Gå til innhold
Arkivverket

[#20784] Marte Sørine Hansdatter/Christiansand?


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Denne kvinnen har i lenger tid prøvd å finne en troverdig kandidat til i Christiansand. Ved sin vielse med Peder Tønnessen den 13.juni 1826, nevnes hun som 18 år.og hennes far er soldat med navn Hans Larsen.Paret har i 1833 kommet til Lillesand, ved f.t.i Lillesand av 1865 nevnes Marte Hansdtr. som 56 år, og fra Christiansand.Jeg har prøvd både Christiansand sine kirkebøker, og omliggene sogn, med håp om å kunne nøste opp hennes opphav.I kirkeboken for Christiansand 1810 finner jeg Marte Serine Hansdtr. fødd 1.april 1810. Men stakkars menneske tenker jeg, hun er jo bare gode 16 år ved sin vielse 13.juni 1826, og noe som er verre, hun er gravid.Spørsmålet mitt er,kan dette være rett person? Selv om presten har notert henne som 18 år. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Knut.Hvem soldaten var, ja si det du. Så vidt jeg kan finne nevnes han bare som soldat ved sin datters bryllaup. Ved datteren sin dåp sies der intet om soldat, ei heller ved en sønn født noen år senere. Jeg har ikke kunne klart å nøste opp hvor denne herren kommer fra. Hans ektefelle var Ellen Torgiusdtr fra Wathe i Høvåg. Men der er en annen forunderlig ting her. Hans Larsen må ha dødd tidlig, for 17.des.1817 gifter enken seg på nytt. Derfor er jeg ikke 100% sikker på denne Marte Serine, eller Sørine som hun også nevnes som. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Knut.Takker for dine svar: Ved vielse 17.6.1809 nevnes denne Hans Larsen Utstuen som ungkarl og kiber, det siste er vell det samme som bøkkersmed, i flg. min ordbok.Etternavnet til Hans kan tyde på at han er utenbys fra, kansje ikke fra området her i det hele tatt. Hvorfor han nevnes som soldat ved sin datter bryllaup i 1826, er også et åpent spørsmål.Elen er ikke døpt hverken i Vestre Moland eller Oddernes, i flg ft.1801 er hun 22.år, men der finnes ingen med dette navnet døpt. Muligens det er tilflyttet til området. Jeg var mest på jakt etter om jeg hadde funnet rette Marte Hansdatter. Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for din lokalisering Knut,dersom en våger å satse på Rendalen så kan jo dette være en soldat fra en eller annen festning.Akershus skulle vell være nærmest vil jeg tro. Mvh.Torleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torleif Odland

Jeg gjør et forsøk til med denne soldat med etternavn Utstuen. Jeg har sjekket alternative steder med dette navnet, to sådan. Ingen spor. Han kan gått komme fra Rendalen, men kan han ha vært en fostersønn? Dette problemet har jeg støtt på før. Og det neste spørsmålet, all informasjon om soldater på Agershus rundt 1800, finnes vell bare på RA?Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.