Gå til innhold
Arkivverket

[#20727] Christiana Haahensdatter og Jens Olsen, Hemnes, Nordland


Gjest Pia Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Johansen

For å finne disse personers opphav i folketelling for 1801 trenger jeg litt hjelp.Jens Olsen og Christiana Haagensdatterer gifter seg 13.07.1828 i Hemnes, Nordland hans far er oppgitt til Ole Jensen, hennes far er oppgitt Haagen og ikke noe mere.Han er oppgitt med fødsel 1803 og hun med fødsel 1802.Dette paret får følgende barn: Martha Christine Jensdatter 1828- Ole Jensen(Busteraa)1831- Haagen Jensen 1835- Inger Bergitha Jensdatter 1839Busteraa har jeg fra vielsen i Karlsøy,Troms til Ole Jensen født 1831Er det noen som har bygdebok eller andre kilder som kan hjelpe meg videre på vei med hvilke familier/gårder Jens Olsen og Christiana kom fra ? Eventuelt når er disse to født sånn mere nøyaktig og hvem er deres foreldre.Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hvilken kilde angir at Ole Jensen 1831 relateres til Busteraa i Rana?Hva med fadder til disse barna? Hvilke opplysninger finnes der? Og hvorfra har du opplysningene om barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei Otto JørgensenBusteraa står ved Ole Jensen's vielse i Karlsøy med Edel Knudsine Hage Jeremiasdatter FigenschouOg ved vielsen var han oppført med Jens Olsen som far.[url="http://www.rhd.uit.no/rhdbin/vliste.asp?RR=18566>http://www.rhd.uit.no/rhdbin/vliste.asp?RR=18566 Ved folketellingen 1865 er han oppgitt med Mo Prestegjeld som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Et lite tillegg til mine to andre innlegg:Jeg kjenner ikke til hvilke gårder Jens Olsen født ca 1803 og Christianna Haagensdatter født ca 1802 kommer fra.Men de har sannsynligvis bodd på Busteraa siden Ole Jensen født 29.03.1831 skriver seg for Busteraa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

I Mo Prestegjeld Gardshistorie side 501 finner viSlettasjøen u bnr 3 (før 1890 u. brn1 og 2) Jens Olsa f. ca 1800 d. 13.10.1856, var husmann her fra ca 1830. g.m. Kristiana Håksdtr f. ca 1800, døde på Karlsøy sjukehus 6.9.1882.Barn:Jens f. ca 1831 (til Karlsøy og 22.6.1866 til Tromsø by)Håka Jensa f. 12.9.1835Inger Bergitte Jensdtr f. 19.6.1839 d. 21.3.1898 (da var hun enke) g.m. 1874 Ole Andresas Kristoffersa Sletten f 15.9.1827, d. 3.1.1913 var husmann på Slettasjøen og var Jektsmed Kristine Jensdtr f. 1843 ( til Raudbergenget)Jeg tror dette er de du søker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive av det som sto i boken om denne familien.Har ved hjelp av disse opplysningene funnet Christianna Haagensdatter som enke med sønnen i folketellingen for 1865 på gården Slettasjøen i Mo. Finner henne også i 1875 på gården Busteraa i Nord-Rana. Har ikke klart å finne henne som død i Karlsøy.Men denne har jeg anledning å sjekke opp mot orginalkildene for Karlsøy, det betyr i allefall at hun har kommet nordover etter at sønnen Ole Jensen er død.For Ole Jensen's kone: Edel Knudsine står som enke i 1875 tellingen i Tromsø. Og Christianna bor på det tidsrommet på gården Busteraa i Nord-Rana.Får sjekke opp om det kan gies noen pekepinn via vielsen i orginalkildene til Christianna og Jens ang hvilke gårder de kommer fra eller hvem som er forloverne deres ved vielsen juli 1828.Takk for hjelpen så langt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Jens Olsens opphav: Faren het Ole Jensen og var fra Litjvatnet (Langvassgrenda), født 1772, død før 1817. Jens' mor var Marta Jensdatter (27.5.1775 - 1817) fra Ytteren, br. 3. Christianna Haagensdatters foreldre var Haagen Sakariassen (1764 - 1808) fra Rausandaksla og Inger Pedersdatter (1763 - 1814) fra Ner-Gruben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Stemor til Ola angis på side 408 til Karen Eriksdtr Brennås (1719-1.7.1768) (side 408)Karen oppgis (side 92) å være datter til Erik Olsa Brennåsen.Karen oppgis (side 118) å være gift 1840 med Holger Johannesson Fagerlia (1714-7.4.1794)Det ser ikke ut til at disse ekteskapene til Karen stemmer ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har en Karen Eriksdatter Brennås som ane, men jeg har notert at dødsdato eller begravelsesdato var 12.07.1768(sett i kirkeboka). Hun var gift med Jens Fordelsen, og de er blant mine aner gjennom sønnen Erik. Har også notert at Karen var gift med en ukjent. Den Karen Eriksdatter Brennås som du Otto nevner her var det skifte på i 1754, og hun var gift med Holger Johansen. Barn i 1754 var:-Johannes 9 år-Erik 5 år-Bereth 14 år-Anne 2 1/2 år-Maren 19 uker.Personlig tror jeg at den Karen Eriksdatter som var gift med Jens Fordelsen kanskje ikke var fra Brennås slik som angitt i bygdeboka. Har planer om å få sjekket kirkeboka en gang til for å finne giftermålet med Jens Fordelsen. Deres eldste sønn Erik ble døpt 1.påskedag 1738. Første gangen jeg så i kirkeboka på mikrofilmen fant jeg dem ikke som gift, men ser ikke bort fra at de kan ha blitt gift i Rana for det.Ellers var Jens Fordelsen Fagerlia gift 3 ganger, og jeg har notert en sønn som Ole Jensen født i 1771 og død i 1772. Har også notert en Ole Jensen født 07.09.1772, og dette har jeg sett i kirkeboka for Rana. Mor var Karen Olsdatter Bordvedaen som var født 02.02.1747 og døde i 1788. Altså barn av Karen Olsdatter og Jens Fordelsen Fagerlia. Er dette riktig Ole eller Ola? Det stemmer jo ikke helt med opplysningene fra bygdeboka, og det siste jeg har skrevet her har jeg fra kirkeboka.Karen Olsdatter var også gift med min ane Ola Davidsen Tørrbekkmoen, men barna i det ekteskapet kan jeg komme tilbake til hvis jeg har funnet riktig Ola Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På Family Search finner jeg Karen Eriksdatter og Jens Fordelsen som gift på Mo i Nordland 19.05.1737, og nå håper jeg at noen med tilgang til den originale kirkeboka kan sjekke om det står noe nærmere om hvor Karen var fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei takker for innspill i denne saken. Har tidligere notert dette med Litjvatne eller Littjern som faktisk kom fram i et søk via LDS med disse som foreldre par. Zacharias MaleEvent(s): Birth: Christening: 26 JUN 1825 Mo, Nordland, Norway Death: Burial:Parents: Father: Jens Olsen Ijttern Mother: Kristiana Haagensdr Nedergrubben Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C427332 1820 - 1826 0125104 Film NONE Regner med at den underste teksten betyr at dette er informasjon som er lagt inn av andre eller lignende. Holder fortiden på å sjekke hva jeg kan ha av tilgang på kilder ved mitt statsarkiv, samt at jeg har kontakt med en slektsforsker i Trøndelag slik at en av oss sansynligvis vil ha tilgang på kildene ved enten statsarkivet i Tromsø eller Trondheim for det aktuelle tidsrommet:)Ved slike vanlige navn som Jens Olsen og Ole Jensen, kan man av og til gå seg vill spesielt viss det er mange som er født i samme tidsrom med samme navn.Var derfor interessert i hva som sto i eventuell bygdebok. Av erfaring skal man aldri lite fullt og helt på en Bygdebok, men det kan være interessant og se teorien og eventuelle slutninger som er tatt:)Min uttalelse nå baserer seg på generelt grunnlag da jeg ikke har sett den aktuelle bygdeboken det her refereres til.Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg at jeg har mer her, og dette er svar til innlegg 7. Jeg har disse anene på Hågen Sakariassen:1)Hågen Sakariassen Foreldre: 2)Sakarias Persen Storalteren Døpt: 07.04.1730 Gift: 1754 med Berthe Håkonsdatter. De var gårdbrukere i Rausandaksla. Barn:-Per(1754-1759-Håkon født 1757, og død som liten-Marit født 1758, og konfirmert 15.p.trinit. 1779.-Petronelle døpt 13.04.1761, og hun ble gift i 1789 med Hans Eliassen Leiråmoen. De er blant mine aner gjennom datteren Berit Dorthea som var gift 1 med Lorents Jacobsen Alterskjær og 2 med Christen Pedersen Storalteren. Petronelle ble gravlagt 4.søndag etter påske 1797.-Håkon(1764-1808). Han ble konfirmert 1.søndag etter påske 1783, og i 1789 ble han gift med Inger Persdatter Ner-Grøbben. Har notert at han var bruker i Ner-Grøbben fra 1786.-Bereth født 28.03.1767 og døpt 5.søndag etter faste 1767. Hun ble gift i 1791 med Andreas Monsen Stokkviken. Hun druknet i en bekk 15.11.1834.-Ole født 27.04.1770 og døpt i 1770. Død: Sakarias døde i 1803. Det var skifte etter han i 1803, og i skiftet kommer det frem flere barn fra hans 2. ekteskap:-Anders 24 år som var i tjeneste i tjeneste hos Christopher Iversen Fuglevigen-Peder 22 år som var i tjeneste hos sin stemor-Gabriel som også var i tjeneste hos sin stemor-Johanna som var 24 år, og oppholdt seg på Dønnes-Karen som var i tjeneste hos stemoren. Hennes formynder var Gabriel Johansen WesteraalienBarn i hans 3 ekteskap:-Jacob som var 5 år ved farens skifte i 1803-Maren som var 4 år-Milla Adrianna Sakariasdatter-Zahcharina som var 1/2 år. Formynder Adrian Jacobsen Tørrbekkmoen.Ett eller annet sted skal jeg ha skrevet om hvem Sakarias var gift med i 2. og 3. ekteskap, men noe har kommet bort i forbindelse med formatering av harddisken.3)Berthe Håkonsdatter var født 1736, og døde i 1777. Her har jeg ikke sjekket kirkebøkene.4)Per Hansen Født: Ca 1695 Gift: Ca 1719 med Marit Olsdatter Storalteren. Barn:-Lisbeth(ca 1720-1723)-Ola født ca 1722-Sakarias(1724-1729)-Karen(1727-1733)-Sakarias(se anenr. 2) Død: Per døde i ca 17315)Marit Olsdatter Gift: Ca 1719 med nr. 410)Sakarias Olsen som muligens var fra Storalteren??Må føye til at jeg ikke har notert noe datter av Håkon eller Hågen Sakariassen som heter Christianna, men har en datter som heter Kristine som ble født ca 1801. Hennes søsken var Berit Kristine født 1789, Per født 1791, Oline(1793-96), Sakarias 1796-1824, Karen Oline født 1799 og Maren Elisabeth født 1805. Opplysninger om denne siste familien er ikke sjekket med kirkebøkene.Kilder: Gårdshistorie for Rana av Anders Frøholm, og noe fra kirkebøkene på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Det er nok riktig Ole du har, Anne Lise, han som var sønn av Jens Fordelsen og Karen Olsdatter. Han var født i Litjvatnet. Det er ikke riktig, som Otto J. skriver, at Karen Eriksdatter var hans stemor. Karen E. var Jens' andre hustru og døde fire år før Ole ble født. Karen Eriksdatter var fra Hauknes, N-Rana, datter av Erik Nilsen, Hauknes og Marit Ørjansdatter fra Jamtlia. Dette har forøvrig vært tatt opp tidligere på denne siden, i en annen forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen om Karen Eriksdatter. Jeg skal prøve å få sett etter Karen i bygdeboka for Rana under Hauknes.Kan jo opplyse om at Karen Olsdatter i sitt 2. ekteskap ble gift med en av mine aner Ola Davidsen Tørrbekkmoen(det var først i hans siste ekteskap med Ane Maria Eriksdatter at sønnen Erik ble født, og denne er min ane videre). Karen Olsdatter og Ola Davidsen Tørrbekkmoen ble trolovet 4.p.trinit. 1779, men giftermålet har jeg ikke funnet. Barn:-Jens født 13.03.1780-Berit født 29.08.1781, og døpt 13.p.trinit. 1781. Hun ble konfirmert i 1799, og gift med Ola Jensen Ner-Grøbben.-Elin Dorthea født i Juli 1783, og døpt i 1783.Hun ble gift i 1825 med Hans Persen Stenbekkhaugen.-David født 01.06.1785, og døpt senere i 1785. Han ble jordsatt 05.11.1791.-Anna Johanna født 1788, og død 1789.Ola Davidsen var døpt 1.pinsedag 1750, og ble gravlagt 1.søndag i faste 1806.Forøvrig lurer jeg på om Marit Ørjansdatter var datter av den Ørjan eller Ørger Gregussen som var født ca 1692. Har jo hans søster Dorthe som ane fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg tenker meg om så ser jeg jo at den Ørjan Gregussen som ble født i ca 1692 blir altfor ung til å være far til Karen Eriksdatters mor Marit Ørjansdatter Jamtli. Derimot har jeg registrert en Ørjan Ørjansen Jamtli født ca 1657 og død ca 1733. Kan dette være Marits far? Har ingenting på denne Ørjan Ørjansen annet enn fødselsår og dødsår.Altså må det være 2 Karen Eriksdatter her:1)Karen Eriksdatter som ble gift med Jens Fordelsen, og som døde i 1768 og var min ane.2)Karen Eriksdatter gift med Holger Johansen, og som det var skifte på i 1754. Hennes mor var jo Anne Gregusdatter fra Jamtlia som var søster av min ane Dorthe, så denne Karen er jo også litt av interesse for meg som datter av Anne(søster av min ane Dorthe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.