Gå til innhold
Arkivverket

[#20777] Nils Paul Elbing Kofoed (1741-1787), sersjant i Hafslo - oppl. frå Owenstad?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Nils Paul Elbing Kofoed vert hjå FamilySearch oppgjeven å vera fødd i Nekso på Bornholm, Danmark 23.10.1741 som son av Ferdinand Andreas Kofoed og Bertha Margrethe Elbing.* Er det nokon som har undersøkt nærare denne opplysningi om opphavet til Nils Kofoed og som kan stadfesta dette? Veit ein noko meir om foreldri Ferdinand og Bertha, til dømes kvar dei var ifrå?Nils Paul Elbing Kofoed gifte seg i Hafslo i Sogn 3.8.1767 med Alida Marie Jensdotter Bremer, fødd i Hafslo kring 1744. Dei kjøpte garden Leirhola ved Marifjøra i Hafslo og budde visstnok der til kring 1779. Deretter var dei truleg leigebuarar på Flahammar i Luster til dei kring 1785 flytte til Bergen. Nils vart gravlagd i Bergen 16.1.1787, medan Alida døydde same staden 12.9.1822. Dei fekk åtte born i lag.* Det ser ut til at Nils Kofoed aldri dreiv den militære karriera si lenger enn til sersjant, men eg undrar på om det står noko meir om han hjå Owenstad? Kan nokon hjelpa meg med eit oppslag der?Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg kan ikke finne noe om sersjant Nils Paul Elbing Kofoed hos Ovenstad.I tidsskrift no.1 for Historielaget for Sogn, fra 1910, står det at han er sønnesønn av presten Johan Koefoed til Nexø (1674-1750) som iflg. Søetatens officerer 1660-1932 av Marqvard Topsøe-Jensen, 1935, var gift med Susanne Agnete Hess, født ca 1692, død 1732. Faren til Nils skal ha vært prest på Bornholm.Farbroren til Nils var innrulleringsoffiser i Kristiania. pr.lnt. Ancher Anthoni Koefoed, født 1729, død 2.3.1769.Den eldste datteren til Nils og Alida het Bertha Margrethe, født 1767. Og den eldste sønnen het Ferdinand Kofoed (1773-1827) og var malermester i Bergen.Det er vel sannsynlig at det du fant i Familysearch er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Nils Paul Elbing Kofoed hørte til begge Kofoed-slektene fra Bornholm. Du finner både Nils Kofoed og hans forfedre fremstilt i Jul. Bidstrup: Stamtavle over familien Koefoed A og B, Kbh. 1886-87, 1976. Jeg lånte boken via bibliotek.Ifølge mine notater ble han født 23. oktober 1739 i Nexø, Bornholm. Far var avlsbruker Ferdinand Andreas Koefoed, døpt. 12. februar 1720 i Nexø og død 22. sept. 1755 i Nexø. Fars foreldre var sogneprest Johan Koefoed og Susanne Agnethe Hess. Mor til Nils Paul Elbing Kofoed var Bertha Margrethe Elbing, f. 1716 i Nexø. Hennes foreldre var løytnant Rasmus Elbing og Ingeborg Kirstine Elbing.Jeg har også lurt på hvorfor Nils Paul Elbing Kofoed aldri drev det lenger enn til sersjant. Han døde nokså ung, og det er mulig at flytting til Bergen skyldtes at han måtte gå av på grunn av sykdom. Den ene datteren ble gift med anglemaker Johan Jacob Provst som senere ble soldat og døde på grensen mot Sverige 11. mai 1814. Forbindelsen med forsvaret ble beholdt.Det var ikke helt uvanlig at mange fra Danmark reiste til Norge for å ta seg frem i embetsverket. Sersjant var vel den gangen litt mer enn det er idag. Allikevel holdt ikke hans gren det samme nivået som slekten hans ellers.Mvh. Arne Arvid Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var sogneprest til Nexø, Johan Kofoed (1674-1750) sønn av landskaptein på Bornholm, Jens Pedersen Ravn Kofoed (1628-1691) og Margrethe Sandersdatter Lesler (1635-1678), bos. i Maglegård, Østermarie, Bornholm ? Var sønnen Ferdinand både prest og avlsbruker ? Hvordan er hans sønn Nils tilknyttet 'begge Kofoed-slektene fra Bornholm' (innlegg 3) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Ifølge mine notater var Johan Kofoefoeds foreldre borgermester Paul Koefoed f. 1630 og d. 1686, og Magdalene Margrethe Hesseler. Paul Koefoeds foreldre var Mads Koefoed fra Koefoedgård og Karrine Hansdtr. Koefoed fra Blykobbegård. Det er her forbindelsen til begge Koefoedslektene kommer inn.Jeg har ikke i mine notater noe om Ferdinand var både prest og avlsbruker. Det vil imidlertid ikke utelukke den muligheten idet mine notater ikke er fullstendige. Jeg kopierte dessverre ikke boken om slekten.Mvh. Arne Arvid Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Sølvi og Arne Arvid for interessante innlegg som har klargjort ein del for meg.Det høyrest ut til at denne danske boki om Kofoed-ætti sitt opphav må vera interessant, men før eg set himmel og jord i rørsle for å skaffa ho, lurer eg på:* Inneheld boki ein oversikt over alle borni til Ferdinand Kofoed og Bertha Margrethe Elbing? Grunnen til at eg spør, er det oppgjevne fødselsåret til Nils Paul Elbing Kofoed (1741 eller 1739?) Om faren var fødd i 1720, var han svært ung til å få barn i 1739, særleg om han var prest attåt yrket som avlsbrukar... Dette kan me kanskje få stadfest om ogso andre born av Ferdinand og Bertha Margrethe er nemnde...* So er det spørsmål om boki inneheld opplysningar om borni til Nils Paul Elbing Kofoed og Alida Marie Bremer og eventuelt seinare generasjonar? Dei hadde mellom anna eit par svigersøner som eg har problem med å finna ut av... (dette problemet vil og ta opp som eige tema)Eg takkar nok ein gong for framifrå hjelp og vonar på litt oppklaring i høve til desse siste spørsmåli!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

En god del materiale fra Kofoed-boka er lagt ut på nettet av dansken Bjarne Anker Kofoed på www.kofoed.org. Du vil bl.a. finne denne siden, - Lenke - der barna til Ferdinand Kofoed og Beathe Margrethe Elbing finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Såvidt jeg husker, er boken noe mangelfull om slekt efter Nils Paul Elbing Kofoed og Alida Bremer. Jeg har en del i mitt slektsprogram. Hvis du oppgir e-post, kan jeg lage en fil og sende til deg.Statsarkivet har vel militærarkivene. Der må det kunne finnes noe om Nils Paul Elbing Kofoeds militære karriere. Det hadde vært interessant om noen kunne undersøke.Mvh. Arne Arvid Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Knut og Arne Arvid for nye innlegg. Eg tolkar innhaldet av den sida som du la ut lenke til, Knut, til at Nils er fødd i 1741.Elles tek eg gjerne imot fleire opplysningar frå deg, Arne Arvid. E-postadressa mi er: loya@online.noNok ein gong takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Til Arne Arvid Rasmussen.Jeg er etterkommer etter en datter til Nils Pål Elbing Koefoed og Alida Marie jensdatter Bremer. jeg vil svært gjerne se hva du har om dette ekteparet. Min mailadresse er tor-hakon.moen@c2i.net.Tor Håkon Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.