Gå til innhold
Arkivverket

[#20774] Anders hansen f:1875 Sandehered/Larvik området


Gjest John Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Andresen

Kan noen hjelpe meg å finne Anders Hansen f: 16 september 1875. han skal være i fra Larvik/Sandehered området.Det jeg har blitt fortalt er at han skal ha blitt 'satt bort' til et slags hjem som 3 åring, mulig i Larvik området, stakk av til sjøs i en alder av 7-9 år. Han bosatte seg ikke i Norge før etter 1900 en gang. Etter dette gifter han seg og får mange barn, men dette har jeg alt av. Han hadde også to søstre ved navn C(K)aroline og Petrine som begge bosetter seg i Oslo. Vet ikke om dette er hans halv søstreJeg har funnet en Anders Hansen f:1875 Sandeherred som i FT-1900 skipslistene er på en seileskute på vei fra Amerika til Australia. Skipet heter 'Staut'. I FT-1900 er det for 0721 Sems. en enke ved navn Sofie Hanssen f:1843 Andebu Jarlsberg, som har oppført samme Anders Hansen som sin sønn, men her er hans fødested oppført på tellestedet - Sem.Har også sjekket diverse kirkebøker uten hell.Det jeg er ute etter er om denne Anders Hansen er den jeg leter etter, eventuelt andre opplysninger som kan hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er du helt sikker på at han stakk til sjøs i en alder av 7-9 år. Hva slags nytte kan et barn gjøre på et skip/seilskip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Andresen

Dette er noe av det lille han fortalte sin datter, min bestemor, om sin fortid. Han ble tatt med som dekksgutt/skuregutt. Han stakk av i fra Norge fordi han ble tvangsatt på dette 'hjemmet'. Hvorfor han var her vet vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest John Andresen

Er det ingen som ihvertfall kan gi meg noen tips om hvor jeg kan lete, eller hvordan angripe 'utfordringen'. Er ganske fersk i slektsforskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke noen annen måte enn at du får begynne å lete i kirkebøkene for det området, og finner du ham ikke der må du utvide søket til andre områder i Vestfold. Du er jo så heldig at du har både navn og fødselsdato. Han kan være døpt noe senere, så se også i 1876.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket litt i Familysearch og fant 2 Anders Hansen.Anders Martin Hansen døpt. 16/9 1875 Tjølling, foreldre Baltser Hansen og Augusta Marie Svensdt. Disse 2 kan jeg ikke finne i 1900. Er du sikker på at det er fødselsdato og ikke dåpsdato du har. Dette kan være Balzer i 1865???? LenkeAnders Martin Hansen dpt. 16/7 1876 Sandar, foreldre Hans Hansen og Inger Marie Nilsdt. De er gift i 1900, men Anders står ikke mellom barna. Han kan jo arbeide et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Etterpå fant jeg en Baltser Hansen (27), far Hans Andersen, gift 1/9 1875 Tjølling med Augusta Marie Evensdt.(21), far Even Olsen.Det kan være lett å ta feil av Even og Sven. Så da spørs det da, men jeg finner dem ikke nå heller.Her er vel Augusta i 1865 LenkeNå er jo dette et stort spørsmål, men i det minste finnes det nå 2 gårdsnavn man kan sjekke i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Andresen

Jeg skal sjekke alle de mulige koblingene på riksarkivet denne eller neste uke. Begge de to Anders Hansen kan være mulig.Jeg er ikke 100% sikker på at det er fødselsdato, men har en gammel bibel hvor alle fire oldeforeldre på denne siden står oppført med fødselsdato og dødsdato. 16/9-1975 står her på Anders. Død: 16/10-1967Den andre Anders Hansen hansen du har funnet kan også muligens være et spor, da han fortsatt var på sjøen 1900 og da ikke står sammen med foreldrene. Du skriver 'mellom barna', heter noen av disse Karoline eller Petrine?Skal også sjekke gårdsnavnene.Når det gjelder vielsen til Anders har jeg ingen dato og år. Jobber med denne saken. Han giftet seg med Oliane Anderass f: 09051882. De fikk sitt første barn sammen i 1912. Oliane har jeg funnet i FT-1900, og hennes forfedre videre bakover. Hele denne slekta er i fra Skjeberg Østfold. Anders jobbet senere på brygga i SarpsborgTror at gjennombruddet må komme når jeg kan bekrefte foreldrene til en Anders Hansen også som foreldre til en Karoline og Petrine.Takker så my for den hjelpen jeg har fått, og har nå igjen en del timer på Riksarkivet forran meg. Tar gjerne i mot flere tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.