Gå til innhold
Arkivverket

[#20729] Soldaten Christian Olsen fra Høland gm Anne Pedersdatter f.1784


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Trenger litt hjelp her.Soldaten Christian Olsen fra giftet seg med Anne Pedersdatter i Høland prestegjelde i 19.10.1809. Hun var muligens enke, men han var ungkar.Cautionister ved giftemål var Peder Bierkenes og Nils Guldbrandsen Daltorp, men etter det jeg har fått oppgitt står ingenting om foreldre eller bosted.Det står at han var 25 år, men Anne var helt sikkert 25 år og kanskje presten forbyttet litt. Jeg lurer nemlig litt på om Christian kanskje var 29 år og født i 1880 på Daltorp. Men jeg leter altså litt i blind her og trenger gode råd. Vet noe f.eks om noen militærruller hvor jeg kan finne hjelp til hva hans far het siden han var soldat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved anmeldelsen om ekteskapet 17/9 1809 Hemnes står det bare at han var ungkar og soldat fra Daltorp og hun var enke fra Persmoen. Ingen alder eller foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

OK, takk skal du ha Berit !Da var visst de data'ene jeg hadde litt feil.Ettersom det ikke står noen alder, men at han var fra Daltorp er det jo stor mulighet for at det er den Christian Olsen jeg finner døpt 03.12.1780 med foreldrene Ole Gulbrandsen og Anna Nielsdatter. Disse to finner jeg nemlig på Daltorp i 1801-tellingen.(Skrev feilaktig døpt 1880 i forrige innlegg..mente selvfølgelig 1780)Men sikker kan jeg nok ikke være - mellom 1770 og 1790 har jeg nemlig funnet 26 stk i Høland døpt som Christian Olsen.... !Er det noen som vet om noen militær-ruller der jeg kan finne hjelp ? Hva slags info finner man vanligvis der ?Takknemlig for all hjelp !Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Alt tyder på at du har rett i din antagelse om at Kristian Olsen som i 1809 giftet seg med enken Anne Pedersdatter på Persmoen under Rud i Hemnes i Høland, er sønn av Ole Gulbrandsen, født ca. 1747, død på Revjaholen under Daltorp i Høland, og Anne Nilsdatter, født på Bjerkenes i Høland 1751, død på Revjaholen 1809.Det var skifte på Revjaholen 5. desember 1809 etter avdøde enke Anne Nilsdatter, og hennes iliveværende barn med Ole Gulbrandsen var Nils Olsen boende på Revjaholen, myndig, Kristian Olsen, myndig, Gulbrand Olsen, 23 år, og Marte Olsdatter, ugift og hjemmeværende. (Jeg kjenner dette skiftet kun av et annenhånds ekstrakt.)Anne Pedersdatter, ikke født i Høland, bodde på Gangnes da hun ble gift 1) i 1806 med Gulbrand Kristoffersen, født 1782, sønn av Kristoffer Andersen, født ca. 1751, død på Persmoen 1801, og Kristense Olsdatter, født på Bjerkenes 1749, død på Persmoen 1801. Det var skifte etter Kristoffer og Kristense på Persmoen 12. januar 1802. Gulbrand Kristoffersen var soldat og kan vel tenkes å ha dødd i tjeneste utenbygds, men det var skifte etter ham på Persmoen 11. juni 1808.Ekteparet Kristian Olsen og Anne Pedersdatter var på Persmoen i alle fall i årene 1811-1814, men da de flyttet til Enebakk i 1833, var det Revjaholen de flyttet fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiSiden Odd førte familien til Enebakk i 1833, kan jeg ta over der.Familien kom til Enebakkneset seinest 1832 for Kristian var fadder der da. Der var der fremdeles 1838, men kom til en av Melnes-gårdene seinest 1842. Kanskje bodde de da allerede på plassen Haugen under Melnes søndre. I hvert fall fikk Kristian skjøte på plassen i 1844. Kristian døde der på plassen allerede samme år.Det er usikkert hvor det ble av Anne Pedersd etter dette. Hun er ikke begravd på Enebakkneset. Det er bare to av barna jeg finner i 1865.Hvordan kommer du inn på denne familien, Grete. Stammer du fra noen av barna dems?Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Tusen tusen takk for veldig god hjelp !Christian Olsen og Anne Pedersdatter er mine tipptipp-oldeforeldre via deres sønn Peder Christiansen som giftet seg med Olea Halvorsdatter. Begge disse døde tidlig og hele deres barneflokk ble satt bort på forskjellige steder i Enebakk. Men det gikk bra med oldefaren min allikevel, som endte opp med en kolonialbutikk i Fyrstikkbakken i Oslo.Dette er en gren i slektstreet hvor det ble vanskelig å finne frem og derfor ble liggende i ro i lang tid, så dette var moro !Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjenDet var fint du fikk løst floken...Holder på med å sluttføre gårdshistorien for Enebakkneset, og lurte derfor på om du kunne gi meg noen utfyllende opplysninger. Jeg kan ikke fotfølge folk når de forlater bygda.Per og familien flytta til plassen Langholen under Søstua Ødeby. Som du sier, døde Per og Olia når barna var små. Jeg har ikke særlig mye opplysninger om barna. Dette er den søskenflokken jeg har: 1) Hans Kristian 1851, g 1895 m Karen Larsd fra Askeie i Gjerdrum 2) August 1852 3) Karen 1854 4) Olaves 1856, g 1883 m Gunda Marie Kristiansd på Barnebak av Omberg 5) Julia 1858 6) Mari 1860 7) Helene 1862 og 8) Peter 1865.Har du noen utflyyende opplysninger om denne søskenflokken hadde jeg vært takknemlig for å få med dette i boka.Skriv evnt til: trb@broadpark.noTorkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Hei igjen TorkelDen siste du har i søskenflokken het Petter og var min oldefar. Ser du skriver Per og Olia, men jeg mener disse to het Peder og Olea. Jeg har nok ikke så mye mer utfyllende enda bortsett fra den grenen som går videre ned til meg. Jeg har lagt ut slektstreet mitt her : http://home.no.net/bratne/index.html Det har ikke vært oppdatert på en stund, men regner med å få gjort det snart!Vi har lurt på en ting til som kanskje du kan hjelpe oss med. Min oldefar Petter Pedersen kalte seg for Petter Pedersen Fossen, men vi har ikke funnet ut hvor Fossen kommer fra. I 1875-tellingen tror vi kanskje det er ham vi finner som bortsatt på Bøler og når han konfirmeres i 1879 bor han på Solberg i Ytterbygden. Fossen kan ha vært et sted han har bodd etter dette. Kjenner du til dette navnet ?Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Når det gjelder skrivemåten på navnene, så er jeg nødt til å normalisere i en bygdebok. Navn blir skrevet forskjellige fra prest til prest, så man må finne en middelvei. Egentlig ble alle skrevet som Peder på den tida, men det har vært diskusjoner om de virkelig ble kalt det... Når det gjelder Peter, har jeg bare kilder der han skrives sånn.Får ikke opp noe slektstre på linken du gir. Står at kapittel om Enebakk er under redigering. Håper jeg kan få med meg med hvem og når Peter giftet seg, og hvor de kom...Fossen har jeg dessverre ikke noe kjennskap til fra min del av bygda. Når kaller han seg for det? Fossen ligger mange steder. Høland og Trøgstad feks.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Hei igjen TorkelFra den første siden du får opp trykker du på 'Våre aner og annen slekt' eller 'Dynamisk Familietre'. Der ligger alt sammen. Sjekket akkuratt at alt fungerte.Jeg planlegger å legge ut en oppdatering til helgen.Men Peter het Petter! Dette er tross alt så nært at det var min fars bestefar. De kjente jo hverandre. Når det gjelder Olea og Peder het de det ved dåp, konfirmasjon, vielse og begravelse. Sønnen til Peder het jo da også Petter Pedersen (og ikke Peter Persen). Så her mener jeg at jeg har rett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HalloFikk sida til å virke. Bruker til daglig Mac med browseren Safari, og der vises ikke innholdet i firkanten i midten.Selvfølgelig har du rett at Petter het Petter. Det jeg prøvde å si er at det er helt umulig for meg å vite hva folk skrev seg for når de ble voksne. Det er jo ikke alltid det var slik presten skrev navnet. Både når han døpes og i folketellinga 1875 skrives navnet som Peter, så derfor har jeg skrevet det. Det er hermed rettet opp!Uten å gjøre dette til en debatt i seg selv (er sikker på at det finnes nok av dem her på forumet allerede), så er det jo ikke så lett det med navn. Det først den generasjonen som levde innpå 1900-tallet som hadde et bevisst forhold til sitt navn eller hva de skulle kalle egne barn.I kirkebøkene møter vi mange former av ett og samme navn, men må bestemme oss for en av dem. Kanskje blir det heller ikke Per jeg går inn for, men Peder. Men Peder er etter min oppfatning kun en dansk skrivemåte av navnet, og ikke nødvendigvis slik det ble uttalt. Det først på 1900-tallet at folk differensierte mellom formene Per og Peder.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Du har helt sikkert rett i at prestene skrev det de selv ville og sterkt påvirket av dansk.Men i en slik gårdshistorie er det vel også litt greit om folk finner igjen de navnene de finner i kirkebøkene, men så er vel ikke det alltid historisk riktig igjen da... ikke så lett det der.Jeg har også mange ganger måtte ta et valg når jeg finner samme personen med ganske så forskjellige navnvarianter, så jeg ser problemet. Med mindre en annen variant utpeker seg veldig, har jeg etter hvert falt ned på å velge den varianten jeg finner under dåpen. Den behøver jo ikke være noe riktigere enn andre(som også i dette tilfellet), men da blir det i hvertfall et litt konsekvent system i slektsregisteret mitt og litt lettere å finne tilbake til opplysningene. Men det er nå bare sånn jeg gjør det.Kunne egentlig vært greit å høre hvordan andre gjør det uten å gjøre det til en 'amper' diskusjon :-)mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Først til Torkel : Jeg har fått tak i en del nytt materiale og bestemt meg for å ikke oppdatere slektssidene før jeg har gått igjennom dette. Det er jo en del arbeid med å oppdatere en slik side. Jobber videre med den saken...Så til Odd : Du skriver 'Anne Pedersdatter, ikke født i Høland'. Vet du det sikkert ? Kan det ikke være at Anne Pedersdatter er den Anne vi finner som datter av Peder Andersen og Marte Maria Gulliksdatter på Bierkenes i 1801-tellingen ? Jeg har også en teori på at Marte Marie ikke het Gulliksdatter, men Gulbrandsdatter. Dette fordi alle barna som fremkommer i tellingen har foreldrene Peder/Per Andersen og Marte Marie Gulbrandsdatter. Hva tror du (eller noen andre) om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til innlegg 10 - om navneformene:Du er litt sta på dette om Petter og Peder. Noe ble sagt om dette ovenfor, men vi må innse at landsens folk (som vi alle er, nesten) - de sa EN ting og presten skrev noe helt ANNET. ('anna'?) / Min bestefar er i tur og orden kalt Olaf, Olav, Ole, Ola, Oluf, Olaus og Olaves - men kalte seg selv bare Olaf ! osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Til Helge : Forstår at jeg hørtes sta ut når det gjaldt navnet på Petter, men akkuratt han kjenner jeg så godt til - selv om jeg ikke rakk å kjenne ham personlig. Og da ble det rart å se ham omtalt som Peter.Ellers er jeg selvfølgelig helt enig at navnvariantene kan være store på samme person. Man skal for eksempel ofte ha både god tid og ikke minst god fantasi for å finne igjen folk i folketellingene.Jeg er nok litt systematiker, men når ungene i en barneflokk kaller seg for f.eks. Olafsen(eller Olafsdatter) og faren samtidig blir omtalt som Olaf, Olav, Ole, Ola, Oluf, osv - så ville nok systematikeren i meg ha valgt ut Olaf - selv om det kanskje bare var noe presten 'fant på' og han selv kallte seg for Ole. I hvert fall hvis man ikke har noen håndfaste bevis for hva han selv kallte seg til daglig - og det har man vel ofte ikke når man kommer enda litt lengere bakover. Men igjen - det er nå bare sånn jeg gjør det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Igjen tyder alt på at du kan ha rett, i innlegg 13.For det første har kona på Søndre Bjerkenes i 1801 feil farsnavn: paret på bruket var Peder Andersen (1761-1855) og Marte Marie Gulbrandsdatter (1759-1835). (Peder var født på Søndre Gangnes og Marte Marie på Daltorp.)For det andre er deres datter, Anne, født 1784, svært sannsynlig hun som ble gift 1) med Gulbrand Kristoffersen på Persmoen og 2) med Kristian Olsen. Men jeg foreslår at du på grunnlag av disse holdepunktene undersøker om der finnes skifte etter Peder eller Marte Marie på Søndre Bjerkenes. (Meddel svært gjerne hva du i så fall finner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Takk for svaret. Ja, jeg må ta meg en tur på Riksarkivet etter påske.Men dette skaper jo da et annet forhold. Marte Marie var søster av Ole Gulbrandsen - og han var igjen faren til Kristian Olsen. Altså var Kristian Olsen og Anne Pedersdatter søskenbarn. Hvis våre antakelser er riktige da. Men var gifte mellom søskenbarn lovlig på denne tiden? Jeg trodde at det var strengt forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

En annen ting i samme slekten, så derfor holder jeg det under samme tråd.Martha Maria Guldbrandsdatter var datter av Ragnhild Hansdatter fra Soprim som igjen var datter av Hans Olsen Soprim(ca.1692-1755) og Elizabeth Evensdatter Evenby(ca.1695-1782).På disse to siste har jeg funnet disse barna : Ragnild Hansdatter Soprim f.1727, Morten Hansen Soprim f.1729, Tore Hansen Soprim f.1732 og Jørgen Hansen Soprim f. 1733Deretter finner jeg at en slektsforsker også har lagt ut(via FamilySearch) Anon Hansen(1723-1783) som barn av denne familien. Men under døpte i 1723 finner jeg bare Anon Hansen med tilnavnet Løren og det ser ut til at han er bror av Sven Hansen Løren f.1719 og Morten Hansen Løren f. 1721. Far til disse tre oppgis som Hans Løren.Jeg lurer da på om disse tre tilhører en helt annen familie og slektsforskeren har feil eller om kanskje Hans Soprim kom fra Løren og først ble kallt Hans Løren ? Noen som vet ?mvh Grete c',)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.