker av gården 1630 - 1677 el. 79. Lensmann fra 1661. Ikke oppgitt fødsels/dødsår. Hans far igjen: Arne Lasseson Øvre-Askevold. Bruker av gården 1608 - 1628. Hans far igjen: Lasse (Lauritz), nevnt 1563 - 1607. Lars Lasseson Askevolds mor: Kirsten Lauritsdatter (Larsdatter) Askevold.Nå tror jeg at jeg har fått med meg det meste, men det kan antagelig se litt uoversiktelig ut! Du får gi beskjed hvis du vil at jeg skal finne opplysninger om gården Tviberg. Ellers kan disse bygdebøkene lånes på biblioteket, men jeg opplevde ihvertfall at her var lang ventetid, og derfor kjøpte jeg Folket IIA selv (hos Askvoll kommune). Du får heller bære over med meg hvis her skulle være noe uklart, det var som sagt mye info. på èn gang!Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Tusen hjertlig takk. Dette er suverent.Jeg har også prøvd meg på biblioteket og veldig ofte er bøkene ute.Fikk som jeg skrev nr.III etter lang tid. Jeg tar meg en tur på S.A der har de jo også endel. Igjen tusen hjertlig takk. Mvh aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.