Gå til innhold
Arkivverket

[#20747] Fra Nord-Fron, Gudbrandsdalen til Hedrum og Andebu, Vestfold


Gjest Solveig Skjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Skjelland

Iflg. tradisjonen kom tre brødre fra Sylte i Nord-Fron til Hagnes, Hedrum. Den ene var Johannes Iversen f. ca. 1761. Han gifter seg 11. nov. 1796 i Hedrum med Ingeborg Nielsdatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vihedr1758&variabel=0&postnr=493&fulle=true&spraak=n>LenkeFlytter til Andebu, folketellingen 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Einar Hovdehaugen har ingen passende Iver på Sylte i sine bøker om Fron, men det finnes en Iver Olsen på Sylthågån (av Sygard Sylte) som kanskje kunne passe tidsmessig. Denne Iver Olsen hadde odelsrett i Sygard Sylte.Dessverre mangler jeg flere opplysninger, men kanskje det finnes skifte etter denne Iver Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom Solveig kan oppgi navnet på de to andre brødrene, vil det også helt sikkert være til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Dessverre vet jeg ikke brødrenes navn, det står ikke nevnt annet i Andebu bygdebok b.III, s. 559 enn: 'Noe senere kom tre døler - visstnok brødre - som ryddet opp resten av jorda.' 'Den ene av dølene ble værende i Sætra som husmann'. (Hasås-Sætra, Andebu) At Johannes Iversen var født på Sylte kan være usikkert, selv om det står i bygdeboka at han er det - han kan jo ha vært i tjeneste der. Men at han var født i området Nord-Fron må vel antas å være riktig.Her er flere spørsmål: Var han gift 1. gang i Gudbrandsdalen, eller et annet sted, og hva het kona? I overnevnte bygdebok (og FT 1801) står det han giftet seg 2. gang med Ingeborg Nielsdatter. Viser til lenkene i forrige innlegg (2. ekteskap): Vigd 11. nov. 1796 i Hedrum: Johanes Iversen, Knarvigen og Ingeborg Nielsdatter.Disse barna er oppført i bygdeboka som Johannes og Ingeborgs: 1. Ivar f. ca. 1786, 2. Elen Marie f. ca. 1794 d. 1809, 3. Martinius f. ca. 1798, 4. Nils f. 1799, 5. Morten f. 1801, 6. Karen Marie f. 1803, 7. Marte f. 1804, 8. Johannes f. 1806.Barn nr. 1 Ivar kan være fra 1. ekteskap. Født hvor? Barn nr. 2 Elen Marie (i FT 1801 kalt Elen Michelsdtr.) feilskrevet eller datter av en av Johannes koner? De tre første barna kan ikke sees å være født i Andebu, nr. 3 ant. født i Hedrum. Tok med alle barnas navn p.g.a. oppkallingsreglene. Barn nr. 3 og 6 har navn fra morssiden.Johannes Iversens opphav i Gudbrandsdalen har vært etterlyst av andre i forskjellige fora på nettet gjennom flere år uten at det er blitt noen avklaring, så vidt jeg vet. - Det kunne vært hyggelig og visst litt mer om denne strevsomme og flinke mannen fra Gudbrandsdalen som fikk så mange ættlinger i Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Solveig Skjelland

Takk til Rune Hårstadsveen for tips. Eventuelt skifte etter Iver Olsen på Sylthågån finnes vel da i Statsarkivet på Hamar? Dessverre byr det på problemer for meg å få sjekket det.Leita på nettet for å finne mikrofilmede kirkebøker fra Fron siste halvdel av 1700-årene LenkeHer fant jeg ingen som passet, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, som du sikkert selv registrerte på denne nettsiden, så brant prestegården i Fron ned i 1806, og bl.a. kirkebøkene som var utskrevet, gikk tapt. Kun den kirkeboka som var i bruk, ble berget, og den går ikke lenger bakover enn til 1799.Håper man på å komme lenger bakover med slekter i Fron , blir det å søke i diverse protokoller som ganske riktig er oppbevart på Statsarkivet på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Laila S. Hynne

Hei SolveigDenne debatten er snart to år gammel men jeg spør likevel. Har du kommet nærmere et svar om hvor Johannes kom fra? Har han selv blant mine aner, men jeg vet heller ikke hvor han kom fra.Men hvis du ikke har funnet ut noe mer om han, kan jeg komme med noe utfyllende om hans barn og hans første kone.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Hei LailaJeg har ikke undersøkt om det finnes eventuelle skifter. Litt vanskelig for meg det, men kanskje noen andre har mulighet?Nå har vi i hvert fall farens navn og bekreftelse på at han var fra Sylte i Gudbrandsdalen.Ved Johannes Iversens 3. gifte i Andebu, 8. nov. 1832 med Mari Andersdtr., er hans far navn oppgitt til Iver Torgersen, Sylte i Gulbrandsdalen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1231&idx_id=1231&uid=ny&idx_side=-194>LenkeJeg tror dette er hans 1. gifte, men med feilskrift av etternavnet Lenke Stemmer det med det du har funnet ut? Og at Iver, født 1787 i Knarvigen, Hedrum, er deres sønn.Her hans 2. gifte, med rett etternavn Lenke Forloverne ved begge gifte er bl.a. fra Gunnerød og Hagnes som er nær Knarvika. Johannes og Ingeborg fikk 6 barn, nr. 3 - 8 i innlegg nr. 4. Barn nr. 2, Elen Marie, er Ingeborgs med Mikkel Larsen. Om de var gifte har jeg ikke undersøkt.Her i FT 1801, også med feil etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Solveig! Jeg sendte nettopp en mail til deg med lenke til en slektsoversikt, der en Iver Torgersen fra Nord Fron var nevnt. Kom ikke inn på Brukarforum litt før her, så derfor sendte jeg opplysningen privat. Vet jo ikke om det er samme person dere leter etter, men fra samme område var i alle fall den Iver Torgersen . Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Torger Iversen og hustru Goro Erlendsdatter med tre sønner i 1801. Dette er vel noen av dem som er nevnt på hjemmesidelenken?LenkeSkulle ikke undre meg om den Johan Iversen som dere leter etter , kan komme fra samme slekt i alle fall?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ble nesten litt morsomt i dag. Jeg kikket litt nøyere på innlegg nr. 9. Der ektskapet meliom Johan Iversen og Ingeborg Nilsdatter er lagt inn.Den datteren hun har med Med Mikkel Larsen, har jeg i mine opptegnelser.Mikkel Larsen f. 1760 Tutvedt Hedrum g. med Gjertrud Gunvaldsdatteri 1787. (Mine aner) Disse har fått mange barn i ekteskapet, men Mikkel Larsen er også oppført med et uente barn dpt 9 jul 1794, mor INGEBORG NILSDATTER.Opplysninger fra Kolbjørn Næss etter oppslag i kirkebøker for meg i Hedrum.Dermed ser det ut til at mine ane var far til barnet som er oppført med navnet Else Mikkelsen?Både Solveig og Laila har hjulpet meg med aner fra Hedrum før.Morsomt om vi har flere felles, selv om det her er et sidespor!Lykke til med fortsatt søking. Håper noen fra lokalområdet i Gulbrandsdalen kan hjelpe med oppslag feks. i skifter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg hadde nok satt feil navn på datter til Ingeborg, Elen var det og ikke Else. Men det er nok den samme som jeg kun har ført som pikebarn. Far Mikkel Larsen. ( som da var gift med Gjertrud) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har sendt deg en liten utskriftkopi fra mitt slektsprogram i privat mail, om nettopp Mikkel Larsen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Takk igjen for opplysninger, her og privat, Gunn. At en ved en tilfeldighet finner ut at familier krysser hverandre direkte eller indirekte er alltid morsomt. Dette kan også gi løsning på spørsmål i mange tilfeller.Så håper vi noen har anledning til å undersøke om det er skifte etter Iver Torgersen, Sylte, Nord-Fron i Gudbrandsdalen. Sønnen Johannes Iversen (f. ca. 1761-65) flyttet til Vestfold senest 1786, muligens sammen med to brødre.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge lenken i innlegg 11 døde Iver Torgersen Kvålen 27. mai 1813, kona Rønnaug Olsdatter 11. mars 1810. Det burde dermed være enkelt for noen med tilgang til skifteregisteret å sjekke om det ble holdt skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei SolveigHer kommer det fram endel nytt for meg.Jeg har også, som du, kommet fram til at Johannes gifter seg første gang i Hedrum med Maren Hansdatter. Jeg har funnet henne død i Hedrum: Maren Hansdatter Knarvigen død 1796 34 år. Begravet 22/5 1796.Johannes og Maren fikk følgende barn funnet i kirkeboken for Hedrum: Ivar f. 1787 døpt 29/4, Marthe f. 1789 døpt 14/6, Anne f. 1792 døpt 5/8, Marthinius f. 1795 døpt 20/12, alle er født på Knarvigen. Ivar er vel kanskje han som er tjenestegutt på Sletholt, Andebu i FT 1801, Jeg finner Ane Johannesdtr. Knarvigen død 1796 3 år gammel, begravet 6/1. Marthinius Johannesen Knarvigen dør 1796 6 mnd. gammel, begravet 29/5.Datteren Marthe har jeg ikke funnet i FT 1801, så hun er antagelig død før det hun også. Har lett etter henne i kirkeboken, men fant henne ikke der. Kirkeboken for Hedrum for denne perioden er litt utydelig så jeg har mest sannsynlig oversett henne.Når det gjelder slektsskap med Johannes Iversen så er jeg ikke direkte i slekt, men min mann er det. (Jeg forsker på både min og hans slekt) Han er i slekt gjennom Johannes sin sønn Nils f. 1799, både på farsiden og morsiden faktisk.Min svigerfar er etterkommer av Nils Johannesens sønn Johannes f. 1830, kom til Liverød i Kodal.Min svigermor er etterkommer av Nils Johannesens datter Inger Andrea f. 1821, kom til Rismyr i Kodal.Skal bli spennende å se om noen har tilgang på skifteregister. Et eventuelt skifte vil vel kanskje finner på Statsarkivet i Oslo?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Skifter for denne regionen ligger under Statsarkivet på Hamar. Det er nok mange slektsgranskere i Vestfold som er interessert i et eventuelt skifte, for Johannes Iversen har en kjempestor etterslekt her.Det hadde kanskje vært lurt å opprette et nytt tema vedr. oppslag i skifteregister på Hamar?Takk for opplysningene Laila. Jeg har ikke sett så mye i kirkebøkene enda. Trist at så mange døde små, men slik var det den gang. Kan ellers fortelle at jeg har en del opplysninger om slekta fra Johan Liverød, som dessverre er borte nå.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Iver Torgersen Kvålen var gift med Rønnaug Olsdtr. Grosberg.De hadde barna:Torger f. ca. 1745 - gm Guro Erlandsdtr. Skåbu. Gardfolk i Kvålen i 1801. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10518&gardpostnr=154&merk=154#ovre>LenkeSigrid f. ca. 1754 - gm Ole Iversen Lo. Gardfolk i Grosberg i 1801. LenkeJohannes f. ca. 1761 - gm Kari Torgersdtr. Harildstad. Gardfolk i Graupe uppigard i 1801. LenkeAmund f. ca. 1764 - ugift i 1801, bodde hos broen Johannes på uppigard GraupeBerit f. ca. 1770 - gm Ole Pedersen Hov. Gardfolk på Klåpe i Gausdal i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Sylte i Gudbrandsdalen er ikke entydig. Sylte-gårder finnes nemlig både i Nord-Fron og i Ringebu. Jeg finner imidlertid ingen passende Iver Torgersen/Sylte i kirkebøkene for Ringebu (Familysearch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg stusser litt på opplysningen om at Johan Iversen befinner seg i Fron i 1801-tellingen, gift? . Han giftet seg jo i Hedrum? Kan det vare samme mann? ( det så jo lovende ut, men nå lurer jeg litt?) ( Hans 1. ekteskap skulle vel vært i Hedrum? ) Om kirkebøkene er borte fra Fron i den tiden, så burde jo skiftene være et bra søkested?Skal bli spennende å se om dere finner en løsning på denne saken?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Denne familien er da et feil spor. Sønnen Johannes f. ca. 1761 bor med sin familie i Kvikne 1801. Vår Iver Torgersen kan allikevel være fra samme slekt. Det blir det vanskelig å finne ut av når det ikke er kirkebøker og kanskje ikke skifter.Aud: Om det hadde vært skifte etter en annen Iver Torgersen i området regner jeg med at du hadde sett det. Tusen takk for oppslag og arbeidet du har hatt med dette.Ketil: Flott at du er med og hjelper oss. I Andebu kirkebok står det ikke at Johannes Iversen er fra Nord-Fron, kun Sylte i Gulbrandsdalen. (Den 1. vielsen på siden) LenkeHvis denne innførselen er grunnlaget for bygdebokkomiteen, har de vel antatt at det er Nord-Fron og at det ikke var andre Syltegårder.Tilbake til kirkeboka i lenken ovenfor. Jeg har problemer med å tyde de to siste feltene. Den ene handler muligens om attester, og den andre omtrent dette: ’Brudgommens afgangne kone er død 1831 og efterlod ?? myndige Arvinger’Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

'Begge have havt de Naturlige Kopper efter Forlovernes Vidnesbyrd'og'Brudgommens forrige kone er død 1831 og efterlod sig kun myndige Arvinger'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.