Gå til innhold
Arkivverket

[#20755] Nils Edvard Larsen Silseth


Gjest Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

Er det noen som vet hva som skjedde med Nils Edvard Larsen Silseth f. 22. juni 1877 på garden Silset i Eide, Nordmøre. Det fortelles at han først bodde i Rødven, Romsdal hvor han ble gift ca. 1905, men skilt etter noen år. Navn på kona vites ikke. Deretter bar det til Askim, Østfold hvor han skal ha blitt gift ca. 1915-20? med ei odelsjente fra en gard som het Rom. Det sies at de var barnløse, men hadde ei adoptivdatter. Navnet Emma blir det sagt i slekta, men man vet ikke om dette var navnet på kona eller dattera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har bygdeboken for Holm sogn som dekker Rødven, men det er nesten 500 s uten indeks så jeg skal ha han i tankene når jeg jobber med gårdene på andre siden av Rødvenfjorden. Hadde du klart å finne et gårdsnavn knyttet til kona ville det vært rimelig raskt å finne ut om han er nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Fra Marius Hellerud har jeg fått opplyst følgende: Gårdshistorie for Askim. Bind 2. Av Ulf Grøndahl. Askim 1987. Nordre Grøtvedt (gnr. 49, bnr. 1), side 138: 'I 1920 solgte [Oskar Theodorsen] Mørk til Ole N. Bjørnland fra Rakkestad for 65 000 kr. Han solgte 3 år etter til Nils Larsen Silset (Står stavet slik her.) for 49 000 kr. Silset, som seinere overtok nordre Rom, solgte året etter til Anders Østby for 51 000 kr.'Gårdshistorie for Askim. Bind 3. Av Ulf Grøndahl. Askim 1987. Nordre Rom (gnr. 92, bnr. 2), side 313: 'I 1921 solgte [Jens] Dingstad ved frivillig auksjon til Harald Klavestad fra Skjeberg og flyttet til Narverød i Sem i Vestfold. Klavestad solgte i 1928 til Nils Larsen Silseth for 48 000 kr. Nils Silseth, f. 1877 på Nordmøre d. 1957, var g.m. Emma Nikolaisen, f. 1882 i Trøgstad, d. 1965. Ingen barn. I 1961 solgte fru Silseth til fabrikkeuer Knut Eng for 200 000 kr. (skj. tgl. 30/6-1961).' Noen adoptivdatter nevnes ikke eksplisit i gårdshistorien.Tusen takk til Marius, dette var et langt steg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Nå har jeg fått vite litt mer. Fra kirkekontoret i Askim fikk jeg opplyst at Emma Marie var født 30. november 1882 i Trøgstad og døde 25/10-1965. Nils Larsen Silseth døde 30/7-1957. I anmerkningene står det ved hennes død at de ble gift i 1924, men ikke hvor. De er ikke gift i Trøgstad, jeg har snakka med de på kirkekontoret der. Er det noen som kan slå opp i kirkeboka for Trøggstad i 1882 og finne ut hva Emma sine foreldre heter? Er det noen som er/skal på Riksarkivet og som kan slå opp i skifteregistrene for 1957 og 1965 for å finne ut hvem som er deres arvinger? Til Osvald: Jeg har gått gjennom Holm sokn b. 1 og 2 og plukket ut alle som var fra Eide uten å finne Nils. Jeg kan sjølsagt ha oversett ham. Ved ft. 1900 var han gardsbestyrer på bnr. 5 under Hatle, Eid i Rauma. Her står det at han var født i 1886, men det må være en skrivefeil. Kan han derfor være gift med ei jente fra dette soknet? Er det noen som har tilgjengelig kirkebøkene for dette distriktet fra 1900 - 1920?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.