Gå til innhold
Arkivverket

[#20712] Oppslag Rygge kirkebok, konfirmerte 1824


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Hei, er det noen som har tilgang til Rygge kirkebok for 1824, og kan tyde den merknad som står under konfirmerte, nr. 14: Anne Maria Andreasd: Storengen. Det står en lengre tekst der som omhandler hennes foreldre (Andreas Nielsen Kjær og Anne Maria Pedersd.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg var på riksarkivet i går og sjekket innførslene både i ministerialbøken og klokkerboken for Rygge, konfirmerte piker 24.10.1824.Siste setning i kolonnen for karakter/oppførsel o.l. inneholder ordet det er vanskelig å tyde. Det er tydeligst i klokkerboken:[om? an???nd?] og forladt af sine forældre.Jeg har lurt på om ordet kan være 'Omvandrende', eftersom hennes foreldre ved dåpen kalles for omvandrende, men det gir jo ingen mening, eftersom hun selv har holdt seg i Rygge fra hun ble født.Jeg håper det finnes noen kråketær-eksperter der ute som har tilgang til kilden og kan hjelpe meg med tydingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kenneth Holter

Jeg har ikke blitt noe bedre til å lese kråketær siden sist, så jeg håper fortsatt noen kan være behjelpelige med å tyde innførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.