Gå til innhold
Arkivverket

[#20767] Sogneprest i Støren, Jon Erichson Jamt


Gjest M. Nesvold
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nesvold

Jon Erichson Jamt (ca 1614-1698) som var sokneprest i Støren mellom 1654 og 1689 skal ifølge 'Busetning og folkeliv i Soknedal Bind I'ha hatt en uekte sønn, Colbanus Jonsen Gynnild i Soknedalen. Jamt skal ha kommet fra Jämtland og vært i Trondheim en tid før han kom til Støren, men bortsett fra det har jeg få opplysninger om ham. Et par nettsider ([url="http://www.nose.dk/Norge/bullballe.html#f43>http://www.nose.dk/Norge/bullballe.html#f43 og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Her har du litt informasjon om ham:Sogneprest til Støren 1654-1689. (Dahl: Embedsmenn i Midt-Norge i tiden 1660-1700 s. 77)Fikk bevilgningsbrev på kirkens landskyld i Støren og kirketienden av de små anneksene Foss og Grinni datert 10/4 1662. (Norske kongebrev I s. 44)På en altertavle i Støren kirke fant Schøning: 'Gud Den Allerhøieste Allene Til Ære og Priis er Dette Guds Hus. Til Zirat og Prydelse Haver Hederlig og Vellærde Mans Hr: Jon Erichsen Jemt med sin Kiere Hustrue Den Dyderige og Gudelskende Matrone Karen Hans Datter Hagerup Bekostet Denne Alter-Tavle at Staffere 1688'. (Norsk slektshistorisk tidsskrift XVIII s. 254)Kapellan til Skogn 1651-1654 Jon Eriksen Jemt. Hallan sier at han tidligere hadde vært på Inderøy. Han er identisk med den Jon Eriksen som i 1654 ble sogneprest på Støren. (Dahl: Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700 s. 98)Sogneprest til Støren 1654-1698 Jon Erichsen Jemt (Herdal). At han virkelig ble sogneprest her i 1654 kommer frem av domkapitelets forhandlingsprotokoll i 1654 da valget av sogneprest i Støren ble behandlet. I denne saken heter det at Hr Jon kom utenfra og fortrengte den faste kapellanen i valget til sogneprest. Han er nevnt som prest her ved hyllingen i 1661, da han undertegnet postulatene til Bülche den 23/1 1665. Han er videre nevnt som sogneprest her i amtsregnskapets familieskatt i 1677 og i 1684. I futeregnskapets familieskatt er han nevnt her i 1687, 1689, 1691 og i 1692. Han undertegner også en attest den 19/5 1695 og er da ennå sogneprest. Han døde som sogneprest i 1698. I familieskatten i 1676 var han ugift og betalte for seg og sin husholderske. I familieskatten for 1683 betalte han for seg, sin kone, en sønn, en tjenestedreng, tre soldater og tre tjenestepiker. I kvegskatt betalte han for 7 hester, 24 kyr, 1 okse, 8 ungnaut, 26 får og geiter og 9 svin. Han hadde også tatt til seg en fader og moderløs pike som er nevnt i familieskatten i 1688. Hr Jon angir i 1695 at hun var i Trondheim for å lære å sy. I 1701 bodde hans enke Karen på gården Nygaard i Støren. I Støren kirke var en altertavle skjenket av Hr Jon Erichsen og Karen Hansdtr Tausan. [...] Han var gift to ganger. Etter domkapitelets innstilling giftet han seg første gang med enken etter formannen, Karen [!] Nilsdtr Balle, en datter av Hr Nils Balle. (Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700 s. 153f)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesvold, Magne

Takker og bukker for godt og fyldig svar! Virker som det kan være vanskelig å finne ut om hans liv før han kom til Trøndelag, men har noen kunnskap om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det ikke den samme Jon Eriksen Jämt som skal ha giftet seg (for 2. gang ?) den 13 Juli 1678 med en (mulig) d. av gen.maj. Reinholdt von Hoven ? Og etter dette (før 1688) var han altså g.m. Karen Hansdatter Hagerup. Kan det forresten stemme at han skal ha gitt en altertavle sammen med Karen Hansdtr Tausan ? Hvem var hun ? Hvem var forøvrig mor til sønnen u.e., og når ble denne født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesvold, Magne

Jens Haukdal skriver i boken 'Busetning og folkeliv i Soknedal Bind I' s. 256 : Colbanus Jonsen var fostersønn på Nord-Solem. Folkesnakket ville ha det til at han var uekte barn av sokneprest i Støren, Joen Erichson Jamt. Jamt skal også ha skriftet på dødsleiet at han var faren.Det er altså ikke dokumentert med sikkerhet at Jamt er faren, men så vidt jeg husker skriver Haukdal at navnet til Colbanus senere ble endret fra Colbanus Jensen til Colbanus Joensen i kirkeboken. Da Colbanus gifter seg 23. juli 1715 står det ganske riktig Joensen (Lenke)(Colbanus tok navnet Bordal).Når det gjelder Colbanus så ble han ifølge før nevnte bygdebok født 1679. Jon Jamt skal altså ha vært hele 65 år da dette skjedde. Moren var Gunnhild Colbanusdatter Gynnhild.(Busetning og folkeliv i Soknedal Bind I s.344).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Til innlegg 4:Hvis du leser innlegg 2, så får du kanskje svar på hvem han ga en altertavle sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er setningen nesten bakerst i det siste avsnittet i innlegg 2 jeg stusser på: 'en altertavle skjenket av Hr Jon Erichsen og Karen Hansdtr Tausan'. Var det ikke snakk om hans 'Kiere Hustrue Den Dyderige og Gudelskende Matrone Karen Hans Datter Hagerup' (som det står to avsnitt lenger foran) ? Altså: hvem var Karen Hansdtr Tausan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser jo så klart i ettertid at du selv hadde lagt inn denne linken, men jeg ble så opptatt av diskusjonen om konene at jeg overså det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Ang. konene og altertavla:Au, da. Jeg la ikke merke til at det brukes to forskjellige navn på kona.For å si det slik: Jeg stoler nok mer på NSTs gjengivelse av Schønings avskrift av hva som sto på altertavlen i Støren kirke enn på Svein Tore Dahls gjengivelse. Jeg tillater meg rett og slett å tro at Tausan i Dahls bok er en feilskrift for Hagerup. Det er neppe å sverte en avdød persons minne å si at Dahl holdt et så høyt tempo at det ble en del slurvefeil i bøkene hans. Det kan jeg si bl.a. fordi jeg i sin tid var med i hans støttegruppe som nettopp bidro med å luke bort den typen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jon Eriksens første hustru Kirsten Nielsdatter Balg var tidligere g.m. Niels Hansen (Nielsen?) Tausan, sogneprest til Støren 1652-54, res.kap. 1630-52. Det er derfor kanskje ikke så unaturlig at hun kort tid etter sitt nye giftermål med Jon kunne vært omtalt som K. Hansen Tausan, og at det her i senere omtaler og s.k. kilder har vært en forveksling mellom henne og Jons neste hustru Karen Johannes(Hans)-datter Hagerup. Det synes imidlertid klart at det var Jon og hans siste hustru, ikke den første, Kirsten, som bekostet staffering av altertavlen i 1688.Hvem var forøvrig denne Kirsten Nielsdatter Balgs foreldre? Hun var vel søster av Ole Nielsen Balg (Balle) Støren g.m. Ane Estensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Lenken i 10 identifiserer vel Kirsten Balg, men hva med Jon Eriksen (Isogæus)Jemts 2 andre hustruer, Karen Hansdatter Hagerup og Pige general von Hovens ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Marie Tollan

Iflg. Hagerup. com er Karen Hansdt Hagerups foreldre: Hans Hansen HAGERUP og Anne Carstensdatter (Eske) ESCHE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Framlidne Oddvar Grønlie gjorde omfattande forskning rörande inflyttade jämtar i Norge. Eventuellt kan Jon Eriksson Jamt påträffas i hans efterlämnade material, som ska finnas i något norskt arkiv. Jag minns tyvärr inte vilket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.