Gå til innhold
Arkivverket

[#20723] Olaf M. Knopper, f. i Noreg 1880, utvandra 1884? til Amerika - kven var han?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Olaf M. Knopper, i Amerika oppgjeven å vera son av Maris Knopper og H. Holen, var fødd 31.12.1880 og skal ifølgje FT1930 ha utvandra til Amerika i 1884. Han gifte seg i St. James, MN 26.12.1908 med Ivah Henriette Munthe Fossum, fødd i Pembina Co., ND 20.8.1883. Mor hennar var frå Hafslo i Sogn. Olaf var ei tid tømmerhandlar i Sargent Co., ND, men flytte i 1921 til Inglewood, CA der han var fabrikkinspektør. Han døydde i San Diego, CA 11.10.1962.Men kven var denne Olaf M. Knopper? Eg kan ikkje sjå at Knopper finst som gardsnamn i Noreg. Det næraste eg kjem er Knapper i Nord-Odal, men eg finn ikkje nokon Knapper som emigrant frå Nord-Odal 1880-1889!Eg vonar på hjelp og takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Lars, jeg 'tenker' Nord Odal, Knopper navne kan han jo tatt siden. Men hvor har du navne Maris fra, har du funnet det i noen FT ? -Lykke til, hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Maris er oppgjeve som far til Olaf på dødsattesten hans i California. Men eg har ein mistanke om at det er ei ''misspelling''...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

2 Knopper reiser fra Oslo 17/4 1909: Mathea Knopper f.26/7 1877 N.Odal og Emil Amunds. Knopper f.22/6 1886. Siden de heter Knopper er det vel en mulighet for at de andre også kom derfra. Ingen med etternavn inneholder Knopper reiste fra noe annet sted i landet så langt jeg kan se.FT 1900 N-Odal: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Takk til deg, Berit, for siste innlegg. Eg har òg mistanke om at Olaf har opphavet sitt i Nord-Odal, men kan ikkje prova det.I 1883 utvandra over Christiania ei gift kone Randi Martins. 29 år med tre søner, mellom anna Olaf Martins. 11 månader, men dei reiste frå Sør-Odal!! Og alderen til Olaf er heller ikkje heilt rett..., men kan vera feil, for den yngre broren Søren Martins. er 1 månad gamal, medan den eldre broren Peder Martins. er 4 år! So kanskje Olaf var heller 2 år gamal...?Kan dette vera folki eg leiter etter??Nok ein gong hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Muligens et skudd i blinde, men dog: I 'haugen' min av ikke nærmere granskede perifere slektninger finnes Marius Hansen Knapper - fødselsår ukjent (for meg, foreløpig). Men riktignok født i N.Odal.Han er sønn av Hans Knapper f.1824 og nok en (for meg) ukjent kone. Hans er sønn av Trond Hansen Moen f.1792 og Marthe Olsd. Brustad til Knapper(f ?). (De giftet seg 1821). Trond er sønn av Hans Håkensen Moen (1740-1825) og Anne Larsdatter Mellomfjell (1752-1827). Alle opplysninger her må selvfølgelig taes med rikelige doser salt. Vet ingenting om denne Marius, men kunne jo tenkes enten at det var han m. familie som utvandret og 'fikset' litt på navnet sitt - ergo at du må se i tidligere Ellisarkiver, eller at Olav har blitt registrert med patronymikon, altså muligens noe besynderlig i likhet med Marisson eller Marusson. Virker i alle fall sannsynlig at Marius Knapper kan ha en finger med i spillet her okke som ;-)Skudd nr. 2: Marius Hanson f 1868, sannsynligvis bror av Marthea f 1877 som utvandrer 1909. Sønn av Hans Finnsen knapper f 1826 og ? Hans er sønn av Finn Knapper f 1793 og ? Finn sønn av ovennevnte Hans Håkensen og Anne Larsdatter. Kan dessverre ikke forklare 'amerikaniseringen' av Hansen-navnet, - virker jo litt interessant i denne settingen, - men som sagt dette er hentet fra den uendelige, uverifiserte, usikre, uefterettelige 'ventelisten'- vi har vel alle opparbeidet oss noen sånne efterhvert . .Håper allikevel dette kan være en mulig innfallsvinkel.mvhEven Stormoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1900-Census er en Olav Knapper bosatt hos sin onkel (ført som nevø) Soren Holen. (En bror av hans mor?) Soren er født i Norge i desember 1849, imm. 1871. Han er gift (i USA) med norskfødte Julia, f. 1860. Disse er bosatt i Saint James Township, Watonwan Co., Minnesota. Kanskje denne Søren lar seg lokalisere i Norge.(Olaf M. er også i 1910 indeksert og skrevet som Knapper.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Søren Hansen, 17 år gammel, er ført med familien under plasset Holen i Nordre Odalen prestegjeld. Holen lå under Garvig, Berg og Knapper.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Finner følgende vielse på familysearch (IGI):Husband MARIUS OLSENWife HILDA HANSDRMarriage: 05 OCT 1880 Nord Odal, HedmarkBatchnr. er M423191.Fødte for Nord-Odal finnes bare opp til 1875 i IGI.Denne MArius Olsen er kanskje han vi finner igjen på Knapper i 1865:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg er verkeleg imponert! Hjarteleg tusen takk for fleire framifrå innlegg som heilt klart syner at Olaf Mariusson Knopper må ha opphavet sitt på Knapper i Nord-Odal. Faren er leiglendingssonen Marius Olson Knapper, son av Ole Trondson Knapper og døypt 21.3.1852, medan Hilda Hansdotter er dotter av husmann Hans Sørenson i Holen under Tannes og fødd 3.1.1858.No står det berre att å stadfesta fødselsdatoen til Olaf og utvandringsåret? Kanskje bygdeboki er beste kjelda? Er det nokon som har tilgjenge til denne?Nok ein gong, hjarteleg takk for framifrå hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

I flg dokumentasjonen er det for 27.11.1883 - 06.08.1885 registrert 10088 personer mens ca. 7250 personer mangler (Oslo). I filen Kristiania mangler alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Pål Evensen

Jeg har kontrollert mot kirkeboka og fant Olaf født 30.12.1880 på Knapper der foreldrene var innerst Marius Olsen og kone Hilda Hansdatter. Olaf ble døpt 13.2.1881 i Mo kirke. I bygdeboka bind 3 som omhandler blant annet Knapper finner jeg ikke noe om denne familien, kanskje ikke så rart når de var innerster på Knapper.I bygdeboka bind 2 side 622, som er avskrift fra utflytta i kirkeboka, finner jeg i 1884 enke Hilda Holen (27 år) og sønn Olaf (3 år) som reiste til St. James. Jeg har ikke leita etter dødsfallet til Marius, men det vedkommer vel heller ikke denne saken i første omgang. Puslebitene faller dermed på plass, sjøl om fødselsdatoen til Olaf ikke stemmer helt.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til deg, Pål, for perfekte opplysningar om opphavet til Olaf Knopper. Dette var akkurat kva eg hadde behov for å vita! Nok eit prov på kva for eit glimrande hjelpemiddel dette Brukarforumet er!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.