Gå til innhold
Arkivverket

[#20708] Gården Tufta


Gjest Kathe T. Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T. Røed

Er det noen som har hørt om Nils Petter Halvorsen? Han skal ha bodd på en gård som het Tuft eller Tufta i Buskerud. Jeg vet ikke når han ble født, men han skal ha dødd i 1911. Han var gift med Laura f. Hansen fra Drammen. De flyttet til Oslo og fikk 4 barn sammen. mvh Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Det hadde vært en velsignelse om det hadde vært rette mennesket, men jeg tror ikke det. Hans kone Laura ble født, enten i 1874 eller i 77. Jeg heller mest til 77 siden hun ikke finnes i 75-tellingen.Jeg synes aldersforskjellen er veldig stor, men man skal jo aldri si aldri. Jeg har også notert meg at Nils Petter er enkemann i 1900-tellingen, så hvem vet. De barna som Laura og Nils Petter hadde sammen skal være: Hans - Olaf - Trine og Marta. Laura hadde to barn før ekteskapet med Nils Petter: Fredrikke Sofie og Thomas Trygve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei Nina! Ja, du har helt rett. Men dette var lenge før Laura giftet seg og fikk barn med Nils Petter, som er han jeg gjerne skulle vite litt mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du har notert deg at NPH er enkemann i 1900-skriver du, da har du jo sikkert sett tellingen: HVOR er han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du skriver at Laura må være født etter 1875 siden du ikke kan finne henne i 1875 tellingen. Det finnes ingen 1875 telling for Buskerud på nettet.I 1900 tellingen som Nina har lagt inn er Laura f.1874 og ugift, og siste barnet født i 1900. Altså må Nils Petter og Laura ha blitt gift etter 1900 en gang. Da kan bødkeren være din Nils Pettersen siden han også var enkemann i 1900, og han bodde i Kristiania i 1875 og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Her er det mange kloke hoder. At det finnes enkelte høye hester, må man vel bare regne med.Jeg er imponert over innsatsen! M.h.t. Laura og hennes f.år: hennes mor:Catthrine Bergitte Andersdatter Solberg står oppført i 1875-tellingen som barnepike og ugift. Laura står oppført som Hansen ell. Hansdtr.i 1900 - derav tanken om at 9-tallet ikke har blitt skikkelig lukket i skrivemåten - og blitt til et 4-tall. Det har hendt verre ting i verdenshistorien før. Ellers vil jeg tro at kirkebøkene er veien heretter. Så når jeg kommer tilbake til gamlelandet, skal jeg prøve det. Er det noen som vet hvor man henvender seg da? Er det Statsarkivet eller hvor? Jeg er helt blank(som noen tydeligvis har forstått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Kathe. Du kan forsøke Byarkivet i Oslo, der finner du de årlige folketellingene for Oslo. Hos Riksarkivet i Oslo finner du kirkebøkene. En ting som også kan sjekkes er skifte og om det ble holdt skifte etter han, N.P. Halvorsen. Lykke til. Nina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.