Gå til innhold
Arkivverket

[#20747] Fra Nord-Fron, Gudbrandsdalen til Hedrum og Andebu, Vestfold


Gjest Solveig Skjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Opplysningene er hentet dels fra Gardar og slekter i Fron av Einar Hovdhaugen, dels fra Fron-Slekter av Sveipe og Haraldseid.Det er derfor ikke sjekket ut hvordvidt det finnes skifte etter en annen Iver Torgersen i Fron.Forøvrig finnes to Sylte-gårder i Fåvang anneks til Ringebu i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Kan nå fortelle at jeg via mail har fått avskrift av to skifter og andre gode råd. Sitat:”Etter å ha fulgt med på debatten, tror jeg kanskje det finnes en aktuell kandidat som stemmer, hvis han skulle være fra Kvikne bygdenHar gått igjennom nesten alle militære ruller og skifteregisteret + div., og for meg så ser det ut som mange av disse Masseng folkene og etterkommere blir borte fra Fron. Dere burde kanskje sjekke Prestearkivet i de aktuelle Vestfold Kommunene og se om det ligger noen reisepass der for vedkommende person.”Her har vi fått en del mer som kan undersøkes, stor takk til deg b m

bilete0603.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei SolveigDette var jo kjempefint. Ser lovende ut det første skiftet. Kanskje vi kan komme litt videre med det. Vil det stå noe mer i originalen tro. Skal du sende en forespørsel etter det?Vet at det finnes gamle presteattester fra Andebu bevart på Statsarkivet i Kongsberg. De er bevart fra 1794. Men de må man studere på lesesalen i Kongsberg. Vet ikke mye om disse, men i dette tilfellet vil det kanskje være en attest fra presten i Hedrum??Jeg skal så fort jeg har anledning sende deg en mail om det jeg har på etterkommere av Johannes. Det er ikke så mye utover b.b. Har stort sett bare fulgt en rett nedadstigende linje. Min e-post er: sehkrøllalfasfjbb.netmvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette ser da lovende ut. Flott at dere har fått god hjelp. Håper det dukker opp flere kilder som vil klargjøre slektssammenhengen.Hilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ekstraskatten 1762 kan kanskje gi verdifull informasjon. Sjekk denne lenken: LenkeEllers vil det være naturlig å kartlegge Iversønner i Hedrum/Kodal for å forsøke å finne de to påståtte brødrene til Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Ekstraskatten 1762 ja, - takk for godt nytt tips Ketil!Hvis Johannes kom til Vestfold sammen med to brødre er det ikke utenkelig at de var faddere til hans barn. Vet ikke om du skrev de av fra kirkeboka Laila? Ellers må vi nok sjekke ut alle Iverssønner.Om det finnes Prestearkiv for Hedrum vet jeg ikke, kanskje noen her kan svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Prestearkiv finnes for nær sagt alle prestegjeld - kirkebøkene hører bl.a. hjemme der - og så også for Hedrum: Lenke Hva som finnes i disse arkivene varierer nok en del. Lenka over spesifiserer i alle fall ikke attester, men det kan kanskje finnes som en underkategori likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Vi har fått gode tips, råd og svar fra dere som har deltatt i debatten. Nå vil det arbeides med disse fremover. Kommer tilbake her om Johannes Iversens opphav blir funnet. Hjertelig takk til dere som har hjulpet til.Laila: Sender deg mail senere.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen SolveigJeg har notert meg faddere for alle barna som jeg har funnet. Men må innrømme at jeg på enkelte ikke har klart å tyde hva som står, og på noen er jeg veldig usikker på om jeg har tydet rett.Jeg kan skrive ned hva jeg har:Ivar f. 1787 i Hedrum. Faddere: Helvig Pedersdatter, Barbara Larsdatter, Karl? Hansen, Erich? ......?, ......? ......?Marthe f. 1789 i Hedrum. Faddere: ......? ......rød, Barbara Gunnerød, Lars Gunnerød, J....? Hagenes, J.....? ....gaardAnne f. 1792 i Hedrum. Faddere: Anders Reppesgaards hustru, Barbara Larsdatter Gunnerød, Anders Reppesgaard, Anders Larsen Gunnerød, Ole Nielsen? und Hagenes hamerMarthinius f. 1795 i Hedrum. Faddere: Niels Reppesgaards hustru, Gunnild Abrahamsdatter Gunnerød, Niels Reppesgaard, Hans Holdt, Hans Larsen GunnerødMarthinius f. 1797 i Hedrum. Faddere: Abraham ...... hustru, .....? Sørensdatter ....land, Johan? Trevland fra Kodal, Anders? .......? ibid, Hans GunnerødNiels f. 1799 i Andebu. Faddere: .....? Andersdatter Stie, Anne ...datter Trevland, Iver Hendriksen? ibid, Abraham ......? ibidMorten f. 1801 i Andebu. Faddere: Randi .....datter V. Hafsaas, Helvig Hansdatter? ibid, Iver Nielsen ibid og Niels Iversen V. HotvetKaren Maria f. 1803 i Andebu. Faddere: Inger Jansdatter? Hafsaas, Olea Christophersdatter ibid, Jørgen Helgesen Hafsaas, og Jan Hansen? ibidMarthe f. 1804 i Andebu. Faddere: Inger Jansdatter Hafsaas, Olea Christophersdatter ibid, Jan Hansen? ibid og Jørgen ......? ibidJohannes f. 1806 i Andebu. Faddere: Inger Jansdatter V. Hafsaasplads, Helvig Hansdatter ibid, Jan Hansen ibid, Iver Johannesen ibidJeg har tidligere gått igjennom bygdebøkene og folketellingen 1801 for å finne ut om det er noe slektskap til Johannes blant fadderne. Har ikke funnet noen konkrete spor, kan se ut som om det er endel naboer. Men jeg skal ta det for meg på nytt.Når jeg lurte på presteattestene i innlegg 29, tenkte jeg på om den attesten eventuelt Johannes hadde med seg fra Fron kanskje ble levert inn til presten i Hedrum. Og når han så flyttet til Andebu fikk han da en ny fra Hedrum?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Hei LailaFørst må jeg fortelle at Ekstraskatten for Fron er gått tapt, den finnes ikke i Fogderegnskapen i Riksarkivet, mulig det kan ligge en kopi i ett eller annet arkiv i København. Denne opplysningen fikk jeg i kveld fra personen som sendte skiftene.Det høres logisk ut med presteattest fra det sognet en flytter fra.For meg ser det også ut til at fadderne er naboer. Fadderne til Marthe f. 1804 har jeg skrevet av, ikke helt likt dine. Vi får se på disse igjen og holde kontakt via mail eller treffes på Nauen en gang.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.