Gå til innhold
Arkivverket

[#20724] Mathias Pederson Solheim f. 15/5-1872, S &F


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En firmenning av meg i Statene er på jakt etter sin oldefar : han har nå funnet obituaries og diverse ting. Han var født på Bakke, Solheim i Hornindal av foreldre Peder og Pernela. Hadde følgende søsken : Lars, Nils, Knute og Elaine (sikkert amerikanisert)Jeg har kikket rundt i arkivene og har funnet følgende : 1. emigrasjon fra Bergen, det stemmer + et år fra det han selv har :[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0213EMIG&variabel=0&postnr=296&fulle=true&spraak=n>Lenke2. Fant denne personen gravlagt i Hornindal, muligens far til Mathias : Lenke I FT 1865 for Eid var dette den eneste jeg fant:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dette på FS : Peder CHRISTIANSEN Birth: 21 Apr 1838 Place: Eid, Sogn Og Fjordane, Norway Christening: 22 Apr 1838 Place: Eid, Sogn Og Fjordane, Norway Father: Christian INGEBRIGTSEN Mother: Marte PEDERSDR Collection Details: Eid; Den Norske KirkeDet var den eneste med det navnet fra Eid. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skla du ha Rune, det er nok rette person for fødselsdagen stemmer, det var jo ofte litt kluss med å skrive året rett 'over there' Nå har vi og morens navn!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Rune Thorstensen
Gjest Rune Thorstensen

Og som en avslutning fra min side(sjefen kaller).Her er barna til Peder og Pernille. 1.)Knud Elias født 16.06.1868 døpt 12.07.1868.2.)Nils Mathias født 07.11.1870 og døpt 15.01.1871.3.)Mathias ble døpt 06.07.1873.4.)Eline Anne Marie født 06.06.1875 og døpt 10.10.1875.Dette er hentet fra Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane sine databaser. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk igjen, er det normalt at hun står som Marthe et sted og Magnhilde et annet sted?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette må være Pernille Nilsdtrs foreldre og henne selv, men her står moren som Eva Larsdtr : LenkeJeg fant ingen Eva Sjursdtr, det er kanhende feil da. Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her finner jeg en Eva Larsdtr som passer med alder : LenkeUndres på om noen har bygdebøker fra Hornindal og kan sjekke dette. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En rask tilbakemelding. Pernille ble født 13.04 og døpt 26.04.1835.Foreldrene var Niels Larsen og Eva Larsdatter, jeg vet ikke helt hvor Eva Sjursdatter kommer inn i bildet.Når det gjelder Marthe og Magnhild behøver det selvsagt ikke være samme person, jeg var kanskje litt vel rask med den konklusjonen.Uansett bør disse opplysningene sjekkes mot orginalkildene.Det er feil både hos FamilySearch og i Fylkesarkivets baser. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, jeg må sjekke dette igjen. Jeg mener så sikkert jeg såg Sjursdtr et sted. Det kan ha vært på FS.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

I 'Hornindalsboka' (1989) står flg. på s. 179:'Husmenn under Solheim. 'Eve-plassen' ('Pernille-plassen') - under br.nr. 8.Denne plassen låg ovanfor vegen heilt ut mot Bakkemerket på Fritjof Solheim sin noverande eigedom. Namnet 'Pernele-dæla' er knytt til denne plassen.Nils Larss. Raudemel 1787-1869 g. 1812 Eva Larsd. Gausemel 1794-1865.Barn: 1. Lise Karoline 1812 g. 1842 Lars Andr. Anderss. Lødemel, gbr.2. Lars, sjå Bakke3. Ingeborg 1819 g. 1856 Rasmus Rasmuss. Dobakk, gbr.4. Karoline 1822 g. 1844 Peder Ols. Espe, husmann5. Brite 1825-1916 g. 1871 Peder Rasmuss. Sætren 1824-1916. Han kjøpte ein del av Bakke, ingen barn.6. Ola, på Bakke.7. Paul Ivar 1831 g. 1871 Anne Pedersd. Solheim 1851, Østerdalen8. Pernille 1835 g. 1868 Peder Kristians. Taraldset 1836, husm., Solheim9. Nils 1838 g. Oleanne Ottosd. Taraldset, gbr. Taraldset.Pernille Nilsd. 1835 g. 1868 Peder Kristians. Taraldset 1836-1878, messingstøypar.Barn: 1. Lars 1863 g. og busett i Østerdalen2. Knut 1868 g. Skarstein, Olden3. Nils 1870, USA4. Matias 1873, USA5. Eline 1875 g. Muri, Austlandet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

I Hornindalsboka står det vidare under Bakke br.nr. 3/4:'Lars Nilss. Solheim (Eve-Lars) sk. 1852 (?) 1815-1858. Foreldra hans var Nils Lars. Raudemel og kona Eve Larsd. Gausemel på ein husmannsplass på Solheim ut mot Bakkemerket.Bror til Lars Ola Nilss. 1829-1909 g. 1. 1859 Synneve Rasmusd. Ytrehorn 1838-1861, 2. 1862 Helga Gulliksd. Bøe Br.fur 1836-1914.Barn: 1. Lise 1859, USA, 2. Synneve 1863 g. 1883 Peder Ivars. Hjellbakk, plassm., Holmøy, 3. Anne Marte 1867 g. Ola Pauls. Skarstein, trearbeidar, Olden, 4. Ingeborg 1868 g. Edvard Brynestad, Olden, USA, 5. Nils, på gr., 6. Anne 1875 g. i Sogn, 7. Rasmus 1878 USA, 8. Lars Britanus 1881, USA.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk for at du sjekket. Det er altså 'Raudemel/Rødemel'og ikke 'Lødemel' som det står i S & F fylkesarkiv (innlegg 15).Og også takk for flere opplysninger om søsken.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det visste jeg ikke. Er ikke spesielt kjent i det området, så takk skal du ha. Men da er det en feil i S & F sitt fylkesarkiv for der står det som sagt over, Lødemel.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.