Gå til innhold
Arkivverket

[#20751] Elias Strømmen født ca 1875 og Nicoline Rørvik født ca 1874 bosatt i Ålesund


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Hei!På jakt etter anene til et av mine barnebarn søker jeg forfedrene til ekteparet Elias Strømmen født 13.4.1874 el. 1876 og Nikoline Rørvik født 15.9. 1874 el.1876. De var bosatt i Ålesund (Hatlane).De fikk bl.a. sønnen Alf Kristian Strømmen født 20.12.1916 i Ålesund.Er det noen som kan hjelpe meg med patronymene for disse to (Elias og Nikoline) slik at jeg kan finne forfedrene.Med hilsenOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunnar Ellingsen

Jeg skal ta det generasjonsvis, og begynner med:1. Tvillingene Alf Kristian og Kirsten Pauline Strømmen ble født 20. desember 1916, hjemmedøpt av klokker Mons Syltevik 10. januar 1917 og dåpen ble stadfestet i Ålesund kirke 17. juni 1917. Foreldre var fisker Elias Rasmussen Strømmen og h. Nikoline Karoline Marta f. Rørvik, og de bodde i Holmegata 2 i Ålesund. (Kilde: Kirkebok for Ålesund)2. Fisker Elias Adolf Martinus Strømmen og tjenestepike Nikoline Karoline Marta Rørvik ble viet i Ålesund kirke 24. mai 1903. Fedre var fisker Rasmus Larsen og husmann Peter Ellingsen Rørvik, og forlovere var fisker Peder Andreassen og skipper Joakim Myklebust. (Kilde: Kirkebok for Ålesund)3a. Nikoline Caroline Martha Rørvik ble født 15. september og døpt 5. november 1876. Foreldre var den 43 år gamle kårmannen Peter Ellingsen Rørvik og hans 36 år gamle kone Carn Enersdatter (Karen Einarsdatter), viet i 1862.(Kilde: Kirkebok for Roald sogn i Haram prestegjeld). De finnes også i folketellinga i 1875 på Sunde i Haram.3b. Elias Adolf Martinus Strømmen ble født 13. april og døpt 11. juni 1876 i Ålesund. Foreldre var arbeider Rasmus Martinus Larsen Strømmen, f. 5. juni 1849, og hustru Anne Andersdatter, f. 12. februar 1835. De var viet på Skodje 14. november 1875. (Kilde: Kirkebok for Ålesund). Som nevnt nedenfor, blir Anne kalt Amundsdatter, ikke Andersdatter, i bygdeboka.4. Rasmus Martinus Strømmen var sønn av Lars Johansen Sandvik (1805-1881) og kona Else Monsdatter Flo (1805-1867). De var begge fra Stryn, men bosatte seg på Strømmen i Skodje. Rasmus som i flg. bygdeboka var født i 1845, ikke 1849 som det står i kirkeboka for Ålesund (se ovenfor), giftet seg med Anne Amundsdatter Ystenes som var 'dotter til Amund i Ytste-Rema på Storhaug.' Bygdeboka forteller at Rasmus og Anne 'vart handelsfolk i Ålesund. Rasmus omkom på sjøen i 1875.' (Kilde: Bygdebok for Skodje, bd. 1)Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Tusen, tusen takk til deg Gunnar for opplysninger som jeg nesten hadde gitt opp håpet om å få fatt i. Nå kan jeg selv nøste videre.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Helga Kallevik

Hei!Leitar etter ein Peter Rørvik? frå Ålesundskanten, f. rundt 1900. Lurer difor på om Nicoline Caroline Martha Rørvik f. 1876 hadde brødre som event. kunne ha vore far til denne Peter? mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Sivertsen

Jeg er oldebarn av Nikoline og Elias.Er nybegynner,men vet litt. Nikolines far:Peter Severin Ellingsen født 9/3 1834 iBorgund.Foreldre:Elling Andreas Knudsen født 1802 i Borgund og Petrine Antonsdatter. Peters søster:Siri Johanna Gurrine født 15/2 1833 i Borgund. Elling Andreas far:Knud Knudsen. Elling Andreas søsken:Berndt Martinus 1806 og Knud Martinus 1808,begge Borgund.Nikolines søsken:(alle født i Haram) Heline 1863. Petrine 1865. Karoline Elisabeth 1871(g.m/skipper Joakim J.Myklebust f.1870) Nikoline Karoline Martha 1877. Oline 1883. Peder 1886. Karen Helene 1887(g.m/møbelhandler Oluf Benjamin Hansen Rogne f.1878) Anna.(gift Bull i Kristiania,0 barn,tidlig enke,flyttet til Ålesund)Nikoline og Elias barn: Nikoline har Lauritz pettersen f.1899 i Roald fra et tidligere forhold. Karsten. Tvillingene Erling Rangvald Adolf(min morfar)og Peter Konrad Nikolai 1906.Peter dør 12 år gml. av spanskesyken. Reidar. Mildrid. Nelly. Tvillingene Alf Kristian og Kirsten Pauline 1916. Alle født i Ålesund.Elias og Nikoline bodde en stund i Holmegt.men flyttet til Grimmergt.hvor de bodde resten av livet. Min morfar kjøpte hyttetomt i Hatlane og bygde sammen med foreldrene hytte.(står der ennå ganske uforandret).Det var i perioder dårlig med husrom og Alf fikk derfor bo der noen år da han etablerte fammilie.Nelly arvet hytta og solgte den ut av familien!Jeg håper dette er til hjelp og at oppl.mine er korrekte. mvh.Linda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.