Gå til innhold
Arkivverket

[#20717] Ola Sæther, (teater-)maler fra Nordmøre


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ola Sæther ble trolig født i Halsa på Nordmøre. Årstallet vet jeg ikke. Han skal være død i 1963.Det er litt uklart hva han hadde som yrke. Men på Nordmøre etterlot han seg bl.a. sceneteppe og kulisser på et forsamlingshus på Hoem/Kvalvåg. Dette er ifølge fagfolk et så flott arbeid at mannen må ha vært noe mer enn en vanlig hobbymaler.Er det noen som vet noe mer om Ola Sæther, både hans bakgrunn og virke, er det flere som blir takknemlig. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Det var en kunstmaler Ola Sæther som i begynnelsen av 1950-åra utsmykket flere kirker i Nord-Trøndelag, men om det har vært den samme, vet jeg ikke. Jeg vet ikke hvor han kom fra.Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Det var arkitekt John Tverdahl, Trondheim, og målar Ola Sæther frå Halsa på Nord-Møre som gjorde arbeidet i Vinne kyrkje, Verdal, da denne vart pussa opp omkring 1960. Mvh Th.Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Når jeg ser Th. Bergs innlegg som nevner arkitekt Tverdahl, så mener jeg å huske at det var han og Ola Sæther som hadde arbeidet med Salsbruket kirke (Kolvereid prestegjeld) i 1950. Jeg tror også at det var Ola Sæther som hadde det innvendige restaureringsarbeidet i Kolvereid kirke i 1954. Klinga kirke i Namsos prestegjeld har hatt samme arkitekt som Salsbruket, og er fra samme tidsperiode, så det kan jo hende at det også var i samarbeide med Sæther.Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Vi er åpenbart på sporet. Er det noen med lokalkunnskap fra Halsa (på Nordmøre) som kan bidra med noe? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om Ole var født før 1900 så finnes det 2 Ole Sæther i Halsa. 1 født 1891 på gården Sæther indre og 1 f.1888 og pleiebarn på gården Rogskog. Jeg vet ikke om det finnes bygdebøker fra Halsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jo da det finnes bygdebøker, og Sæther indre og Rognskog skal stå i bd. III. Sjekket det på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Regner med å finne Halsabøkene på Deichman eller RA. Men der står det formodentlig ikke så mye om hva han drev med seinere i livet - all den stund han ikke tok over noen gard.Så jeg er åpen for flere innspill. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Du finner Ola, f. 27.12.1890, på side 43 i bind 3 av Halsaboka. Det er til og med bilde av ham der! Det står at han er kjent som kunst- og dekorasjonsmaler, særlig som kirkemaler. Videre vises det til et kapittel om 'Kunst' i bind 3 av den gamle halsaboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Der satt den delen. Takk til Lars Steinar og dere andre.Til å være 'kjent' må jeg likevel si at Ola Sæther er forholdsvis ukjent. Derfor er det jo artig jo flere innspill vi får som viser hvor omfattende og mangslungent hans arbeid var.Mitt spesielle ærende er å finne ut hvorfor han tok på seg et etterhvert anerkjent arbeid med et sceneteppe til et nystiftet ungdomslags nybygde forsamlingslokale. For noe særlig med penger hadde dette ungdomslaget ikke. Derfor spekuleres det i at det kan ha vært noen slektsforbindelser mellom Ola Sæther og noen på Kvalvåg eller Hoem.Kanskje finnes svaret i nevnte Halsaboka?Så det er plass til flere brikker. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Jeg husker godt Ola Sæther. Han bodde hjemme hos oss på Klæbu prestegård da han restaurerte Klæbu kirke i 1940. Jeg trodde den gang at han var ansatt hos Riksantikvaren, men jeg ser likevel ikke vekk fra at han drev egen virksomhet på oppdrag fra Riksantikvaren. Det ble sagt at han hadde visse overnaturlige evner. Jeg husker at han fortalte at han en gang overnattet på Snåsa prestegård. Han sov dårlig om natten da han syntes at det foregikk et eller annet i rommet, men han skjønte ikke hva det skulle være. Da han kom ned til frokost fikk han vite at det spøkte på dette rommet. Andre har fortalt at han kunne komme inn i en kirke der dekorasjonene var overmalt, legge hånden på et bestemt sted på veggen og si at dersom de skrapte der, ville de finne en dekorasjon under malingen. Dette skulle angivelig alltid stemme. Han malte et kråskap for oss og han brukte da en malingsteknikk som jeg ellers aldri har hørt om. Dette kråskapet er fremdeles i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest J. Haltbakk

Det er skrevet en bok om Ola Seter: Ola Kunst : om kjerkemålaren, konservator Ola Seter Forfatter: Vatten, Ingeborg ÅsenTrykt: Trondheim : Rune, 1976. Sidetall: 55 s. ISBN: 82-523-0097-9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk også til de to siste bidragsyterne. Rart igjen å oppleve hvordan disse gamle sakene lever sitt eget liv.For egen regning kan jeg føye til at Norges Bank sa nei til å bidra økonomisk til restaurering av Ola Sæthers sceneteppe på Bakketun, forsamlingshuset for skolekretsen Hoem-Kvalvåg.Folket i de to bygdene bidrog med alt det de hadde da de natta til 1.mai 1940 fikk gulltransporten med følge på besøk. Ett av medlemmene i følget holdt seinere kontakt med folket på Kvalvåg og takket varmt for hjerterom og husrom. Fra Norges Bank kom det aldri ett ord, noe som andre i følget fant pinlig.Nå trenger Ola Sæthers sceneteppe sårt til litt 'hjelp.' Og siden det er noe bygdefolket eier i fellesskap, tenkte noen ildsjeler at Norges Bank skulle få sjansen til å takke bygdene for sist.Svaret ble altså nei. Med omtrent så mange ord. De mangler visst budsjettmessig dekning. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.