Gå til innhold
Arkivverket

[#20737] Er emigrantprotokollane fullstendige


Gjest Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Vart alle emigrantar registrerte i emigrantprotokollane? Viss ikkje, kva er unntaka? Vart dei som hadde vore heime på besøk alltid registrerte?Meiner å ha lese eit innlegg om dette før, men kan ikkje finne det att. Mvh. Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Om alle ble registrerte skal jeg ikke si noe om,men det som ligger på Digitalarkivet for Stavanger er rekonstruksjon på grunn av at orginalen brant opp i 1929.Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Man har ikke noen garanti for at de besøkende er kommet med i emigrantprotokollen, f. eks. om de hadde billetter kjøpt i utlandet. Når det gjelder det rekonstruerte materialet fra Stavanger 1903-1929 så er det bygd på lister innsendt til Statistisk Sentralbyrå, og i disse listene er det presisert at det man bare skulle ta med førstegangsemigranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elling Drange

Det nevnes lister som er innsendt til Statistisk sentralbyrå. Hvordan er disse ordnet? Er disse listene tilgjengelig for publikum ? I tilfelle hvor kan man se dem ?Mvh Elling Drange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Materialet ligger nå i Riksarkivet, som deler av Statistisk Sentralbyrå's arkiv. Materialet er ordnet hver havn for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elling Drange

Takker for svar. Kan man forvente å finne personer på disse listene som man ikke finner i emigrantprotokollene? Jeg har nemlig søkt alle tilgjengelige emigrantprotokoller uten å finne noen jeg vet har reist. Derfor tenkte jeg kanskje dette kunne være en mulighet å prøve. Mvh Elling Drange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Har du samtidig sjekket dokumentasjonen f.eks. på EMIOSLO. Det er år som ikke er lagt ut i sin helhet. Se også # 20775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.