Gå til innhold
Arkivverket

[#20762] Ringebu-Melhus


Gjest Karin Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Linnerud

Kjenner noen til Berit Olsdatter født 1808 i Myrstuen i Ringebu som reiste til Melhus med sin lille datter Lisbeth Haldorsdatter omkring 1836-39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg er usikker på hva du ønsker å vite. Jeg synes i alle fall at Astrids forslag ser bra ut, spesielt Lisbeth Haldorsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Takk for hjelpen. Er egentlig ute etter Lisbeths foreldre som var:pige Berit Olsdatter Myrstuen og ungkar Haldor Andersen. Lisbeth, som er min manns oldlemor, er helt riktig i Kvikne i 1865. Hun er husholderske hos Iver Eriksen, som hun senere ble gift med. Hvem var nå denne Haldor Andersen, kanskje på gjennomreise? Og hva hendte med Lisbeths mor i Melhus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er viktig at det kommer klart frem hva du egentlig vil vite når du introduserer et tema. Slik du formulerte første innlegg, trodde jeg det var Berit Olsdatters og hennes datters videre skjebne du var ute etter.Videre er det viktig at du tar med alt det du vet om den person du spør etter samt hvilke kilder du har for det du vet. Jeg skjønner nå hvorfor du antar at Berit ble født i 1808, for det er sikkert denne Berit du har i tankene? http://www.rhd.uit.no/rhdbin/kliste.asp?RR=4573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har prøvd å finne ut noe mer om denne familien. For det første er jeg enig i at Haldor Andersen neppe var fra Ringebu. I FT 1865 kan jeg finne en person som kunne være Lisbeths far: Haldor Andersen, 70 år, bosatt nettopp i Melhus.Det kan hende at Beret har vært en tur i Trøndelag og reist tilbake til foreldra for å få Lisbeth. Myrstugua er en plass under Myre i Venabygda. Ved dåpen i 1836 var alle fadrene fra Venabygda.Jeg kan dessverre ikke finne Beret, Lisbeth eller noen andre i familien i utflyttingslistene fra Ringebu.Foreldra til Beret var Ole Olsen og Embjør Olsdatter. Embjør kan skrives Ingeborg, Imbjør m. fl. varianter. Embjør var f ca 1774 i følge alderen da ho døde i 1846. Jeg kan ikke finne henne i Ringebu i FT 1801. sannsynligvis er heller ikke Ole Olsen her. Ole og Embjør gifta seg ikke i Ringebu og bodde heller ikke her når dattera Anne ble født ca 1803. Jeg har en mistanke om at de kom fra Fron.Barna til Embjør og Ole: 1. Anne f ca 1803, bodde i Myrstugua 1865, hadde dattera Oliana Pedersdatter som ble gift med Peter Johannessen og flytta til Sør-Fron. Familien bodde sammen med Anne Olsdatter på Rusten i 1875 og i Nørstegardshagen i 1900. 2. Ole f 1806, jeg har ikke funnet konfirmasjonen hans foreløpig. 3. Beret f 1808, konf. 1823 tvilling med 4. Rønnaug f 1808, konf. 1824. Jeg har foreløpig ikke undersøkt mer om Rønnaug. 5. Marit f 1811 død 1825, 6. Embjør f 1818, konf. 1834 død 1840.Jeg vil altså foreslå at en må leite på Fron for å finne slekta til foreldra til Beret Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Takk til Halvor Aaby. Skal lete videre i Fron. Håper de også er transkribert, slik som i Ringebu. Fant de på lesesalen på RA, de var veldig lette å lete i. Men filmer går også, når en tar litt om gangen. Det at moren til Lisbeth, Berit Olsdatter, kanskje hadde reist hjem til Ringebu for å føde barnet sitt, hadde vi ikke tenkt på. Lisbeth er i hvert fall på Lodgaard i Melhus ved konfirmasjonen i 1851. Fant forresten på Family Search en Ole Olsen og Embiør Olsdatter fra Nes i Hallingdal som hadde giftet seg i 1803, men det er vel ikke sannsynlig at de er de rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.