Gå til innhold
Arkivverket

[#20781] Pleiesønner Jeløy 1865


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Prøver å finne ut hvem som er Hans M og Anton Svendsen foreldre.Hans er 14 og Anton 10 ved 1865 søket. 1900 søk viste at Hans er født 1853. De er pleiesønner ved Dilingøen gård. Vet det skal finnes flere av dem plasert rundt,men har ingen opplysninger om dem nå. Untagen at en heter eller skal bli kallt Tilla.Hans bor senere på Nøkkland gård på Jeløy. mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det jeg har funnet er bare et forslag da jeg ikke har noen andre holdepunkter enn at de passer bra inn. Funnet på FS, usikre delen.Svend Madsen 32 år, far Mads Svendsen, ble gift 6/4 1847 Våler ØS. med Anne Kirstine Hansdt. 29 år, far Hans Aslaksen.Barn: Maren Helene 6/4 1847 Våler, Maria Olava 3/3 1850 Moss, Christian 3/7 1852 Moss, Hans Martin 27/2 1853 Moss og Sigvart Anthon 2/11 1856 Moss.I 1865 fant jeg en Svend Madsen som enkemann LenkeSiden Svend bor sammen med sin sønn Kristian så kan vel Christian f. 1852 være død. Ellers har jeg funnet en Maren Svendsdt. 19 år, tj.ug. på Bjørnebek i Ås og en Marie Svendsd. 16 år, tj.ug på Nore Nordre i Moss landdistrikt. Siden du har funnet Hans og Anton før så skulle vel det kanskje være alle barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bare litt info. Dillingøen har nok ikke noe med det vi i dag kjenner som Jeløy, ei heller Nøkkeland. Det tilhørte landsognet som omgav byen. Nøkkeland ligger i dag i Moss. Dillingøen ligger i Våler.Det er jo utgitt bygdebøker for Våler, men jeg er usikker på om det er gitt ut bok som dekker den delen hvor dillingøen ligger. Det kan jeg godt sjekke for deg om du vil. Tviler på om det finnes bok som Nøkkeland står i. Dermed kan jo det som Berit gjetter på stemme, når hun sier at Svend Madsen giftet seg i Våler. Dillingøen ligger jo der.Dillingøen ligger der fortsatt i dag og huser bl.a. administrasjon for militærnektere mener jeg. Er faktisk usikker på om Nøkkeland består i dag, men tror faktisk ikke det. Det er i allefall ikke noe bygdebok som dekker det. Si i fra da om du vil at jeg skal se i vålers bygdebok. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Augerød og Nore ligger forresten også i Våler. Nore rett ved kommunegrensen til Moss. Augerød lenger opp, midtveis mellom Nore og Dillingøen. Tror jeg kan finne noe på biblioteket om du vil, men desverre ikke før til uken. Vålers bygdebøker kan jeg antakeligviis få tittet i imorgen om du vil at jeg skal det. MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Dillingøen tilhører Moss kommune og kommer antagelig ikke å omhandles i det siste bindet av Våler bygdebok (som kommer om noen år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei Hanne. Det er ikk noe nytt jeg kan fortelle. Trenger litt mer tid på dette. Men, de gårdene det er snakk om står som jeg regnet med ikke i bygdebøkene til Våler. Det bindet som omhandler området de ligger i har ikke kommet ut enda. Så da blir det kirkebøkene da. Dillingøen ligger i Våler kommune.Jeg tittet litt i går, men det tok litt tid og det jeg fant var svært lite. Teorien til Berit virker absolutt ikke dum den. Hun nevnte vilsen mellom Svend Madsen og Anne Kirstine Hansdatter. De opplysningene hun skrev om det var helt korrekt i forhold til hva som var skrevet i kirkeboka. Jeg fant også Sigvart Anton i kirkeboka men teksten var alt for svak til at den kunne leses noe særlig. Neste gang skal jeg se i klokkerboka om den kan være tydligere, men jeg rakk ikke det, før stengetid i går. Du vet tiden går fort med sånt.Et av de andre barna fant jeg, nemlig deres første, i Vålers bygdebok, for å se om det kunne stemme med de få opplysningene vi allerede har. Det var dåp 6 april 1847 MAREN HELENE SVENDSDATTER. Foreldre: Svend Madsen og Anne Kirstine Hans. Faddere: Anne Jørgensdatter Sønsterød, Christine johannesd Dilling, Lars Svendsen Aanderød, Torkild Hansen og Edvard Nilsen Ougerød. Her finner vi jo en fadder på Dilling,der du senere sier at to av barna var plassert som pleiesønner.Jeg skal ta opplysningene bedre neste gang, men valgte å skrive det lille her. Du skal da også få info om hvilke kb jeg har funnet dem i. Om du selv skulle ta fergeturen over til Moss, så finnes altså kb for våler på biblioteket her. Jeg vet ikke om jeg rekker en tur til før påske om jeg ikke gjør det så tar jeg en av de første dagene etter. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jo da det er vel jeg som er litt upresis her og vi er nok enig. Dillingøen lå selvfølgelig i Jeløy kommune, Moss landsogn. I dag ligger det derimot i våler og det var vel det jeg mente, og skulle selvfølgelig presisert det. Opplysninger om familien finnes i både Våler og Moss kirkebok. Våler finner vi vielsen og det første barnet. Så i gjen vi er nok enige her og upresisheten tar jeg helt og holdent på min kappe. God helg og god påske til dere alle. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hehe, det er greit det. Men litt uenige er vi nok likevel, for i følge mitt kart tilhører Dillingøya (hele øya, med gården) Moss kommune også i dag. Ikke at det har så mye å si for denne saken, riktignok.Jeg har forøvrig mye informasjon om slekter på Dillingøen, så om det viser seg at pleiesønnene er hos slektninger, kan jeg kanskje hjelpe.Augerød er omtalt i bind 3 av Vålers bygdebøker, men utenom den i 1847 nevnte fadder Edvard Nilsen 'Ougerød', var det ingen kjente navn å se der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Et svar tilbake til deg Kenneth. Skal ikke villede deg mer enn høyst nødvendig. Jeg har bodd ca 1-1,5 mil fra Dillingøya i 20 år, og min mann i hele sitt liv. Foreldrene til en venninne av meg har jobbet og bodd der i flere år. Alltid har jeg tatt det til Moss Kommune uten tvil, har ikke en gang tenkt over det, det har bare vært våler det. Nå har vi dratt fram alt vi har av Mosse og vansjøkart, og må bare konstantere at du har helt rett. Dillingøya har en grense på kun 1,5 km til Moss og tilhører altså den kommunen. Alt annet grenser til rygge og våler. Geografisk ligger den jo naturlig i våler, men den gang ei. Hadde bare lyst til å fortelle deg det. Et godt eksempel på at man lærer så lenge man lever og at man ikke alltid kjenner området der man bor best. Så da er vi vel muligens enig tror jeg. Det har blitt en del interessante diskusjoner og noen aha-opplevelser her, og det er jo moro. Masse hilsener fra Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.