Gå til innhold
Arkivverket

[#20795] Hans Jacob Grøgaard f. 1874 i Kragerø


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Er det noen som vet hvem foreldrene til Hans Jacob Grøgaard født: 1874 i Kragerø er. De var bosatt år 1900 i Bamle på gården Fagerheim. Har funnet en kandidat med samme navn i 1865 tellingen f. i Langesund. Kan det være hans far?? Var på biblioteket men de hadde ikke noen bygdebøker over Bamle. Er det noen som vet?mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Gårdbruker i Bamble, agent i Kragerø, Hans Jacob Grøgaard, født 10.4.1874 i Kragerø, var sønn av trelasthandler, sagbrukseier, skipsreder og brannmajor i Kragerø, Jens Brandi Grøgaard, født 2.10.1827, død 20.2.1902 i Kragerø, gift 18.9.1857 i Kragerø med Bernhardine Marie Johanne Jacobsen, født 26.4.1834 i Kragerø, død 20.6.1903 i Kragerø.Kilde: Norsk slektskalender, bind I, NST, 1949.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

På FamilySearch/IGI står: Hans Jacob Jensen f. 10/4-1874 Kragerø. Foreldre: Jens Brandi Grogaard og Bernhardine Johanne Marie Jacobsen. - Dette er opplysninger lagt inn av en privatperson, så det er ikke noe å feste lit til isolert sett. Men jeg ser i FT 1900 som du viser til at den eldste sønnens navn i tilfelle er oppkalling etter denne mulig farfaren. Og disse oppgitte foreldrene finnes her Lenke i Kragerø i FT 1900. Kirkebok vil vel kunne bekrefte dette, men den har ikke jeg tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Som det fremgår hadde jeg ikke sett innlegg (2) mens jeg skrev på innlegg (3). Men her er jo sammenfallende opplysninger fra forskjellig hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen takk alle sammen for hjelpen, jeg vil svært gjerne ha opplysninger om hans søster Maren Johanne, du vet kanskje også hvem som er foreldre til Jens Brandi Grøgaard. Jeg vet også at det var en Eidsvoldmann som het Hans Jacob Grøgaard, men om de er slekt vet jeg ikke.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Jens Brandi Grøgårds foreldre og deres forfedre finnes det relativt utfyllende opplysninger om i den i innlegg 2 nevnte bok «Norsk slektskalender, bind I». Her kan imidlertid tilføyes at hans farmor, Anne Marie Jung Heidrich (f. i Kr.sand 27/2 1762, d. sm.st. 24/5 1823), var datter av Georg Christopher Jung Heidrich, buntmaker i Kristiansand, og Dorthe Sophie Reichelt. Georg Christopher var født ca. 1718 og døde i Kristiansand 4/11 1795 (gravlagt 9/11, 77 år gl.). Skiftet ble påbegynt 6/1 1796. Det meste tyder på at han var født i Tyskland. Han dukker opp i Kristiansand ca. 1749. Han og Dorte Sophie Reichelt ble gift i Øyestad 29/5 1755. Hun var født ca. 1722 og døde i Kr.sand 19/9 1796, (gravl. 24/9, 74 år gammel). Skiftet ble påbegynt 22/9 1796. Paret etterlot seg to barn, Anne Marie og sønnen Hans Christian, som da foreldrene døde var gift og bodde i København. Siden flyttet han til Bergen hvor han var skoleholder, og hvor han ble grl. 23/3 1817.Dorthe Sophie Reichelt var datter av «stiger» (arbeidsformann) ved Fritzø jernverks gruver i Øyestad Michael Christian Reichelt og Anne Marie Frick. Da han ble ansatt i ved gruvene i Øyestad i 1743, kom han fra Clausthal i Oberharz. Da hadde han og konen to barn med seg, Dorthe Sophie og sønnen Johan Paulus Reichelt (1725-1810) som hadde mange barn og en stor etterslekt. Michael Christian Reichelt (f. ca. 1697) døde på plassen Sagneset under gården Bråstad i Øyestad den 6/8 1763 (gravlagt 13/8, 66 år gammel). Hans enke Anne Marie Frick (f. ca. 1697) solgte i 1774 sitt hus på Sagneset og flyttet til Kragerø, (antakelig til sønnen Johan Paulus som da bodde på Vestre Langøy ved Kragerø) og døde der 6/4 1780 (grl. 9/4), 83 år gammel (i sitt 84. år). Deres opphav er uklart, men det synes rimelig sikkert at de begge hadde tysk som sitt førstespråk. Selv om han og konen kom fra Tyskland i 1743, er det hevdet at de begge var født i Norge i et tysk bergverksmiljø på Kongsberg og/eller på Langøy ved Kragerø.Foruten kirkebøker og skifteprotokoller, bygger ovenstående opplysninger bl.a. på Karl Leewy: «Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tid». Kristiansands Sparebank 1980-85 (bd. 3, s. 127 og bd. 7, s. 49) samt Håkon Finstad: Larvik grevskaps gruver og eiendommer i Kragerødistriktet på Johan Paulus Reichelts tid. «Historieglimt, Årsskrift for Kragerø og Skåtøy historielag», 1997, (s. 74-132).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk skal du ha, da skal jeg stikke innom biblioteket å se hva jeg kan finne. Nå vet jeg hva jeg skal se etter.Takk alle for hjelp.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Maren Johanne (1862) var en av Jens og Berhardine's mange barn. Hun ble gift med skipskaptein Nils Oskar Rustad (f. 1853) i Altona, Tyskland.Nils Oscar var sønn av korstambur og vaktmester ved Akershus landsfengsel; Jhhan Rustad f. 1816, Ø.Toten.Nils Oskar reiste som frivillig sammen med sin bror Herman til tjeneste på tysk side i den tysk-franske krig 1870-71.Ble i Tyskland en tid etter krigen.Datteren Signe ble født i Altona 22.09.1893. Familien bodde en tid i Kielerstrasse 106, Hamburg,så tilbake til Altona.Maren og Signe drar til Christiania 17.09. 1897, Nils Oskar kommer etter 06.04.1898.Deretter bor de i Kragerø.Nils Oskar foretar flere reiser på sine eldre dager til USA, øyensynlig i forretninger. Bodde også en kort tid i Scotland.Signe blir gift med en Bredsdorph fra Kragerø. Etter hva jeg vet er det ingen etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Tor Rustad

Til orientering: Signe Rustad ble gift med Henrik Sofus Bredsdorff i Kragerø den 21. februar 1915. Den 7. juli 1916 får de sønnen Nils Osscar. Han dør i Tønsberg i 1975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.