Gå til innhold
Arkivverket

[#20726] Oppslag i Høland kirkebok 1770-1775


Gjest Camilla Manskow
 Del

Recommended Posts

Gjest Camilla Manskow

Jeg leter etter foreldrene (samt eventuelle søsken) til to brødre, som etter det det står i kirkeboken for Glemmen skal være født i Høland. Disse to er Ole Mandskov f. 1770 og Peder Mandskov f. 1775. Det eneste jeg vet om faren, er at han sannsynligvis het Ole, siden disse to bruker etternavnet 'Olsen' når de selv får barn. Etternavnet Mandskov skrives også på mange forskjellige måter alt ettersom hva presten syntes. (Manschov, Mandschow, Manskau, Mandskoug osv.) Håper å kunne finne disse døpt i Høland, slik at jeg kan finne ut hvem deres foreldre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Ja, dette er 'min' Ole og Peder. Problemet er at jeg har vansker med å finne dem døpt, slik at jeg kan finne foreldrene deres. Jeg har vært i kontakt med noen som mener at navnet Manskow kan stamme fra Preussen, kanskje disse personene var katolikker slik at de ikke er døpt her likevel? Men det var vel ikke lov å være katolikk i Norge på 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg er helt ukjent med navnet Manskov i Høland. Ingen personer ved dette navn (dvs. med dette navnet oppgitt i kilden) har fått utført kirkelige handlinger i bygda (dog muligens med unntak av konfirmerte). På hva vis oppgir Glemmen kirkebok at brødrene skal være født i Høland?Ved søk etter Manskog som stedsnavn i Norge, fant jeg i Rygh kun Manskoven i Heddal i Søndre Aurdal i Oppland, men dette synes å være en langt yngre plass enn tiden omkring slutten av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Jeg har noen opptegnelser som min mor har skrevet. Et eksempel: 'Micro Glemmen 1838-52. Død i 1841 Ole Mandskov f. i Høland 72 aar.' Noe lignende står det også om broren Peder. Har også funnet plassen Manskoven, dette er en husmannsplass som også ganske snart blir fraflyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg sjekket Høland for 1770 og 75 og ingen av dem er født da. Men jeg ser av siste innlegget ditt at det kan være snakk og andre årstall. Hvor har du funnet plassen Manskoven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Takk for oppslag! Jeg skulle selvfølgelig skrevet 'ca.' foran årstallene, det kan jo være +/- et par år på begge. Plassen Manskov står oppført i folketellingen for 1865, men det bor ingen der på denne tiden. I 1875 finner jeg ikke denne plassen i folketellingen (Digitalarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.